Kis hamis - Csontó Lajos: Közös nevező (Kiállítás )

Zene

Úgy tűnik, mintha Csontó szinte mindenütt jelen lenne; a tavaly decemberi összegző kiállítása után szerepelt a két hete véget ért Fény című kiállításon, s munkái nemcsak a Dorottya utcában láthatóak, hanem az Inda Galéria pár napja megnyílt Átjárás című csoportos tárlatán is. Ez a "bőbeszédűség" az ezredforduló táján alakult ki, abban az időben, amikor Csontó szakított az alkalmazott grafikával, és rálelt a fotó- és a videoinstalláció műfajára. Az egyedi, meglepően újszerű képi nyelv megtalálása - amelyet általában a kép és szöveg talányos viszonya határozott meg - mégsem vezetett egy zárt trade-mark kialakításához: Csontó mer és képes túllépni az általa választott stiláris jegyeken. Sokszor oly mértékben, hogy első pillantásra nehezen köthető össze az adott munka azzal a (szükségszerűen) sematikus képpel, melyet gyakran használnak fel mankóként a kortárs művészettel foglalkozó kritikusok. Ilyen például a sajtóanyagban, illetve több értelmező írásban is megtalálható kitétel, miszerint a művészt "az egyén és a közösség kapcsolata foglalkoztatja".

Úgy tűnik, mintha Csontó szinte mindenütt jelen lenne; a tavaly decemberi összegző kiállítása után szerepelt a két hete véget ért Fény című kiállításon, s munkái nemcsak a Dorottya utcában láthatóak, hanem az Inda Galéria pár napja megnyílt Átjárás című csoportos tárlatán is. Ez a "bőbeszédűség" az ezredforduló táján alakult ki, abban az időben, amikor Csontó szakított az alkalmazott grafikával, és rálelt a fotó- és a videoinstalláció műfajára. Az egyedi, meglepően újszerű képi nyelv megtalálása - amelyet általában a kép és szöveg talányos viszonya határozott meg - mégsem vezetett egy zárt trade-mark kialakításához: Csontó mer és képes túllépni az általa választott stiláris jegyeken. Sokszor oly mértékben, hogy első pillantásra nehezen köthető össze az adott munka azzal a (szükségszerűen) sematikus képpel, melyet gyakran használnak fel mankóként a kortárs művészettel foglalkozó kritikusok. Ilyen például a sajtóanyagban, illetve több értelmező írásban is megtalálható kitétel, miszerint a művészt "az egyén és a közösség kapcsolata foglalkoztatja". Az állítás kétségtelen igazságtartalmát elismerve is úgy tűnik, hogy nem segíti elő az interpretációt, ha leragadunk az efféle megközelítések szintjén.

A Dorottya Galériában kiállított nyolc kép korábban nem volt látható. A tárlat címe (Közös nevező) egyfajta összetartozást sugall, még ha nem is olyan erőset, mint például a 2002-ben készült Restart (ahol a fekete-fehér képeslapok, a talált fényképek és a régi gyerekkönyv-illusztrációk fotóit fiktív sírfeliratok takarták el) vagy a korábbi Mindent értek, Apa című sorozat esetében (melyben családi fotókra látszólag írógéppel írt, enigmatikus szavak szerepeltek). A művek matematikai nyelven leírt kapcsolata a nézőpont közelségével változik. Ha kintről, az üvegfalon át pillantunk be a galéria terébe, szép színes, semmitmondó, riportfotókra, néhol reklámokra emlékeztető képeket, ellesett pillanatokat vagy beállított jeleneteket látunk. Benn, a kiállítótérben tovább erősödik a "mintha" érzés; a semlegesnek tűnő képekben van valami megmagyarázhatatlanul nyugtalanító. A fotók ugyanis alig láthatóan manipuláltak: a három, színes ruhát viselő, élénken gesztikuláló hölgy aszfalton kirajzolódó árnyékai között egy, a képen nem szereplő virág árnyéka tűnik fel, a kakaskodó (eldönthetetlen, hogy keleti harcbemutatót gyakorló vagy verekedő) fiatalemberek mellett álló lány ruhával nem fedett testrészeit talpától egészen a nyakáig fehér "tetoválás", a képbe "belefestett" csipkerajzos minta borítja. A digitális fényképbe utólag beleírt elemek között találhatunk koponyát mintázó piktogramot (amely az apró rácsmintás padlószőnyeg kifakult kockáiból áll össze), középkori, figurális sírfedő kőreliefeket (amelyek az aluljáró kövezetén térdeplő, arccal a földre boruló koldusasszony környezetében tűnnek fel) vagy egy autókerék és egy földre zuttyant, alig felöltözött nő közé "szorult", a hellenisztikus művészet jegyeit magán viselő, riadt női arcot ábrázoló mozaik- vagy falfestményrészletet. A szakrális idézetek mellett feltűnik egy művészettörténeti utalás is: a buszmegállóban álldogáló fiatal lány mögött, a tértagoló reklámfelületen Vermeer egyik festményét, a Fiatal lány gyönggyel című képet ismerjük fel. De megtalálhatjuk a művésznek oly fontos szöveges elemeket is a gördeszkapálya szélére állított NO END feliratban és a négyzetlapokból kivágott betűelemek maradékából képzett resztlihalomban, illetve a tengeren felsejlő trópusi sziget fáinak kontúrjából összeálló, alig látható szókapcsolatban (never more) is. Ebből a nézőpontból a feladat megoldása, tehát a képek közös nevezője a sejtelmes, talányos manipuláció, amely hol kitágítja az értelmezést (például a koldusasszony esetében akár az "egyén és a közösség kapcsolata" szempontjából is), hol meg nem: az apró hamisítások, az idegen elemek egy képtéren belüli fátyolos, rejtett ütköztetése a legtöbb esetben nem más, mint jelentés nélküli, egyszerű és kedves játék. Még közelebb lépve a képekhez egy technikai manipulációra is felfigyelhetünk: nem a mostanában divatos lambdaprinteket vagy fotópapírra előhívott fotográfiákat látunk, hanem festővászonra nyomott fényképeket, melyek fényességét a felületükre felvitt csillogó lakkréteg okozza. A lakk egyszerre illúziókeltő és -romboló, egyszerre fedi el és tárja fel a képi valóságot, s ily módon a sorozat a Pauer Gyula által "szabadalmazott" konceptuális pszeudorokona. A fotók (egyébként ál-) dokumentarista stílusát felülírja a hamisított/patinás felület, amely egyszerre utal a képkészítés történelmi hagyományaira és a kézművesjellegből fakadó anakronizmusra is. Ez az alig észrevehető közös nevező, a kép (festmény és fotó) státusára irányuló művészi problémafelvetés, ez a hajszálnyi, csalóka réteg adja Csontó műveinek valódi értékét. A kérdés csupán az, hogy Csontó vakrámára feszített fényképeinek ez a kis hamis stichje nincs-e túlságosan elbújtatva. Olyannyira, hogy bizonyos nézőpontokból nem is látszik.

Dorottya Galéria, nyitva április 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.