Kis hamis - Csontó Lajos: Közös nevező (Kiállítás )

Zene

Úgy tűnik, mintha Csontó szinte mindenütt jelen lenne; a tavaly decemberi összegző kiállítása után szerepelt a két hete véget ért Fény című kiállításon, s munkái nemcsak a Dorottya utcában láthatóak, hanem az Inda Galéria pár napja megnyílt Átjárás című csoportos tárlatán is. Ez a "bőbeszédűség" az ezredforduló táján alakult ki, abban az időben, amikor Csontó szakított az alkalmazott grafikával, és rálelt a fotó- és a videoinstalláció műfajára. Az egyedi, meglepően újszerű képi nyelv megtalálása - amelyet általában a kép és szöveg talányos viszonya határozott meg - mégsem vezetett egy zárt trade-mark kialakításához: Csontó mer és képes túllépni az általa választott stiláris jegyeken. Sokszor oly mértékben, hogy első pillantásra nehezen köthető össze az adott munka azzal a (szükségszerűen) sematikus képpel, melyet gyakran használnak fel mankóként a kortárs művészettel foglalkozó kritikusok. Ilyen például a sajtóanyagban, illetve több értelmező írásban is megtalálható kitétel, miszerint a művészt "az egyén és a közösség kapcsolata foglalkoztatja".

Úgy tűnik, mintha Csontó szinte mindenütt jelen lenne; a tavaly decemberi összegző kiállítása után szerepelt a két hete véget ért Fény című kiállításon, s munkái nemcsak a Dorottya utcában láthatóak, hanem az Inda Galéria pár napja megnyílt Átjárás című csoportos tárlatán is. Ez a "bőbeszédűség" az ezredforduló táján alakult ki, abban az időben, amikor Csontó szakított az alkalmazott grafikával, és rálelt a fotó- és a videoinstalláció műfajára. Az egyedi, meglepően újszerű képi nyelv megtalálása - amelyet általában a kép és szöveg talányos viszonya határozott meg - mégsem vezetett egy zárt trade-mark kialakításához: Csontó mer és képes túllépni az általa választott stiláris jegyeken. Sokszor oly mértékben, hogy első pillantásra nehezen köthető össze az adott munka azzal a (szükségszerűen) sematikus képpel, melyet gyakran használnak fel mankóként a kortárs művészettel foglalkozó kritikusok. Ilyen például a sajtóanyagban, illetve több értelmező írásban is megtalálható kitétel, miszerint a művészt "az egyén és a közösség kapcsolata foglalkoztatja". Az állítás kétségtelen igazságtartalmát elismerve is úgy tűnik, hogy nem segíti elő az interpretációt, ha leragadunk az efféle megközelítések szintjén.

A Dorottya Galériában kiállított nyolc kép korábban nem volt látható. A tárlat címe (Közös nevező) egyfajta összetartozást sugall, még ha nem is olyan erőset, mint például a 2002-ben készült Restart (ahol a fekete-fehér képeslapok, a talált fényképek és a régi gyerekkönyv-illusztrációk fotóit fiktív sírfeliratok takarták el) vagy a korábbi Mindent értek, Apa című sorozat esetében (melyben családi fotókra látszólag írógéppel írt, enigmatikus szavak szerepeltek). A művek matematikai nyelven leírt kapcsolata a nézőpont közelségével változik. Ha kintről, az üvegfalon át pillantunk be a galéria terébe, szép színes, semmitmondó, riportfotókra, néhol reklámokra emlékeztető képeket, ellesett pillanatokat vagy beállított jeleneteket látunk. Benn, a kiállítótérben tovább erősödik a "mintha" érzés; a semlegesnek tűnő képekben van valami megmagyarázhatatlanul nyugtalanító. A fotók ugyanis alig láthatóan manipuláltak: a három, színes ruhát viselő, élénken gesztikuláló hölgy aszfalton kirajzolódó árnyékai között egy, a képen nem szereplő virág árnyéka tűnik fel, a kakaskodó (eldönthetetlen, hogy keleti harcbemutatót gyakorló vagy verekedő) fiatalemberek mellett álló lány ruhával nem fedett testrészeit talpától egészen a nyakáig fehér "tetoválás", a képbe "belefestett" csipkerajzos minta borítja. A digitális fényképbe utólag beleírt elemek között találhatunk koponyát mintázó piktogramot (amely az apró rácsmintás padlószőnyeg kifakult kockáiból áll össze), középkori, figurális sírfedő kőreliefeket (amelyek az aluljáró kövezetén térdeplő, arccal a földre boruló koldusasszony környezetében tűnnek fel) vagy egy autókerék és egy földre zuttyant, alig felöltözött nő közé "szorult", a hellenisztikus művészet jegyeit magán viselő, riadt női arcot ábrázoló mozaik- vagy falfestményrészletet. A szakrális idézetek mellett feltűnik egy művészettörténeti utalás is: a buszmegállóban álldogáló fiatal lány mögött, a tértagoló reklámfelületen Vermeer egyik festményét, a Fiatal lány gyönggyel című képet ismerjük fel. De megtalálhatjuk a művésznek oly fontos szöveges elemeket is a gördeszkapálya szélére állított NO END feliratban és a négyzetlapokból kivágott betűelemek maradékából képzett resztlihalomban, illetve a tengeren felsejlő trópusi sziget fáinak kontúrjából összeálló, alig látható szókapcsolatban (never more) is. Ebből a nézőpontból a feladat megoldása, tehát a képek közös nevezője a sejtelmes, talányos manipuláció, amely hol kitágítja az értelmezést (például a koldusasszony esetében akár az "egyén és a közösség kapcsolata" szempontjából is), hol meg nem: az apró hamisítások, az idegen elemek egy képtéren belüli fátyolos, rejtett ütköztetése a legtöbb esetben nem más, mint jelentés nélküli, egyszerű és kedves játék. Még közelebb lépve a képekhez egy technikai manipulációra is felfigyelhetünk: nem a mostanában divatos lambdaprinteket vagy fotópapírra előhívott fotográfiákat látunk, hanem festővászonra nyomott fényképeket, melyek fényességét a felületükre felvitt csillogó lakkréteg okozza. A lakk egyszerre illúziókeltő és -romboló, egyszerre fedi el és tárja fel a képi valóságot, s ily módon a sorozat a Pauer Gyula által "szabadalmazott" konceptuális pszeudorokona. A fotók (egyébként ál-) dokumentarista stílusát felülírja a hamisított/patinás felület, amely egyszerre utal a képkészítés történelmi hagyományaira és a kézművesjellegből fakadó anakronizmusra is. Ez az alig észrevehető közös nevező, a kép (festmény és fotó) státusára irányuló művészi problémafelvetés, ez a hajszálnyi, csalóka réteg adja Csontó műveinek valódi értékét. A kérdés csupán az, hogy Csontó vakrámára feszített fényképeinek ez a kis hamis stichje nincs-e túlságosan elbújtatva. Olyannyira, hogy bizonyos nézőpontokból nem is látszik.

Dorottya Galéria, nyitva április 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.