Kis hamis - Csontó Lajos: Közös nevező (Kiállítás )

Zene

Úgy tűnik, mintha Csontó szinte mindenütt jelen lenne; a tavaly decemberi összegző kiállítása után szerepelt a két hete véget ért Fény című kiállításon, s munkái nemcsak a Dorottya utcában láthatóak, hanem az Inda Galéria pár napja megnyílt Átjárás című csoportos tárlatán is. Ez a "bőbeszédűség" az ezredforduló táján alakult ki, abban az időben, amikor Csontó szakított az alkalmazott grafikával, és rálelt a fotó- és a videoinstalláció műfajára. Az egyedi, meglepően újszerű képi nyelv megtalálása - amelyet általában a kép és szöveg talányos viszonya határozott meg - mégsem vezetett egy zárt trade-mark kialakításához: Csontó mer és képes túllépni az általa választott stiláris jegyeken. Sokszor oly mértékben, hogy első pillantásra nehezen köthető össze az adott munka azzal a (szükségszerűen) sematikus képpel, melyet gyakran használnak fel mankóként a kortárs művészettel foglalkozó kritikusok. Ilyen például a sajtóanyagban, illetve több értelmező írásban is megtalálható kitétel, miszerint a művészt "az egyén és a közösség kapcsolata foglalkoztatja".

Úgy tűnik, mintha Csontó szinte mindenütt jelen lenne; a tavaly decemberi összegző kiállítása után szerepelt a két hete véget ért Fény című kiállításon, s munkái nemcsak a Dorottya utcában láthatóak, hanem az Inda Galéria pár napja megnyílt Átjárás című csoportos tárlatán is. Ez a "bőbeszédűség" az ezredforduló táján alakult ki, abban az időben, amikor Csontó szakított az alkalmazott grafikával, és rálelt a fotó- és a videoinstalláció műfajára. Az egyedi, meglepően újszerű képi nyelv megtalálása - amelyet általában a kép és szöveg talányos viszonya határozott meg - mégsem vezetett egy zárt trade-mark kialakításához: Csontó mer és képes túllépni az általa választott stiláris jegyeken. Sokszor oly mértékben, hogy első pillantásra nehezen köthető össze az adott munka azzal a (szükségszerűen) sematikus képpel, melyet gyakran használnak fel mankóként a kortárs művészettel foglalkozó kritikusok. Ilyen például a sajtóanyagban, illetve több értelmező írásban is megtalálható kitétel, miszerint a művészt "az egyén és a közösség kapcsolata foglalkoztatja". Az állítás kétségtelen igazságtartalmát elismerve is úgy tűnik, hogy nem segíti elő az interpretációt, ha leragadunk az efféle megközelítések szintjén.

A Dorottya Galériában kiállított nyolc kép korábban nem volt látható. A tárlat címe (Közös nevező) egyfajta összetartozást sugall, még ha nem is olyan erőset, mint például a 2002-ben készült Restart (ahol a fekete-fehér képeslapok, a talált fényképek és a régi gyerekkönyv-illusztrációk fotóit fiktív sírfeliratok takarták el) vagy a korábbi Mindent értek, Apa című sorozat esetében (melyben családi fotókra látszólag írógéppel írt, enigmatikus szavak szerepeltek). A művek matematikai nyelven leírt kapcsolata a nézőpont közelségével változik. Ha kintről, az üvegfalon át pillantunk be a galéria terébe, szép színes, semmitmondó, riportfotókra, néhol reklámokra emlékeztető képeket, ellesett pillanatokat vagy beállított jeleneteket látunk. Benn, a kiállítótérben tovább erősödik a "mintha" érzés; a semlegesnek tűnő képekben van valami megmagyarázhatatlanul nyugtalanító. A fotók ugyanis alig láthatóan manipuláltak: a három, színes ruhát viselő, élénken gesztikuláló hölgy aszfalton kirajzolódó árnyékai között egy, a képen nem szereplő virág árnyéka tűnik fel, a kakaskodó (eldönthetetlen, hogy keleti harcbemutatót gyakorló vagy verekedő) fiatalemberek mellett álló lány ruhával nem fedett testrészeit talpától egészen a nyakáig fehér "tetoválás", a képbe "belefestett" csipkerajzos minta borítja. A digitális fényképbe utólag beleírt elemek között találhatunk koponyát mintázó piktogramot (amely az apró rácsmintás padlószőnyeg kifakult kockáiból áll össze), középkori, figurális sírfedő kőreliefeket (amelyek az aluljáró kövezetén térdeplő, arccal a földre boruló koldusasszony környezetében tűnnek fel) vagy egy autókerék és egy földre zuttyant, alig felöltözött nő közé "szorult", a hellenisztikus művészet jegyeit magán viselő, riadt női arcot ábrázoló mozaik- vagy falfestményrészletet. A szakrális idézetek mellett feltűnik egy művészettörténeti utalás is: a buszmegállóban álldogáló fiatal lány mögött, a tértagoló reklámfelületen Vermeer egyik festményét, a Fiatal lány gyönggyel című képet ismerjük fel. De megtalálhatjuk a művésznek oly fontos szöveges elemeket is a gördeszkapálya szélére állított NO END feliratban és a négyzetlapokból kivágott betűelemek maradékából képzett resztlihalomban, illetve a tengeren felsejlő trópusi sziget fáinak kontúrjából összeálló, alig látható szókapcsolatban (never more) is. Ebből a nézőpontból a feladat megoldása, tehát a képek közös nevezője a sejtelmes, talányos manipuláció, amely hol kitágítja az értelmezést (például a koldusasszony esetében akár az "egyén és a közösség kapcsolata" szempontjából is), hol meg nem: az apró hamisítások, az idegen elemek egy képtéren belüli fátyolos, rejtett ütköztetése a legtöbb esetben nem más, mint jelentés nélküli, egyszerű és kedves játék. Még közelebb lépve a képekhez egy technikai manipulációra is felfigyelhetünk: nem a mostanában divatos lambdaprinteket vagy fotópapírra előhívott fotográfiákat látunk, hanem festővászonra nyomott fényképeket, melyek fényességét a felületükre felvitt csillogó lakkréteg okozza. A lakk egyszerre illúziókeltő és -romboló, egyszerre fedi el és tárja fel a képi valóságot, s ily módon a sorozat a Pauer Gyula által "szabadalmazott" konceptuális pszeudorokona. A fotók (egyébként ál-) dokumentarista stílusát felülírja a hamisított/patinás felület, amely egyszerre utal a képkészítés történelmi hagyományaira és a kézművesjellegből fakadó anakronizmusra is. Ez az alig észrevehető közös nevező, a kép (festmény és fotó) státusára irányuló művészi problémafelvetés, ez a hajszálnyi, csalóka réteg adja Csontó műveinek valódi értékét. A kérdés csupán az, hogy Csontó vakrámára feszített fényképeinek ez a kis hamis stichje nincs-e túlságosan elbújtatva. Olyannyira, hogy bizonyos nézőpontokból nem is látszik.

Dorottya Galéria, nyitva április 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.