Lemez

Kiss: Monster

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2012. december 8.

Zene

A 2009-es év egyik legnagyobb meglepetése volt, hogy az akkor már jó ideje csak önmaga legsikeresebb tribute zenekaraként, valamint jól menő üzleti vállalkozásként funkcionáló Kiss több mint tíz év után új albumot jelentetett meg.

Az egyre zavarba ejtőbb parókákat, illetve arcvonásokat viselő Paul Stanley és a klasszikus, "levantei kufár" típusú antiszemita sztereotípiára szórakoztató gátlástalansággal rájátszó Gene Simmons kreatív duójától tényleg bármilyen hajmeresztő húzást el tudtunk volna képzelni, de azt speciel pont nem, hogy négy évtizeden átívelő karrierjük talán egyik legjobb és legegyenletesebb nagylemezével rukkolnak elő - pedig így történt. A Sonic Boom megjelenésében, hangzásában és színvonalában egyaránt a csúcskorszak, azaz a 70-es évek partihimuszokban gazdag Kiss-lemezeit idézte, és még az sem tűnt annyira kínosnak, hogy a két "új" tagra elődeik patinás Spaceman- és Catman-maszkjait kenték fel a menedzserhajlamú zenekarvezetők.

Szóval amellett, hogy nosztalgia-zenekarként is ütőképes, a Kiss sikerrel vette fel a kb. a 76-os Destroyer környékén elejtett fonalat, a vakolat és a pompás vendéghajak alatt a tagok pedig még mindig úgy festenek, mint harmincvalahány évvel ezelőtt; az Aerosmithről ugyanez például már nem állítható százszázalékos bizonyossággal. Noha a meglepetés ereje most hiányzik, a Monster azért igazolja, hogy a Sonic Boom nem valami indokolatlan tér-idő anomália volt, hanem egy új korszak diadalmas kezdete. A megszólalás kifogástalanul autentikus, a zenekar a suttyó New York-i protpunk és a kimunkált popmetálalapokból is csak himnuszokat hajlandó gyártani, és ha kell, felpörgeti a kényelmes középtempót, vagy akár a kolompot is beveti. Az óriásira dagasztott riffek és kórusok mögött pedig most sem a rutin vagy a nosztalgia, hanem inkább a magabiztosság és az önfeledt szórakoztatni vágyás látszik; tökéletes reprodukció, igazi XXI. századi teljesítmény.

Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.