Koncert

Verdi: Requiem

Zene

"Egyházi ruhába bújtatott opera" - Hans von Bülow lesújtó és egyszersmind beismerten felületes egykorú ítélete ekképpen határozta meg Verdi halotti miséjét, s ez a formula paradox módon sokszor még azok számára is helytálló jellemzésnek tetszik, akik Bülow-val ellentétben lelkes hívei ennek a nagyszabású alkotásnak.

Mert akárhogy is, szerethető, sőt egyenesen rajongható mű a Requiem: magasztosságáért, a tételes vallásosságtól távol állót is megrendítő pátoszáért, sodró lendületéért, délszaki dallamgazdagságáért és formaszépségéért.

Ez a rajongás vált zajosan érzékletessé múlt vasárnap este, a Concerto Budapest koncertjén is, ahol Roberto Abbado vezénylete alatt szólalt meg a Rossini és Manzoni emlékezetét egyként megidéző mű. A vendég karmestert ugyan a kegyetlen, ám a valós helyzettel ezúttal összhangban álló előítélet örökké a kettes sorszámú Abbadónak mutatja majd, ám hogy vérbeli olasz dirigens, ahhoz így sem férhet semmi kétség. Nem a mozdulatok hevességében olaszos, hiszen szemre ritka visszafogott karmester Abbado, hanem abban az irányítói-közvetítői magabiztosságban és lakályos otthonosságban, amely a bő másfél órás alkotás minden percében a megfelelő impulzusokkal látta el a rezeseiben ez alkalommal különösen kiváló zenekart, az énekes szólistákat és a Magyar Rádió Énekkarát, mely kórus az est főszereplőjévé emelkedett nem csupán hibátlan, de mélyen ihletett teljesítményével. A négy szólista, Karine Babajanyan, Wiedemann Bernadett, Horváth István és Bretz Gábor ugyancsak az évnek ebben a szakában indokolt gyakorisággal megszólaltatott Requiem emelkedett előadásáért fáradozott, s bár a női szólamokba be-becsúszott egy-egy vokális botlás, intonációs baki, s a nevezetes Ingemisco is hallatszott már éteribb tenorhangon, azért négyesük így is bőven kiérdemelte a maga részét a csendes megrendülést követő ovációból.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 4.


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.