Koncert

Verdi: Requiem

Zene

"Egyházi ruhába bújtatott opera" - Hans von Bülow lesújtó és egyszersmind beismerten felületes egykorú ítélete ekképpen határozta meg Verdi halotti miséjét, s ez a formula paradox módon sokszor még azok számára is helytálló jellemzésnek tetszik, akik Bülow-val ellentétben lelkes hívei ennek a nagyszabású alkotásnak.

Mert akárhogy is, szerethető, sőt egyenesen rajongható mű a Requiem: magasztosságáért, a tételes vallásosságtól távol állót is megrendítő pátoszáért, sodró lendületéért, délszaki dallamgazdagságáért és formaszépségéért.

Ez a rajongás vált zajosan érzékletessé múlt vasárnap este, a Concerto Budapest koncertjén is, ahol Roberto Abbado vezénylete alatt szólalt meg a Rossini és Manzoni emlékezetét egyként megidéző mű. A vendég karmestert ugyan a kegyetlen, ám a valós helyzettel ezúttal összhangban álló előítélet örökké a kettes sorszámú Abbadónak mutatja majd, ám hogy vérbeli olasz dirigens, ahhoz így sem férhet semmi kétség. Nem a mozdulatok hevességében olaszos, hiszen szemre ritka visszafogott karmester Abbado, hanem abban az irányítói-közvetítői magabiztosságban és lakályos otthonosságban, amely a bő másfél órás alkotás minden percében a megfelelő impulzusokkal látta el a rezeseiben ez alkalommal különösen kiváló zenekart, az énekes szólistákat és a Magyar Rádió Énekkarát, mely kórus az est főszereplőjévé emelkedett nem csupán hibátlan, de mélyen ihletett teljesítményével. A négy szólista, Karine Babajanyan, Wiedemann Bernadett, Horváth István és Bretz Gábor ugyancsak az évnek ebben a szakában indokolt gyakorisággal megszólaltatott Requiem emelkedett előadásáért fáradozott, s bár a női szólamokba be-becsúszott egy-egy vokális botlás, intonációs baki, s a nevezetes Ingemisco is hallatszott már éteribb tenorhangon, azért négyesük így is bőven kiérdemelte a maga részét a csendes megrendülést követő ovációból.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 4.


Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.