Koncert

Verdi: Requiem

Zene

"Egyházi ruhába bújtatott opera" - Hans von Bülow lesújtó és egyszersmind beismerten felületes egykorú ítélete ekképpen határozta meg Verdi halotti miséjét, s ez a formula paradox módon sokszor még azok számára is helytálló jellemzésnek tetszik, akik Bülow-val ellentétben lelkes hívei ennek a nagyszabású alkotásnak.

Mert akárhogy is, szerethető, sőt egyenesen rajongható mű a Requiem: magasztosságáért, a tételes vallásosságtól távol állót is megrendítő pátoszáért, sodró lendületéért, délszaki dallamgazdagságáért és formaszépségéért.

Ez a rajongás vált zajosan érzékletessé múlt vasárnap este, a Concerto Budapest koncertjén is, ahol Roberto Abbado vezénylete alatt szólalt meg a Rossini és Manzoni emlékezetét egyként megidéző mű. A vendég karmestert ugyan a kegyetlen, ám a valós helyzettel ezúttal összhangban álló előítélet örökké a kettes sorszámú Abbadónak mutatja majd, ám hogy vérbeli olasz dirigens, ahhoz így sem férhet semmi kétség. Nem a mozdulatok hevességében olaszos, hiszen szemre ritka visszafogott karmester Abbado, hanem abban az irányítói-közvetítői magabiztosságban és lakályos otthonosságban, amely a bő másfél órás alkotás minden percében a megfelelő impulzusokkal látta el a rezeseiben ez alkalommal különösen kiváló zenekart, az énekes szólistákat és a Magyar Rádió Énekkarát, mely kórus az est főszereplőjévé emelkedett nem csupán hibátlan, de mélyen ihletett teljesítményével. A négy szólista, Karine Babajanyan, Wiedemann Bernadett, Horváth István és Bretz Gábor ugyancsak az évnek ebben a szakában indokolt gyakorisággal megszólaltatott Requiem emelkedett előadásáért fáradozott, s bár a női szólamokba be-becsúszott egy-egy vokális botlás, intonációs baki, s a nevezetes Ingemisco is hallatszott már éteribb tenorhangon, azért négyesük így is bőven kiérdemelte a maga részét a csendes megrendülést követő ovációból.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 4.


Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.