Koncert

Verdi: Requiem

Zene

"Egyházi ruhába bújtatott opera" - Hans von Bülow lesújtó és egyszersmind beismerten felületes egykorú ítélete ekképpen határozta meg Verdi halotti miséjét, s ez a formula paradox módon sokszor még azok számára is helytálló jellemzésnek tetszik, akik Bülow-val ellentétben lelkes hívei ennek a nagyszabású alkotásnak.

Mert akárhogy is, szerethető, sőt egyenesen rajongható mű a Requiem: magasztosságáért, a tételes vallásosságtól távol állót is megrendítő pátoszáért, sodró lendületéért, délszaki dallamgazdagságáért és formaszépségéért.

Ez a rajongás vált zajosan érzékletessé múlt vasárnap este, a Concerto Budapest koncertjén is, ahol Roberto Abbado vezénylete alatt szólalt meg a Rossini és Manzoni emlékezetét egyként megidéző mű. A vendég karmestert ugyan a kegyetlen, ám a valós helyzettel ezúttal összhangban álló előítélet örökké a kettes sorszámú Abbadónak mutatja majd, ám hogy vérbeli olasz dirigens, ahhoz így sem férhet semmi kétség. Nem a mozdulatok hevességében olaszos, hiszen szemre ritka visszafogott karmester Abbado, hanem abban az irányítói-közvetítői magabiztosságban és lakályos otthonosságban, amely a bő másfél órás alkotás minden percében a megfelelő impulzusokkal látta el a rezeseiben ez alkalommal különösen kiváló zenekart, az énekes szólistákat és a Magyar Rádió Énekkarát, mely kórus az est főszereplőjévé emelkedett nem csupán hibátlan, de mélyen ihletett teljesítményével. A négy szólista, Karine Babajanyan, Wiedemann Bernadett, Horváth István és Bretz Gábor ugyancsak az évnek ebben a szakában indokolt gyakorisággal megszólaltatott Requiem emelkedett előadásáért fáradozott, s bár a női szólamokba be-becsúszott egy-egy vokális botlás, intonációs baki, s a nevezetes Ingemisco is hallatszott már éteribb tenorhangon, azért négyesük így is bőven kiérdemelte a maga részét a csendes megrendülést követő ovációból.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 4.


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.