mi a kotta?

Kodály Japánban

  • mi a kotta
  • 2022. augusztus 31.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/35. hétre

„A japán zeneoktatás körülményeinek áttekintése után jobban megértjük, milyen hatást váltott ki 1968-ban Hani Kioko kezdeményezése. A budapesti ELTE egykori professzornője bölcsészkarunk japán tanszékén eltöltött évek után Japánba hazatérve a kodályi nevelési eszmék átültetésén kezdett fáradozni. A legsürgetőbb feladat az iskolai tanításban is alkalmazható japán gyermekdalok felkutatása és pedagógiai elrendezése volt. Előfordult, hogy a háromhangos (ré-dó-lá) japán gyermekdalok tanítása az óvoda vagy az iskola vezetőségében ellenkezést váltott ki, mert azt a német jellegű, komponált iskolazenét hitték a sajátjuknak, amelyhez a fülük hozzászokott, s az ősi hagyományokat őrző japán gyermekdalt érezték idegennek, elvetendőnek. A Meidzsi-korszak forradalmi átalakulása során háttérbe szorult ősi japán zenei hagyomány újraélesztése és az oktatás rendjébe illesztése áldozatos munkát kívánt. (…) Hidat kerestek, amely az európai zenével semmiféle közös vonást fel nem mutató japán zenétől az európai műzenéig elvezessen. S végül is úgy találták, hogy a keleti eredetű magyar nép ősi népdalkincse s a belőle táplálkozó Kodály- és Bartók-zene formálhat hidat számukra az európai klasszikus műzene megközelítéséhez.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.