Lemez

Kode9: Nothing

  • Velkei Zoltán
  • 2015. december 26.

Zene

A Nothing a Hyperdub-alapító Kode9 első szólólemeze, és a hivatalos sajtóanyag alapján semmiről nem szól. Vagy, ha mindenáron tartalmat akarunk keresni benne, akkor korunk ürességét, az értékek hiányát fejezik ki a számok, olyan, meglehetősen beszédes címekkel, mint Zero Point Energy, Void, Zero Work stb. Az al­bumot jövőre különleges vizuális show-val fogja bemutatni a művész, amikor is virtuális idegenvezetésben lehet majd részünk a kitalált Nøtel nevű luxushotelben, ahol eltűntek az emberek és minden automatizált.

A lemezen található tizenhárom szám korai dubstep és grime ritmusképletekből merít ihletet, illetve kiegészítésként megjelennek juke/footwork elemek is. Az ezeken alkalmazott elektronikák meglehetősen vegyesek: épp úgy vannak köztük horrorfilmzenékből kiemelt hangminták, mint ismert J-pop témák, így a 45 perces futam bizarr módon futurisztikus: egyszerre kapja el az ázsiai popkultúra zavart furcsaságát és a tengerentúli hipergyors tánczenék elidegenítő, embertelen jellegét.

A szándék érthető: Kode9 tavaly vesztette el legjobb barátját és állandó szerzőtársát, SpaceApe-et (aki rákban halt meg), illetve a footwork koronázatlan királyát, DJ Rashadot (ő pedig túladagolásban). Az ő jelenlétük végig érezhető a Nothingon. Ebből is adódóan a gyűjtemény sokszor inkább szürreális légkört teremt, semmint koherens tánczenei egészet. Viszont pont ettől működik, és különlegessége az év egyik legjobb albumává teszi – ráadásul, amikor már azt hinnénk, hogy groteszkebb dolog nem történhet, Kode9 saját magát is feldolgozza a 9 Drones című zenében.

Hyperdub/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.