Lemez

Kode9: Nothing

  • Velkei Zoltán
  • 2015. december 26.

Zene

A Nothing a Hyperdub-alapító Kode9 első szólólemeze, és a hivatalos sajtóanyag alapján semmiről nem szól. Vagy, ha mindenáron tartalmat akarunk keresni benne, akkor korunk ürességét, az értékek hiányát fejezik ki a számok, olyan, meglehetősen beszédes címekkel, mint Zero Point Energy, Void, Zero Work stb. Az al­bumot jövőre különleges vizuális show-val fogja bemutatni a művész, amikor is virtuális idegenvezetésben lehet majd részünk a kitalált Nøtel nevű luxushotelben, ahol eltűntek az emberek és minden automatizált.

A lemezen található tizenhárom szám korai dubstep és grime ritmusképletekből merít ihletet, illetve kiegészítésként megjelennek juke/footwork elemek is. Az ezeken alkalmazott elektronikák meglehetősen vegyesek: épp úgy vannak köztük horrorfilmzenékből kiemelt hangminták, mint ismert J-pop témák, így a 45 perces futam bizarr módon futurisztikus: egyszerre kapja el az ázsiai popkultúra zavart furcsaságát és a tengerentúli hipergyors tánczenék elidegenítő, embertelen jellegét.

A szándék érthető: Kode9 tavaly vesztette el legjobb barátját és állandó szerzőtársát, SpaceApe-et (aki rákban halt meg), illetve a footwork koronázatlan királyát, DJ Rashadot (ő pedig túladagolásban). Az ő jelenlétük végig érezhető a Nothingon. Ebből is adódóan a gyűjtemény sokszor inkább szürreális légkört teremt, semmint koherens tánczenei egészet. Viszont pont ettől működik, és különlegessége az év egyik legjobb albumává teszi – ráadásul, amikor már azt hinnénk, hogy groteszkebb dolog nem történhet, Kode9 saját magát is feldolgozza a 9 Drones című zenében.

Hyperdub/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."