Lemez

Synkro: Changes

  • - minek -
  • 2015. december 26.

Zene

A manchesteri Jim McBride üstökösként tűnt fel a nullás évek végének (poszt)dubstepuniverzumában: gusztusosan gördülő ritmusai, érzelemteli tónusai, ma már csak nosztalgiával emlegethető játékossága jellegzetes, jól azonosítható ízt adtak számainak. Introvertáltabb, ambientszerű zenéit az Apollo kiadónál kijött EP-jeire tartogatta, az Indigóval közös Akkorddal pedig sötét, futurisztikus, technoid világot tudott teremteni. Első szóló­albumán viszont mintha szándékosan visszafogottan fogalmazna, miközben sűrű tiszteletadással adózik jeles elődei (az általa is nagy reverenciával emlegetett Boards Of Canada, Burial, Oneohtrix Point Never, s némely, a múlt kozmikus homályába vesző németek) zenei világának, s félénken visszautalgat saját korábbi munkáira is – bár nem igazán volt kedve meghaladni őket.

A Changes elkészítésére leginkább az analóg zenekészítő eszközök iránt frissen feltámadt érdeklődése hajtotta: a hangok ennek megfelelően finoman polírozottak, vagy ha kell, gerjesztettek, s meg kell hagyni, Synkro keze nyoma továbbra is jól felismerhető. A táncra uszító ütemekkel megfontoltan bánik:
a d&b-be forduló Changes vagy a Lyves énekével teljes Body Close még a leginkább lüktető darabok, míg a Midnight Sun lassú tört ütemei inkább a klasszikus trip hop/
IDM világot idézik. A számok lassan bontakoznak ki a csendből, és finoman vesznek bele a semmibe – annyit mindenképpen el kell mondanunk az alkotó védelmében, hogy a zenéje által felidézett, az évszakhoz pont passzoló csendes szomorúság szép egységbe foglalja egyenként talán iránytalannak tűnő szerzeményeit.

Apollo/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.