Lemez

Synkro: Changes

  • - minek -
  • 2015. december 26.

Zene

A manchesteri Jim McBride üstökösként tűnt fel a nullás évek végének (poszt)dubstepuniverzumában: gusztusosan gördülő ritmusai, érzelemteli tónusai, ma már csak nosztalgiával emlegethető játékossága jellegzetes, jól azonosítható ízt adtak számainak. Introvertáltabb, ambientszerű zenéit az Apollo kiadónál kijött EP-jeire tartogatta, az Indigóval közös Akkorddal pedig sötét, futurisztikus, technoid világot tudott teremteni. Első szóló­albumán viszont mintha szándékosan visszafogottan fogalmazna, miközben sűrű tiszteletadással adózik jeles elődei (az általa is nagy reverenciával emlegetett Boards Of Canada, Burial, Oneohtrix Point Never, s némely, a múlt kozmikus homályába vesző németek) zenei világának, s félénken visszautalgat saját korábbi munkáira is – bár nem igazán volt kedve meghaladni őket.

A Changes elkészítésére leginkább az analóg zenekészítő eszközök iránt frissen feltámadt érdeklődése hajtotta: a hangok ennek megfelelően finoman polírozottak, vagy ha kell, gerjesztettek, s meg kell hagyni, Synkro keze nyoma továbbra is jól felismerhető. A táncra uszító ütemekkel megfontoltan bánik:
a d&b-be forduló Changes vagy a Lyves énekével teljes Body Close még a leginkább lüktető darabok, míg a Midnight Sun lassú tört ütemei inkább a klasszikus trip hop/
IDM világot idézik. A számok lassan bontakoznak ki a csendből, és finoman vesznek bele a semmibe – annyit mindenképpen el kell mondanunk az alkotó védelmében, hogy a zenéje által felidézett, az évszakhoz pont passzoló csendes szomorúság szép egységbe foglalja egyenként talán iránytalannak tűnő szerzeményeit.

Apollo/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.