Lemez

Synkro: Changes

  • - minek -
  • 2015. december 26.

Zene

A manchesteri Jim McBride üstökösként tűnt fel a nullás évek végének (poszt)dubstepuniverzumában: gusztusosan gördülő ritmusai, érzelemteli tónusai, ma már csak nosztalgiával emlegethető játékossága jellegzetes, jól azonosítható ízt adtak számainak. Introvertáltabb, ambientszerű zenéit az Apollo kiadónál kijött EP-jeire tartogatta, az Indigóval közös Akkorddal pedig sötét, futurisztikus, technoid világot tudott teremteni. Első szóló­albumán viszont mintha szándékosan visszafogottan fogalmazna, miközben sűrű tiszteletadással adózik jeles elődei (az általa is nagy reverenciával emlegetett Boards Of Canada, Burial, Oneohtrix Point Never, s némely, a múlt kozmikus homályába vesző németek) zenei világának, s félénken visszautalgat saját korábbi munkáira is – bár nem igazán volt kedve meghaladni őket.

A Changes elkészítésére leginkább az analóg zenekészítő eszközök iránt frissen feltámadt érdeklődése hajtotta: a hangok ennek megfelelően finoman polírozottak, vagy ha kell, gerjesztettek, s meg kell hagyni, Synkro keze nyoma továbbra is jól felismerhető. A táncra uszító ütemekkel megfontoltan bánik:
a d&b-be forduló Changes vagy a Lyves énekével teljes Body Close még a leginkább lüktető darabok, míg a Midnight Sun lassú tört ütemei inkább a klasszikus trip hop/
IDM világot idézik. A számok lassan bontakoznak ki a csendből, és finoman vesznek bele a semmibe – annyit mindenképpen el kell mondanunk az alkotó védelmében, hogy a zenéje által felidézett, az évszakhoz pont passzoló csendes szomorúság szép egységbe foglalja egyenként talán iránytalannak tűnő szerzeményeit.

Apollo/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.