Lemez

Synkro: Changes

  • - minek -
  • 2015. december 26.

Zene

A manchesteri Jim McBride üstökösként tűnt fel a nullás évek végének (poszt)dubstepuniverzumában: gusztusosan gördülő ritmusai, érzelemteli tónusai, ma már csak nosztalgiával emlegethető játékossága jellegzetes, jól azonosítható ízt adtak számainak. Introvertáltabb, ambientszerű zenéit az Apollo kiadónál kijött EP-jeire tartogatta, az Indigóval közös Akkorddal pedig sötét, futurisztikus, technoid világot tudott teremteni. Első szóló­albumán viszont mintha szándékosan visszafogottan fogalmazna, miközben sűrű tiszteletadással adózik jeles elődei (az általa is nagy reverenciával emlegetett Boards Of Canada, Burial, Oneohtrix Point Never, s némely, a múlt kozmikus homályába vesző németek) zenei világának, s félénken visszautalgat saját korábbi munkáira is – bár nem igazán volt kedve meghaladni őket.

A Changes elkészítésére leginkább az analóg zenekészítő eszközök iránt frissen feltámadt érdeklődése hajtotta: a hangok ennek megfelelően finoman polírozottak, vagy ha kell, gerjesztettek, s meg kell hagyni, Synkro keze nyoma továbbra is jól felismerhető. A táncra uszító ütemekkel megfontoltan bánik:
a d&b-be forduló Changes vagy a Lyves énekével teljes Body Close még a leginkább lüktető darabok, míg a Midnight Sun lassú tört ütemei inkább a klasszikus trip hop/
IDM világot idézik. A számok lassan bontakoznak ki a csendből, és finoman vesznek bele a semmibe – annyit mindenképpen el kell mondanunk az alkotó védelmében, hogy a zenéje által felidézett, az évszakhoz pont passzoló csendes szomorúság szép egységbe foglalja egyenként talán iránytalannak tűnő szerzeményeit.

Apollo/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.