mi a kotta?

(Szamár)tejben-vajban

  • mi a kotta
  • 2015. december 26.

Zene

„Ugyanebben az évben egy nem kevésbé szembetűnő szemérmetlenség nagy közbajokat indított útjukra. Élt a városban egy nő, Sabina Poppaea, Titus Ollius leánya, ki azonban anyai nagyapjának nevét vette fel, a fényes emlékezetű, consuli és triumphatori dísszel tündöklő Poppaeus Sabinusét […]. Ebben a nőben minden megvolt, csak tisztesség nem. Hiszen anyja, korának legszebb asszonya, egyaránt hagyott rá dicsőséget és szépséget, vagyona megfelelt a nemzetség hírének; behízelgő beszédű és korántsem szellemtelen tehetség. Szerénységet mutatott és kicsapongóan élt: ritkán lépett a nyilvánosság elé, akkor is félig elfátyolozta arcát, hogy ne lakassa jól a szemeket – vagy mivel így illett neki. Hírére sohasem ügyelt, férjei és szeretői között nem tett különbséget, és sem a maga, sem más érzelmeinek nem kötelezte el magát; oda vitte át érzékiségét, ahonnan haszon mutatkozott. Így mikor Rufrius Crispinus római lovaggal élt házasságban, akitől egy fia született, Otho csábította el ifjúságával és fényűzésével, meg mivel úgy tartották számon, mint Néró lángoló barátságának részesét.”

A kevés szóval oly sokat mondó Tacitus Évkönyveinek lapjain így lép elénk a szamártejben fürdőző, szépséges Poppaea, akiből kisvártatva – és többek halála árán – Néró császár hitvese vált. Ennek merőben immorális történetét beszéli el Monteverdi operája, a Poppea megkoronázása is, mely művet e napokban háromszor is előadják a Müpában (Fesztivál Színház, november 26., 27. és 29., hét óra).
A Geréb Zsófia által megrendezett produkció zenei atyamestere Vashegyi György lesz, aki szokott együttesei mellett olyan énekeseket irányít majd, mint Baráth Emőke, Vizin Viktória vagy a visszajáró, méltán népszerű vendégtenor, Jeffrey Thompson.

A Monteverdi-opera első megszólalásával párhuzamosan, a Zeneakadémián a Felvilágosodás Korának Zenekara lép majd fel: e csodaegyüttestől Bach, Vivaldi és Telemann művei mellett még a többükre nagy befolyást gyakorló kortársuk, Johann Georg Pisendel hegedűversenyét is hallhatjuk majd, Rachel Podger szólójával (november 26., fél nyolc). A hétvégén egy másik koncertprogram is a historikus előadásmód szellemét, illetve a bécsi klasszikát megelőző zenei univerzumot idézi majd. A Budapesti Fesztiválzenekar ugyanis két estén át Sigiswald Kuijken vezénylete alatt fog muzsikálni, méghozzá Lully, Rameau, valamint a névről is kevésbé ismerős Rebel és Clérambault műveiből válogatva (Zeneakadémia, november 27. és 28., háromnegyed nyolc).

„Álom egy nyári délben” – röviden e szavakkal jellemezte III. szimfóniáját Gustav Mahler, aki azonban azt is előre jelezte, hogy ettől a művétől a „kritikus urak” újra csak „kergekórt fognak majd kapni”. A Nemzeti Filharmonikusok pénteki koncertjén ez azért már meglehetősen valószínűtlen fejlemény lenne, hiszen remek koncert ígérkezik: Günter Neuhold vendég karmesteri felléptével, Schöck Atala énekszavával, valamint két külső kórus megszólaltatásával az ötödik tételben (Nemzeti Hangversenyterem, november 27., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.