koncert - A LIVING COLOUR

  • V. Á.
  • 2008. október 23.

Zene

valahogy a szakma zenekara lett kicsit, pedig aki látta őket tavaly a Petőfi-híd tövében, az tudhatja, hogy ez a zenekar hihetetlenül szórakoztató is tud lenni. Itt most Vernon Reid gitáros van elemében: a koncert első felében a számok közötti "konferálásokat" is ő oldja meg, mégpedig a legkézenfekvőbb módon: előrejön, elereszt egy félperces gitárszólót (hátulról beszalad a képzeletbeli road, és megkínálja haboltóval a füstölgő gitárnyakat), kedvesen mosolyogva bezsebeli az ovációt, majd indul a következő dal.
valahogy a szakma zenekara lett kicsit, pedig aki látta õket tavaly a Petõfi-híd tövében, az tudhatja, hogy ez a zenekar hihetetlenül szórakoztató is tud lenni. Itt most Vernon Reid gitáros van elemében: a koncert elsõ felében a számok közötti "konferálásokat" is õ oldja meg, mégpedig a legkézenfekvõbb módon: elõrejön, elereszt egy félperces gitárszólót (hátulról beszalad a képzeletbeli road, és megkínálja haboltóval a füstölgõ gitárnyakat), kedvesen mosolyogva bezsebeli az ovációt, majd indul a következõ dal. Arról, hogy mekkora gitáros a pali, inkább ne beszéljünk most (kegyetlen egyébként, hogy John Frusciantétól kezdve Van Halenig minden ott van a kezében), inkább az egész zenekar hi-tech jellege volt érdekes, melyben persze õ járt az élen a földönkívüli effektezéseivel. De a többiek is: Will Calhoun dobszólója az elmebeteg hangmintákkal operáló dobpadütögetéssel maga a futurizmus, Doug Wimbish pedig stabilan hozza a tökig kitekert whammy pedállal sikítósra transzformált basszusgitárhangot.

Egyébként meg úgy tessék elképzelni ezt a koncertet, mint a tavalyi Zöld Pardon-akciót energiában tízszeresére turbózva: tökéletes hangzás, majdnem telt ház, és az obligát hangszeres villogtatások mellett óriási hangulat. Van új nóta (Wimbish basszusgitárhangja állati: mintha valami súlyos szintihang keveredne egy széttorzított Kyuss-témával), meg persze régiek, bár a végén a What's Your Favourite Colornak csak a végét játsszák el a nagy búcsúzkodás közepette. Wimbish a basszusszólója közepétõl már a közönség közé ugorva játszik, és egyáltalán nem fél attól, hogy valami gonosz kópé elhangolja a hangszerét a nagy tobzódás közepette. Valahol azért motoszkál a kisördög bennem, hogy egy csúcstechnológia és hangszerszólók nélküli, lecsupaszított Living Colourt is megnéznék egyszer, de ez a koncert akkor is az év egyik legjobbja volt, ha 2008-ban minden második koncertre ezt mondtam.

A38 hajó, október 15.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.