koncert - A LIVING COLOUR

  • V. Á.
  • 2008. október 23.

Zene

valahogy a szakma zenekara lett kicsit, pedig aki látta őket tavaly a Petőfi-híd tövében, az tudhatja, hogy ez a zenekar hihetetlenül szórakoztató is tud lenni. Itt most Vernon Reid gitáros van elemében: a koncert első felében a számok közötti "konferálásokat" is ő oldja meg, mégpedig a legkézenfekvőbb módon: előrejön, elereszt egy félperces gitárszólót (hátulról beszalad a képzeletbeli road, és megkínálja haboltóval a füstölgő gitárnyakat), kedvesen mosolyogva bezsebeli az ovációt, majd indul a következő dal.
valahogy a szakma zenekara lett kicsit, pedig aki látta õket tavaly a Petõfi-híd tövében, az tudhatja, hogy ez a zenekar hihetetlenül szórakoztató is tud lenni. Itt most Vernon Reid gitáros van elemében: a koncert elsõ felében a számok közötti "konferálásokat" is õ oldja meg, mégpedig a legkézenfekvõbb módon: elõrejön, elereszt egy félperces gitárszólót (hátulról beszalad a képzeletbeli road, és megkínálja haboltóval a füstölgõ gitárnyakat), kedvesen mosolyogva bezsebeli az ovációt, majd indul a következõ dal. Arról, hogy mekkora gitáros a pali, inkább ne beszéljünk most (kegyetlen egyébként, hogy John Frusciantétól kezdve Van Halenig minden ott van a kezében), inkább az egész zenekar hi-tech jellege volt érdekes, melyben persze õ járt az élen a földönkívüli effektezéseivel. De a többiek is: Will Calhoun dobszólója az elmebeteg hangmintákkal operáló dobpadütögetéssel maga a futurizmus, Doug Wimbish pedig stabilan hozza a tökig kitekert whammy pedállal sikítósra transzformált basszusgitárhangot.

Egyébként meg úgy tessék elképzelni ezt a koncertet, mint a tavalyi Zöld Pardon-akciót energiában tízszeresére turbózva: tökéletes hangzás, majdnem telt ház, és az obligát hangszeres villogtatások mellett óriási hangulat. Van új nóta (Wimbish basszusgitárhangja állati: mintha valami súlyos szintihang keveredne egy széttorzított Kyuss-témával), meg persze régiek, bár a végén a What's Your Favourite Colornak csak a végét játsszák el a nagy búcsúzkodás közepette. Wimbish a basszusszólója közepétõl már a közönség közé ugorva játszik, és egyáltalán nem fél attól, hogy valami gonosz kópé elhangolja a hangszerét a nagy tobzódás közepette. Valahol azért motoszkál a kisördög bennem, hogy egy csúcstechnológia és hangszerszólók nélküli, lecsupaszított Living Colourt is megnéznék egyszer, de ez a koncert akkor is az év egyik legjobbja volt, ha 2008-ban minden második koncertre ezt mondtam.

A38 hajó, október 15.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.