koncert - A LIVING COLOUR

  • V. Á.
  • 2008. október 23.

Zene

valahogy a szakma zenekara lett kicsit, pedig aki látta őket tavaly a Petőfi-híd tövében, az tudhatja, hogy ez a zenekar hihetetlenül szórakoztató is tud lenni. Itt most Vernon Reid gitáros van elemében: a koncert első felében a számok közötti "konferálásokat" is ő oldja meg, mégpedig a legkézenfekvőbb módon: előrejön, elereszt egy félperces gitárszólót (hátulról beszalad a képzeletbeli road, és megkínálja haboltóval a füstölgő gitárnyakat), kedvesen mosolyogva bezsebeli az ovációt, majd indul a következő dal.
valahogy a szakma zenekara lett kicsit, pedig aki látta õket tavaly a Petõfi-híd tövében, az tudhatja, hogy ez a zenekar hihetetlenül szórakoztató is tud lenni. Itt most Vernon Reid gitáros van elemében: a koncert elsõ felében a számok közötti "konferálásokat" is õ oldja meg, mégpedig a legkézenfekvõbb módon: elõrejön, elereszt egy félperces gitárszólót (hátulról beszalad a képzeletbeli road, és megkínálja haboltóval a füstölgõ gitárnyakat), kedvesen mosolyogva bezsebeli az ovációt, majd indul a következõ dal. Arról, hogy mekkora gitáros a pali, inkább ne beszéljünk most (kegyetlen egyébként, hogy John Frusciantétól kezdve Van Halenig minden ott van a kezében), inkább az egész zenekar hi-tech jellege volt érdekes, melyben persze õ járt az élen a földönkívüli effektezéseivel. De a többiek is: Will Calhoun dobszólója az elmebeteg hangmintákkal operáló dobpadütögetéssel maga a futurizmus, Doug Wimbish pedig stabilan hozza a tökig kitekert whammy pedállal sikítósra transzformált basszusgitárhangot.

Egyébként meg úgy tessék elképzelni ezt a koncertet, mint a tavalyi Zöld Pardon-akciót energiában tízszeresére turbózva: tökéletes hangzás, majdnem telt ház, és az obligát hangszeres villogtatások mellett óriási hangulat. Van új nóta (Wimbish basszusgitárhangja állati: mintha valami súlyos szintihang keveredne egy széttorzított Kyuss-témával), meg persze régiek, bár a végén a What's Your Favourite Colornak csak a végét játsszák el a nagy búcsúzkodás közepette. Wimbish a basszusszólója közepétõl már a közönség közé ugorva játszik, és egyáltalán nem fél attól, hogy valami gonosz kópé elhangolja a hangszerét a nagy tobzódás közepette. Valahol azért motoszkál a kisördög bennem, hogy egy csúcstechnológia és hangszerszólók nélküli, lecsupaszított Living Colourt is megnéznék egyszer, de ez a koncert akkor is az év egyik legjobbja volt, ha 2008-ban minden második koncertre ezt mondtam.

A38 hajó, október 15.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.