koncert - A LIVING COLOUR

  • V. Á.
  • 2008. október 23.

Zene

valahogy a szakma zenekara lett kicsit, pedig aki látta őket tavaly a Petőfi-híd tövében, az tudhatja, hogy ez a zenekar hihetetlenül szórakoztató is tud lenni. Itt most Vernon Reid gitáros van elemében: a koncert első felében a számok közötti "konferálásokat" is ő oldja meg, mégpedig a legkézenfekvőbb módon: előrejön, elereszt egy félperces gitárszólót (hátulról beszalad a képzeletbeli road, és megkínálja haboltóval a füstölgő gitárnyakat), kedvesen mosolyogva bezsebeli az ovációt, majd indul a következő dal.
valahogy a szakma zenekara lett kicsit, pedig aki látta õket tavaly a Petõfi-híd tövében, az tudhatja, hogy ez a zenekar hihetetlenül szórakoztató is tud lenni. Itt most Vernon Reid gitáros van elemében: a koncert elsõ felében a számok közötti "konferálásokat" is õ oldja meg, mégpedig a legkézenfekvõbb módon: elõrejön, elereszt egy félperces gitárszólót (hátulról beszalad a képzeletbeli road, és megkínálja haboltóval a füstölgõ gitárnyakat), kedvesen mosolyogva bezsebeli az ovációt, majd indul a következõ dal. Arról, hogy mekkora gitáros a pali, inkább ne beszéljünk most (kegyetlen egyébként, hogy John Frusciantétól kezdve Van Halenig minden ott van a kezében), inkább az egész zenekar hi-tech jellege volt érdekes, melyben persze õ járt az élen a földönkívüli effektezéseivel. De a többiek is: Will Calhoun dobszólója az elmebeteg hangmintákkal operáló dobpadütögetéssel maga a futurizmus, Doug Wimbish pedig stabilan hozza a tökig kitekert whammy pedállal sikítósra transzformált basszusgitárhangot.

Egyébként meg úgy tessék elképzelni ezt a koncertet, mint a tavalyi Zöld Pardon-akciót energiában tízszeresére turbózva: tökéletes hangzás, majdnem telt ház, és az obligát hangszeres villogtatások mellett óriási hangulat. Van új nóta (Wimbish basszusgitárhangja állati: mintha valami súlyos szintihang keveredne egy széttorzított Kyuss-témával), meg persze régiek, bár a végén a What's Your Favourite Colornak csak a végét játsszák el a nagy búcsúzkodás közepette. Wimbish a basszusszólója közepétõl már a közönség közé ugorva játszik, és egyáltalán nem fél attól, hogy valami gonosz kópé elhangolja a hangszerét a nagy tobzódás közepette. Valahol azért motoszkál a kisördög bennem, hogy egy csúcstechnológia és hangszerszólók nélküli, lecsupaszított Living Colourt is megnéznék egyszer, de ez a koncert akkor is az év egyik legjobbja volt, ha 2008-ban minden második koncertre ezt mondtam.

A38 hajó, október 15.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.