Koncert - A mikrofon mellé - A The Sisters Of Mercy Budapesten

  • - minek -
  • 2009. május 7.

Zene

A jó ideje már egyszemélyes intézményként fungáló Andrew Eldritchet és munkásságát igen sokan kedvelik - annak dacára, hogy a kilencvenes évek eleje óta semmit nem publikált. Jórészt a nyolcvanas években, a legtermékenyebb alkotói időszakában született dark/goth rock "slágerein" viszont nem fog az idő - hogy a dalokat rendre más és más zenészekkel együtt írta, akiket azután sorra elvert maga mellől, már egy másik történet. Amúgy a publikálási szünet nem jelent egyben alkotói válságot:

A jó ideje már egyszemélyes intézményként fungáló Andrew Eldritchet és munkásságát igen sokan kedvelik - annak dacára, hogy a kilencvenes évek eleje óta semmit nem publikált. Jórészt a nyolcvanas években, a legtermékenyebb alkotói időszakában született dark/goth rock "slágerein" viszont nem fog az idő - hogy a dalokat rendre más és más zenészekkel együtt írta, akiket azután sorra elvert maga mellől, már egy másik történet. Amúgy a publikálási szünet nem jelent egyben alkotói válságot: igenis születtek új számok, s ezeket koncerten is kedvtelve játssza Eldritch és szűk körű csapata - tán még egy újabb zeneanyagért sem lenne kár. De emellett az sem ártana, ha a fiúk ennyi évnyi koncertezés után végre megtanulnák, hogyan lehet megszólalni egy éppen kényelmes méretű koncerthelyen - ahol eddig a hangrendszerrel sem volt semmi gond. A britek ugyanis olyan moslék hangzást produkáltak, amelynek hallatán még a szarul hangosított koncertekhez szokott magyar publikum is meghökkent - ráadásul annyira halkan játszottak, hogy már normál, átlagos hangon beszélve is értette egymást az emberfia (néha olyan volt, mintha egy távolabbi büfében sörözgetve hallgatnánk azt, ami a teremből kiszűrődik). Mindez csupán azért kár, mert maga a lejátszott zenei nyersanyag többet érdemelt volna. Az ezúttal trióban felálló zenekar (Andrew plusz két gitáros - minden más gépről ment) tisztes szorgalommal, bár teljesen izgalommentesen ledarálta a Sisters-daloskönyvet. Az Alice-re már meg-megdöccent a hajó is (ami itt a tetszésnyilvánítás vitathatatlan jele), azután jöttek sorra az alapszámok a három hivatalos albumról meg a sikeres korai maxikról. A népség és katonaság kórusban skandálta a Dominion, a This Corrosion, a Temple Of Love, a Lucretia My Reflection vagy a Marian szövegét, közben nagylelkűen szemet hunyt afelett, hogy Andrew túlnyomórészt a mikrofon mellé énekelt, a színpadot nonstop beborító, színesre világított füstködtől pedig az égvilágon semmit sem lehetett látni - de ezt tekinthetjük nyugodtan afféle kötelező (bár így is rendkívül fárasztó) műfaji elemnek. A szeánsz tulajdonképpen megvolt, sokaknak így is örök élmény volt látni és (néha) hallani egy élő legendát, csak ne lett volna ennyire kegyetlenül lo-fi az egész.

A38 hajó, április 27.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)