Koncert - A mikrofon mellé - A The Sisters Of Mercy Budapesten

  • - minek -
  • 2009. május 7.

Zene

A jó ideje már egyszemélyes intézményként fungáló Andrew Eldritchet és munkásságát igen sokan kedvelik - annak dacára, hogy a kilencvenes évek eleje óta semmit nem publikált. Jórészt a nyolcvanas években, a legtermékenyebb alkotói időszakában született dark/goth rock "slágerein" viszont nem fog az idő - hogy a dalokat rendre más és más zenészekkel együtt írta, akiket azután sorra elvert maga mellől, már egy másik történet. Amúgy a publikálási szünet nem jelent egyben alkotói válságot:

A jó ideje már egyszemélyes intézményként fungáló Andrew Eldritchet és munkásságát igen sokan kedvelik - annak dacára, hogy a kilencvenes évek eleje óta semmit nem publikált. Jórészt a nyolcvanas években, a legtermékenyebb alkotói időszakában született dark/goth rock "slágerein" viszont nem fog az idő - hogy a dalokat rendre más és más zenészekkel együtt írta, akiket azután sorra elvert maga mellől, már egy másik történet. Amúgy a publikálási szünet nem jelent egyben alkotói válságot: igenis születtek új számok, s ezeket koncerten is kedvtelve játssza Eldritch és szűk körű csapata - tán még egy újabb zeneanyagért sem lenne kár. De emellett az sem ártana, ha a fiúk ennyi évnyi koncertezés után végre megtanulnák, hogyan lehet megszólalni egy éppen kényelmes méretű koncerthelyen - ahol eddig a hangrendszerrel sem volt semmi gond. A britek ugyanis olyan moslék hangzást produkáltak, amelynek hallatán még a szarul hangosított koncertekhez szokott magyar publikum is meghökkent - ráadásul annyira halkan játszottak, hogy már normál, átlagos hangon beszélve is értette egymást az emberfia (néha olyan volt, mintha egy távolabbi büfében sörözgetve hallgatnánk azt, ami a teremből kiszűrődik). Mindez csupán azért kár, mert maga a lejátszott zenei nyersanyag többet érdemelt volna. Az ezúttal trióban felálló zenekar (Andrew plusz két gitáros - minden más gépről ment) tisztes szorgalommal, bár teljesen izgalommentesen ledarálta a Sisters-daloskönyvet. Az Alice-re már meg-megdöccent a hajó is (ami itt a tetszésnyilvánítás vitathatatlan jele), azután jöttek sorra az alapszámok a három hivatalos albumról meg a sikeres korai maxikról. A népség és katonaság kórusban skandálta a Dominion, a This Corrosion, a Temple Of Love, a Lucretia My Reflection vagy a Marian szövegét, közben nagylelkűen szemet hunyt afelett, hogy Andrew túlnyomórészt a mikrofon mellé énekelt, a színpadot nonstop beborító, színesre világított füstködtől pedig az égvilágon semmit sem lehetett látni - de ezt tekinthetjük nyugodtan afféle kötelező (bár így is rendkívül fárasztó) műfaji elemnek. A szeánsz tulajdonképpen megvolt, sokaknak így is örök élmény volt látni és (néha) hallani egy élő legendát, csak ne lett volna ennyire kegyetlenül lo-fi az egész.

A38 hajó, április 27.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.