koncert - A Taraf de Haìdouks a Magdolna-Napokon

  • - kyt -
  • 2010. június 17.

Zene

A Taraf de Haìdouks a Magdolna-Napokon Egészen meglepő, váratlanul igényes világzenei programok bukkannak fel olykor a különféle helyi érdekű fesztiválokon, kerületi napokon. A II.
A Taraf de Haìdouks a Magdolna-Napokon Egészen meglepõ, váratlanul igényes világzenei programok bukkannak fel olykor a különféle helyi érdekû fesztiválokon, kerületi napokon. A II. kerület rendezvényén, a Millenárison pénteken Goran, valamint fia és kijelölt utóda, Marko Bregovic zenekara lépett fel komoly és lelkes tömeg elõtt. A balkáni roma hagyományok által erõsen megérintett szerbiai rezesek persze rendszeres vendégek nálunk, ittlétük sajátosságát inkább az elõzetes hírverés hiánya adta.

De nem volt túlpropagálva egy igazi ritkaság, a Taraf de Ha•douks szombat esti koncertje sem a Magdolna-napok keretében. A délkelet-romániai roma muzsikusokat a kilencvenes évek elején az elsõk között fedezte fel a nyugat-európai világzene: a romániai forradalomra emlékezõ balladájuk tette õket híressé, amelyet a zenekar már évek óta halott prímása adott elõ felejthetetlenül. A régi tagok helyére aztán fokozatosan újabb és újabb virtuózok kerültek, úgy tudom, hogy továbbra is származási helyükrõl, Clejani-ból, ahol ma is élnek, miközben már többször körbeturnézták a világot.

A Taraf de Ha•douks zenéjében az az elképesztõ, hogy csak múlnak az évek, és hiába vettek részt külsõ, mondhatni idegen törekvéseken alapuló projektekben - legutolsó feldolgozáslemezüket a spontaneitás hiánya miatt ostorozza a kritika -, színpadi fellépésük változatlanul derûs, önfeledt, közeli. Olyan zene, amitõl vagy idült vigyor telepszik az arcra, vagy rezegni kezd a test. Persze a hatás aligha volna ennyire meggyõzõ, ha a könnyedséget nem támasztaná alá a kidolgozott virtuozitás - csak a hangzást meghatározó furulyás említésére van most hely. Az énekelt szövegek hol balladisztikus történetmesélést, hol pedig derûs évõdést, kakaskodást sejtettek - kár, hogy nem értettük. És kár, hogy alig ért véget a koncert, a rendõrök nyugodtan, de határozottan elparancsolták a térrõl a magától is békésen fogyatkozó közönséget.

Bp. VIII., Mátyás tér, június 12.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.