koncert - BONGA

  • - kyt -
  • 2009. május 7.

Zene

koncert - BONGA A 66 éves angolai énekest könnyű szeretni. Hangja egyszerre fáradtan rekedt és örökifjan erőteljes, szomorkás és felemelő, és a Latin-Amerikát megjárt, majd onnan visszahonosodott afrikai zenei hangulat, amely nem is túl távoli rokona a Zöld-foki-szigeteken honos mornának, szintúgy nagyszerűen párosít szélsőségeket: a sírós vigalmat az érzéki lüktetéssel.

koncert - BONGA A 66 éves angolai énekest könnyû szeretni. Hangja egyszerre fáradtan rekedt és örökifjan erõteljes, szomorkás és felemelõ, és a Latin-Amerikát megjárt, majd onnan visszahonosodott afrikai zenei hangulat, amely nem is túl távoli rokona a Zöld-foki-szigeteken honos mornának, szintúgy nagyszerûen párosít szélsõségeket: a sírós vigalmat az érzéki lüktetéssel. Kellemesen szívbe markoló, érzékeket simogató szép estére számíthatott tehát a telt házas közönség.

Bonga legalább tíz évet letagadhatna, ami talán atlétamúltjának köszönhetõ: rövidtávfutó volt, és annak idején, amikor Angola még Portugália gyarmata volt, tíz éven át megdöntetlen portugál országos csúcsot állított fel 400 méteren. Viszonylagos mozgásszabadságának köszönhetõen az egyik angolai felszabadító mozgalom egyfajta hírvivõként alkalmazta, emiatt aztán a 70-es évek elején távoznia kellett Portugáliából, és Hollandiában tért vissza ifjúkori kedvteléséhez, a zenéhez. Azóta már vagy három tucat lemeze jelent meg, a stílusa kikerekedett, sûrûvé vált. Fiatal zenésztársai hibátlan ritmus- és hangfüggönyt vontak mögé, amelyet egy sajátos angolai hangszerrel, a dikanzával egészített ki: az érdesített felületû, elkeskenyedõ bambuszrúdból egy pálcával kapargatva nemcsak ritmus, de némi dallam is kicsiholható. Ülõs koncertrõl lévén szó, ahol felállni és mozogni csak a szûk lépcsõkön lehet, táncolós tombolásra persze eleve nem lehet számítani, és a jelek szerint a nézõtér az együttérzõ borongásra készült föl inkább, semmint a lüktetés aktív átélésére. Így aztán öncélú kötelezõ gyakorlatnak tûnt a némileg indiszponált, jóllehet igyekvõ hallgatóság megénekeltetése, fõleg azzal együtt, hogy Bonga már háromnegyed óra után a közelgõ befejezésre kezdett célozgatni. Ezt afféle játékos magakelletésnek vettük, és nagyot néztünk, amikor kiderült, hogy szûk másfél óra múltán nem a fékevesztett lendület percei következtek, hanem valóban véget ért a koncert.

MûPa, Fesztiválszínház, április 30.

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.