Mehldau és Redman egy idõben és egy zenekarban vált sztárrá a kilencvenes évek közepén, majd a pecsenyét jónak látták külön-külön tovább sütögetni. Mehldau az Art of the Trio ötrészes sorozatával, szólózongora-lemezeivel és klasszikus indíttatású albumaival koncepciózusabb életmûvet épített, míg Redman egyszerûen csak az egyik legünnepeltebb szaxofonos lett standard, bop- és modern dzsessz körökben. A mostani közösködés oka Jon Brion producer, illetve az õ találmánya, Mehldau Highway Rider címû dupla konceptalbuma, amelyen Redman a vendégszólista.
A színpadon szolid birkózás zajlik; nem találják és szerintem nem is szeretik egymást - de a feszültség termékenyítõ. Mehldau a nagyobb mûvész, Redman a technikásabb, csak kár, hogy a Self Note elején bemutatott hatásos tenorintrót a három évvel ezelõtti Redman-triókoncert ráadásában már hallottuk. A sztenderdek, Charlie Parkertõl a Cheryl és Sonny Rollinstól az Oleo kötelességbõl kerülnek mûsorra, a Nirvana-dal és Jeff Buckley Dream Brotherjének nagy ívû adaptációja viszont árulkodó: a vállalt konfliktusok és szenvedélyek eredõje a bujkáló versengés. Hát ez az az õszinteség, amit a dzsessz mindig tudni fog.
MûPa, november 25.
****