koncert - CORVUS CORAX

  • - vincze -
  • 2009. május 28.

Zene

Elméletben tökéletes ünnepe lehetett volna ez az este azoknak, akik a rockzene felől érkezve kóstolnak bele a folkhatású, de világzenének nem nevezhető műfajba. Németországban, a Corvus Corax hazájában még ma is iszonyatos kultusza van a hasonló zenekaroknak, úgyhogy talán nem is véletlen, hogy a zenekar egy ilyen környezetből indulva képes volt underground világsztárrá kinőnie magát.
Elméletben tökéletes ünnepe lehetett volna ez az este azoknak, akik a rockzene felõl érkezve kóstolnak bele a folkhatású, de világzenének nem nevezhetõ mûfajba. Németországban, a Corvus Corax hazájában még ma is iszonyatos kultusza van a hasonló zenekaroknak, úgyhogy talán nem is véletlen, hogy a zenekar egy ilyen környezetbõl indulva képes volt underground világsztárrá kinõnie magát. Itthon viszont sajnálatosan kevesen voltak kíváncsiak a németekre, véleményem szerint egy budapesti Corvus Corax-fellépés egy-két éve sokkal több embert mozgatott volna meg, mint ezen a szombaton.

2006-ban még csak a gyõri Mediawave fesztiválig jutottak a germánok, és ott a szemtanúk beszámolója szerint hanyatt fektették a közönséget. Itt viszont elmaradt az igazi katarzis, amit adhatna egy ilyen zenekar fellépése, pedig a hol félmeztelen, hol bõrbe-szõrbe bújt németek a hajó színpadán is megtettek mindent, ami tõlük telt, annak ellenére is, hogy egy tag jelenléte hiányában csonka felállásban léptek fel. A koncertet beharangozó ajánlóban emlegetett metálos beütések ellenére a Corvus Corax egyáltalán nem használ elektromos hangszereket: a felállást a négy fúvós (zömmel a klasszikus kecskedudákra emlékeztetõ instrumentumokkal, illetve néha elõkerülõ sípokkal, furulyákkal) és a három ütõs alkotta. A lemezen sem különösebben nyugis németek élõben kimondottan brutálisak: a középkori kottagyûjteményekbõl kiollózott manírokra érkezõ német és latin nyelvû kántálás a koncert szebb pillanataiban képes volt úgy hatni, mintha az ember a népzenét játszó Neurosist látná a színpadon (vagy ízlés szerint Hevia, a jó tíz éve súlyos rotációban pörgõ mûvilágzenész heroinfüggõ rossz testvéreit), ugyanakkor pont a zenei eszközök korlátozottsága révén többször is unalomba fordult az elõadás. A kuriózumérték mindenesetre meglehetõs volt.

A38 hajó, május 23.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.