Koncert

Egy rugóra

Vágtázó Életerő, Biafra

  • - minek -
  • 2010. szeptember 9.

Zene

Sokan régóta vártak Jello Biafra első magyarországi látogatására - ennek dacára kellemesen csalódhattak azok, akik nosztalgiázó középkorúak inváziójától tartottak. A közönség jelentős része poétikusan ifjú, de a fellépők repertoárjából s a műfajban bevett mozgáselemekből (pogótánc, stage diving, crowd surfing) alaposan felkészült versenyzőkből állt. A mostanában Vágtázó Életerőként működő VHK fellépése (a nyitó AMD után) mondhatni kötelező, a kedves vendég által is megkövetelt programpont volt az estén. Biafra még a nyolcvanas években fedezte fel magának Grandpierre-éket, s egykoron ki is adta a VHK lemezeit saját, legendás, Alternative Tentacles nevű kiadójánál, s mint a koncertjén elhangzott, negyedszázadig várt első Vágtázó-koncertjére. Nos, a VÉ eme ünnepi alkalomra alaposan oda is tette magát: Grandpierre még mindig hipnotikus hatású előadó (tán csak egy kicsit mozog takarékosabban), a két gitáros és a basszer bontakozó és kiteljesedő témái, módfelett hatásos riffjei, a csupán pillanatra csillapodó, jól strukturált morajlás, a tulajdonképpen egyszerű, mégis végtelenül hatásos törzsi ritmusok pedig ezúttal tényleg "ütöttek".

A rá következő Biafrának mindent meg lehet bocsátani - még azt is, hogy gyakorta fárasztó. Zenekara, a Guantanamo School Of Medicine elképesztő gyorsan és precízen játssza a jórészt új számokat - a népség és katonaság őrjöng, Biafra és a technikus pedig rutinszerűen lökdösi vissza a színpadon tombolókat. A frontember agya legalább egy évtizede egy rugóra jár - ahogy mondani szokás: aki még tőle is balra áll, az már leesik. Új dalai (de a régiek is!) ebben a radikális, demagóg antikapitalista hiedelemvilágban mozognak, féligazságokból és teljes sületlenségből álló kommentárjait hol kínosan feszengve, hol derültséggel hallgatjuk. Megdöbbentő, de zenebohócként többé-kevésbé még ezt is el tudja adni, amit meg színpadi mozgásban nyújt, az elképesztő. S mikor már meguntuk volna a gyors, darálós, de nem túl érdekfeszítő punkot (a programban azért volt három darab Kennedys-klasszikus is), a színpadra hívja a teljes VÉ-legénységet (s bónuszként a speciális vendég Szónusz-Soós Lajost). A szabálytalan, de megkapó improvizáció, a közös dobolás-gitározás, Grandpierre és Biafra szimultán kántálása tökéletes lezárása (lenne) az estének. Aztán még visszajönnek egy kicsit Biafráék - de ezért már tényleg kár volt.

West Balkán, szeptember 5.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.