koncert - Gustavo Dudamel és a Los Angeles-i Filharmonikusok

Zene

"Itt minden mutatva lesz" - énekli a kuplébeli Stux úr, s úgy lehet, az ifjú venezuelai csodakarmester koncertfelvételei láttán a fővárosi közönség is éppen erre az attrakcióra számított. S csalódásra ekképp nem is volt semmi oka, hiszen Gustavo Dudamel kiváló zenekara élén valóban a dirigensi ábrázolóművészet kivételes tehetségének bizonyult, aki nem csupán a karjával, de a lábaival is erősen megdolgozik a sikerért: a karmesteri dobogón eddig legfeljebb a tenor José Cura meg persze a komikus Danny Kaye táncolt olyan autentikus hévvel, mint az éppen harmincéves és máris világsztár Dudamel.
"Itt minden mutatva lesz" - énekli a kuplébeli Stux úr, s úgy lehet, az ifjú venezuelai csodakarmester koncertfelvételei láttán a fõvárosi közönség is éppen erre az attrakcióra számított. S csalódásra ekképp nem is volt semmi oka, hiszen Gustavo Dudamel kiváló zenekara élén valóban a dirigensi ábrázolómûvészet kivételes tehetségének bizonyult, aki nem csupán a karjával, de a lábaival is erõsen megdolgozik a sikerért: a karmesteri dobogón eddig legfeljebb a tenor José Cura meg persze a komikus Danny Kaye táncolt olyan autentikus hévvel, mint az éppen harmincéves és máris világsztár Dudamel. Mindez természetesen huszadrangú mozzanatnak számítana, ha a lényegi produkció, vagyis a hangzó végeredmény túlemelkedne a külsõségeken, a személyes gusztustól függõen rokonszenvesnek vagy irritálónak egyaránt ítélhetõ karmesteri temperamentumon. Ámde Dudamelék elsõ budapesti koncertjén ez sajnos csak részben történt meg.

A kortárs John Adams bravúrdinamikájú száma (Slonimsky's Earbox) ugyan még jól összefért ezzel a külsõdleges közelítéssel, ellenben Leonard Bernstein 24 évesen komponált sokatmondó és mély érzésû I. szimfóniája, s fõleg Beethoven Hetedikje már jócskán megsínylette az interpretáció show-elemeit. Úgyannyira, hogy az utóbbi szimfónia elõadásának túlhajtott tempói, örökös fokozásai és kirobbanásai a negyedik tételre már-már parodisztikus jelleget öltöttek. A recenzens mindazonáltal nagyjából egyedül maradt fanyalgó fenntartásaival, hiszen a programot álló ováció, párját ritkítóan zajos és kitartó ünneplés, valamint két ráadásszám (az I. magyar tánc és Bernstein Divertimentójának szépséges második tétele) szegte be. Meglehet, ami a számunkra felszínességnek tûnt, az maga a népszerûvé tett klasszikus zene, s ha így van, hát szimpla oktalanság a panaszunk.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 2.

****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.