koncert - INSPIRATION FROM ABOVE

  • Kõhalmi Anett
  • 2011. január 13.

Zene

A norvég minifesztiválon nem meglepő módon az improvizáció volt a fő irányvonal. Az első - és a legnagyobb tömeget vonzó - koncertet Sidsel Endresen énekesnő és a szaxofonos Hckon Kornstad duója adta, amely a norvég dzsessz két generációjának egymásra találásáról beszél.
A norvég minifesztiválon nem meglepõ módon az improvizáció volt a fõ irányvonal. Az elsõ - és a legnagyobb tömeget vonzó - koncertet Sidsel Endresen énekesnõ és a szaxofonos Hckon Kornstad duója adta, amely a norvég dzsessz két generációjának egymásra találásáról beszél.

A majd' hatvanéves költõ-énekesnõ, aki Meredith Monk tanítványa volt, a 80-as években két olyan albumot is készített Jon Ebersonnal, melyek norvég Grammyt nyertek. A harmincas évei elején járó szaxista pedig a Wibutee zenekarral indult a kilencvenes évek végén, majd 98-ban a Jazzland Recordings kiadóhoz szerzõdött - itt ismerkedett meg Endresennel. Találkozási pontjuknak a billentyûs Bugge Wesseltoft és az õ New Conception of Jazz projektje tekinthetõ, melyet a dzsessz, a noise, az ambient és az elektronikus stílusok innovatív felhasználása jellemez. (Endresen egyébként már a 90-es évek elejétõl együtt dolgozott Wesseltofttal.)

A koncertet a gondolatébresztõ zajok és hangtöredékek uralták: Kornstad szemplerezése mellett még a szaxofon billentyûzáródásai is a zene részét képezték, míg az énekesnõbõl gurgulázva bugyogtak fel a félszavak. Endresen hörgéseit, zizegéseit és kitartott disszonáns hangjait kísérve Kornstad nemcsak szaxofonon, hanem fuvolán vagy azzal kombinált klarinétfúvókával is játszott. A két önállóan is sikeres improvizátor északi hómezõket idézõ melankolikus dzsesszét öszszetartotta az a bizonyos flow.

A minifesztivál második koncertje, az Eivind Aarset Sonic Codex Orchestra névadó gitárosával, basszerosával és két virtuóz dobosával már kicsit darkosabb vonalat képviselt - ezen az úton aztán a Msster! négy vadóca haladt még tovább. Kár, hogy a közönség ez utóbbi koncerten már nem teljes létszámban vett részt. Azt viszont igen jó volt látni, hogy a magyar könnyûzene improvizáció iránt úgyszintén fogékony szereplõi közül is jó páran ott nyüzsögtek a színpad elõtt.

Trafó, január 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."