koncert - INSPIRATION FROM ABOVE

  • Kõhalmi Anett
  • 2011. január 13.

Zene

A norvég minifesztiválon nem meglepő módon az improvizáció volt a fő irányvonal. Az első - és a legnagyobb tömeget vonzó - koncertet Sidsel Endresen énekesnő és a szaxofonos Hckon Kornstad duója adta, amely a norvég dzsessz két generációjának egymásra találásáról beszél.
A norvég minifesztiválon nem meglepõ módon az improvizáció volt a fõ irányvonal. Az elsõ - és a legnagyobb tömeget vonzó - koncertet Sidsel Endresen énekesnõ és a szaxofonos Hckon Kornstad duója adta, amely a norvég dzsessz két generációjának egymásra találásáról beszél.

A majd' hatvanéves költõ-énekesnõ, aki Meredith Monk tanítványa volt, a 80-as években két olyan albumot is készített Jon Ebersonnal, melyek norvég Grammyt nyertek. A harmincas évei elején járó szaxista pedig a Wibutee zenekarral indult a kilencvenes évek végén, majd 98-ban a Jazzland Recordings kiadóhoz szerzõdött - itt ismerkedett meg Endresennel. Találkozási pontjuknak a billentyûs Bugge Wesseltoft és az õ New Conception of Jazz projektje tekinthetõ, melyet a dzsessz, a noise, az ambient és az elektronikus stílusok innovatív felhasználása jellemez. (Endresen egyébként már a 90-es évek elejétõl együtt dolgozott Wesseltofttal.)

A koncertet a gondolatébresztõ zajok és hangtöredékek uralták: Kornstad szemplerezése mellett még a szaxofon billentyûzáródásai is a zene részét képezték, míg az énekesnõbõl gurgulázva bugyogtak fel a félszavak. Endresen hörgéseit, zizegéseit és kitartott disszonáns hangjait kísérve Kornstad nemcsak szaxofonon, hanem fuvolán vagy azzal kombinált klarinétfúvókával is játszott. A két önállóan is sikeres improvizátor északi hómezõket idézõ melankolikus dzsesszét öszszetartotta az a bizonyos flow.

A minifesztivál második koncertje, az Eivind Aarset Sonic Codex Orchestra névadó gitárosával, basszerosával és két virtuóz dobosával már kicsit darkosabb vonalat képviselt - ezen az úton aztán a Msster! négy vadóca haladt még tovább. Kár, hogy a közönség ez utóbbi koncerten már nem teljes létszámban vett részt. Azt viszont igen jó volt látni, hogy a magyar könnyûzene improvizáció iránt úgyszintén fogékony szereplõi közül is jó páran ott nyüzsögtek a színpad elõtt.

Trafó, január 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.