koncert - Kylesa

  • G. A.
  • 2011. július 21.

Zene

A két évvel ezelőtt megjelent negyedik lemeze óta táborát világszerte magabiztosan növelő és a meghatározó angolszász zenei sajtóban is barátian kezelt georgiai metálzenekar korának jellegzetes gyermeke, amennyiben elfogadja, hogy az ismeretlen területek meghódításának kora lezárult a rockzenében. Viszont nem a vállrándítással kísért újrahasznosítás könnyebbik útját járja, hanem egyfajta halmozással próbál legalább némiképp eredetinek látszani, és ez az attitűd éppúgy hatással van a dalok stílusrétegeire, mint az előadásmódra.
A két évvel ezelõtt megjelent negyedik lemeze óta táborát világszerte magabiztosan növelõ és a meghatározó angolszász zenei sajtóban is barátian kezelt georgiai metálzenekar korának jellegzetes gyermeke, amennyiben elfogadja, hogy az ismeretlen területek meghódításának kora lezárult a rockzenében. Viszont nem a vállrándítással kísért újrahasznosítás könnyebbik útját járja, hanem egyfajta halmozással próbál legalább némiképp eredetinek látszani, és ez az attitûd éppúgy hatással van a dalok stílusrétegeire, mint az elõadásmódra.

A Kylesa elsõ önálló budapesti koncertjén világosan érzékelhetõ volt, hogy mit jelent mindez a gyakorlatban. A zenekar két dobossal áll színpadra, egy férfi és egy nõi énekest is bevet, akik a dallamos énektõl az üvöltésen át a hörgésig gondoskodnak a változatos színekrõl, a basszgitáros néha egy szintetizátort masszíroz, az egyik gitáros meg tamot csépel, és ilyen dúsan felfegyverkezve mennek neki azoknak a daloknak, amelyeken a déli mocsármetál, a hardcore és a punk éppúgy rajta hagyta a nyomát, mint a pszichedélia és egy kicsit még a Pink Floyd is.

Egy-két erõltetettebbnek hangzó váltást leszámítva élõben elég meggyõzõ és egységes, vastag, elevenen lüktetõ produkció a Kylesáé - a legjobb pillanatokban, amikor igazán kihasználják a két dobost, ügyesen teremtenek - a lemezeiken még nem kellõképpen kidomborított - sajátosan ködös, barbár és diszkréten okkult hangulatot. Persze halál feszesen, pontosan és ízesen játszik mindenki, de ez ma már gyakorlatilag az összes kicsit is nevesebb underground zenekarról elmondható, ami elvitathatatlanul üdvözlendõ következménye a lemezipar összeomlásának: aki túl akar élni, annak hibátlanul kell teljesítenie a színpadon. A Kylesának most már csak a repertoár egységesítése van hátra, mert az még ezen a jól sikerült koncerten is nyilvánvaló volt, hogy náluk egyelõre két jól formált témára rendre egy seszínû maszatolás felel.

Dürer kert, július 12.

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.