koncert - Kylesa

  • G. A.
  • 2011. július 21.

Zene

A két évvel ezelőtt megjelent negyedik lemeze óta táborát világszerte magabiztosan növelő és a meghatározó angolszász zenei sajtóban is barátian kezelt georgiai metálzenekar korának jellegzetes gyermeke, amennyiben elfogadja, hogy az ismeretlen területek meghódításának kora lezárult a rockzenében. Viszont nem a vállrándítással kísért újrahasznosítás könnyebbik útját járja, hanem egyfajta halmozással próbál legalább némiképp eredetinek látszani, és ez az attitűd éppúgy hatással van a dalok stílusrétegeire, mint az előadásmódra.
A két évvel ezelõtt megjelent negyedik lemeze óta táborát világszerte magabiztosan növelõ és a meghatározó angolszász zenei sajtóban is barátian kezelt georgiai metálzenekar korának jellegzetes gyermeke, amennyiben elfogadja, hogy az ismeretlen területek meghódításának kora lezárult a rockzenében. Viszont nem a vállrándítással kísért újrahasznosítás könnyebbik útját járja, hanem egyfajta halmozással próbál legalább némiképp eredetinek látszani, és ez az attitûd éppúgy hatással van a dalok stílusrétegeire, mint az elõadásmódra.

A Kylesa elsõ önálló budapesti koncertjén világosan érzékelhetõ volt, hogy mit jelent mindez a gyakorlatban. A zenekar két dobossal áll színpadra, egy férfi és egy nõi énekest is bevet, akik a dallamos énektõl az üvöltésen át a hörgésig gondoskodnak a változatos színekrõl, a basszgitáros néha egy szintetizátort masszíroz, az egyik gitáros meg tamot csépel, és ilyen dúsan felfegyverkezve mennek neki azoknak a daloknak, amelyeken a déli mocsármetál, a hardcore és a punk éppúgy rajta hagyta a nyomát, mint a pszichedélia és egy kicsit még a Pink Floyd is.

Egy-két erõltetettebbnek hangzó váltást leszámítva élõben elég meggyõzõ és egységes, vastag, elevenen lüktetõ produkció a Kylesáé - a legjobb pillanatokban, amikor igazán kihasználják a két dobost, ügyesen teremtenek - a lemezeiken még nem kellõképpen kidomborított - sajátosan ködös, barbár és diszkréten okkult hangulatot. Persze halál feszesen, pontosan és ízesen játszik mindenki, de ez ma már gyakorlatilag az összes kicsit is nevesebb underground zenekarról elmondható, ami elvitathatatlanul üdvözlendõ következménye a lemezipar összeomlásának: aki túl akar élni, annak hibátlanul kell teljesítenie a színpadon. A Kylesának most már csak a repertoár egységesítése van hátra, mert az még ezen a jól sikerült koncerten is nyilvánvaló volt, hogy náluk egyelõre két jól formált témára rendre egy seszínû maszatolás felel.

Dürer kert, július 12.

****

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.