Koncert - Loncsos, lompos - Gonjasufi az A38-on

  • - minek -
  • 2011. május 5.

Zene

A régóta türelmetlenül várt Gonjasufi alaposan meglepte amúgy meglepően szellősen gyülekező rajongóit: a rockolásba váltó énekes Vackor egyszerűen letarolt minket, mint a málnabokrot.

A régóta türelmetlenül várt Gonjasufi alaposan meglepte amúgy meglepően szellősen gyülekező rajongóit: a rockolásba váltó énekes Vackor egyszerűen letarolt minket, mint a málnabokrot. Meglehet, a többség eredetileg alkalmi energiakitörésekben gazdag, ám visszafojtott produkcióra számított - várakozásukat nyilván alátámasztotta a tavalyi A Sufi And A Killer, amely azonban a maga képeskönyvszerűségével, gazdag, sokrétegű zenei és verbális kollázsával élőben alig vagy egyáltalán nem előadható. S ha a koncert után újrahallgatjuk a tavalyi zeneanyagot, meg is találjuk azokat az archimedesi pontokat, melyeknél fogva a sarkaiból is ki lehet fordítani az egész programot. Ehhez csupán le kell szerződtetni egy a savas/füstös hangzástól sem idegenkedő garázs/noise rock triót, és hagyni őket tombolni. S láss csodát: a produkció így is megáll a lábán! Nem a gép forog, hanem a rőzsék (ha vannak), s a fiúk akkor is eldzsemmelnek, ha Gonja visszavonul ejtőzni a backstage-be. A zenei program összeállítása talán még a felállásnál is meghökkentőbb. A soulos, bluesos, hiphopos, dzsesszes, hippizenés mozzanatokat, finom elektronikus alapokat kidobják, vagy olyan torzított hangkulisszába öltöztetik, hogy a kutya ne ismerjen rájuk. Gonjasufi szövegeléséből amúgy sem érteni egy kukkot sem: erősen fátyolos hangjára kap még egy lóadagnyi effektet és torzítást. Amit persze akkor sem vesz le, mikor a közönséggel konverzálna: mintha a betépett Mikrobi próbálna vicceket mesélni a Nemzetközi Ûrállomáson. Nyilvánvalóan számos olyan darabot játszanak, ami még meg sem jelent - de koszosan, szétcsúszva és többé/kevésbé ellenállhatatlanul nyomják. Mindenesetre a publikum először az odaverősen előadott Ageingnél kapja fel a fejét, azután már sűrűbben kerülnek elő ismerősebb darabok: a Kowboys & Indians, pláne az amúgy is Stooges-motívumra épülő SuziQ úgy megy le, hogy mindenkinek jár a feje, mint a fizetés.

Aztán a zenekar egyszer csak háttérbe vonul, és a Holidayst, mintegy ironikus gesztus gyanánt csaknem "albumszerűen", kizárólag nyolcbites gépi püttyögés kíséretében adja elő - majdhogynem azt mondanám: Trabant-hangulatban. Akad még szomorú, rockballadává konvertált klasszikus (She Gone), Stones-feldolgozás (Heart Of Stone), bombasztikus zárás, majd lelkes visszataps után energikus ráadás. Az este legalább annyira az ötödik évtizedét roncsoló amcsi garázsrock diadala, mint az énekes, jógatanár gurué.

A38 hajó, április 28. Gonjasufival készült interjúnkat a jövő heti számban olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.