Koncert - Loncsos, lompos - Gonjasufi az A38-on

  • - minek -
  • 2011. május 5.

Zene

A régóta türelmetlenül várt Gonjasufi alaposan meglepte amúgy meglepően szellősen gyülekező rajongóit: a rockolásba váltó énekes Vackor egyszerűen letarolt minket, mint a málnabokrot.

A régóta türelmetlenül várt Gonjasufi alaposan meglepte amúgy meglepően szellősen gyülekező rajongóit: a rockolásba váltó énekes Vackor egyszerűen letarolt minket, mint a málnabokrot. Meglehet, a többség eredetileg alkalmi energiakitörésekben gazdag, ám visszafojtott produkcióra számított - várakozásukat nyilván alátámasztotta a tavalyi A Sufi And A Killer, amely azonban a maga képeskönyvszerűségével, gazdag, sokrétegű zenei és verbális kollázsával élőben alig vagy egyáltalán nem előadható. S ha a koncert után újrahallgatjuk a tavalyi zeneanyagot, meg is találjuk azokat az archimedesi pontokat, melyeknél fogva a sarkaiból is ki lehet fordítani az egész programot. Ehhez csupán le kell szerződtetni egy a savas/füstös hangzástól sem idegenkedő garázs/noise rock triót, és hagyni őket tombolni. S láss csodát: a produkció így is megáll a lábán! Nem a gép forog, hanem a rőzsék (ha vannak), s a fiúk akkor is eldzsemmelnek, ha Gonja visszavonul ejtőzni a backstage-be. A zenei program összeállítása talán még a felállásnál is meghökkentőbb. A soulos, bluesos, hiphopos, dzsesszes, hippizenés mozzanatokat, finom elektronikus alapokat kidobják, vagy olyan torzított hangkulisszába öltöztetik, hogy a kutya ne ismerjen rájuk. Gonjasufi szövegeléséből amúgy sem érteni egy kukkot sem: erősen fátyolos hangjára kap még egy lóadagnyi effektet és torzítást. Amit persze akkor sem vesz le, mikor a közönséggel konverzálna: mintha a betépett Mikrobi próbálna vicceket mesélni a Nemzetközi Ûrállomáson. Nyilvánvalóan számos olyan darabot játszanak, ami még meg sem jelent - de koszosan, szétcsúszva és többé/kevésbé ellenállhatatlanul nyomják. Mindenesetre a publikum először az odaverősen előadott Ageingnél kapja fel a fejét, azután már sűrűbben kerülnek elő ismerősebb darabok: a Kowboys & Indians, pláne az amúgy is Stooges-motívumra épülő SuziQ úgy megy le, hogy mindenkinek jár a feje, mint a fizetés.

Aztán a zenekar egyszer csak háttérbe vonul, és a Holidayst, mintegy ironikus gesztus gyanánt csaknem "albumszerűen", kizárólag nyolcbites gépi püttyögés kíséretében adja elő - majdhogynem azt mondanám: Trabant-hangulatban. Akad még szomorú, rockballadává konvertált klasszikus (She Gone), Stones-feldolgozás (Heart Of Stone), bombasztikus zárás, majd lelkes visszataps után energikus ráadás. Az este legalább annyira az ötödik évtizedét roncsoló amcsi garázsrock diadala, mint az énekes, jógatanár gurué.

A38 hajó, április 28. Gonjasufival készült interjúnkat a jövő heti számban olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.