Koncert - Madonna köpönyegei - A pop királynője Budapesten

  • Pallag Zoltán
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Gyertek ki! Gyertek ki! - skandálta néhány félmeztelen partiarc, amikor Madonna Louise Ciccone(51) a beígért nyolcórás kezdés helyett tízre sem került elő a backstage-ből. Ribanc! - kontrázott a hátam mögülegyvidám fiatalember, akinek láthatólag fogalma sem volt arról, mennyit dolgozott azért a pop királynője, hogy ő 2009-ben Budapesten ilyen simán lekurvázhassa. Madonna még akkor sem lazított, amikor 1990-ben II. János Pál aBlond Ambition Tourbojkottjára szólította fel híveit, mivel a Like A Virgin c. zeneszám alatt a művésznő - a színpadon - félreérthetetlen helyen dörzsölte aJean-Paul Gaultier tervezte aranyszín alsóneműjét. Pedig akkoriban sokan gondolták úgy, hogy mindent elért, amit egy michigani olasz-amerikai lány elérhet. Õ viszont olyannyira másképpen gondolkodott a kérdésről, hogy tavaly Rómában - lesz, ami lesz - a nyugodtabb vérmérsékletű német pápával is bepróbálkozott, de hiába ajánlotta neki ugyanazt a dalt, ami elődjének olyanynyira nem tetszett, XVI. Benedek nem reagált a gesztusra.

Gyertek ki! Gyertek ki! - skandálta néhány félmeztelen partiarc, amikor Madonna Louise Ciccone(51) a beígért nyolcórás kezdés helyett tízre sem került elő a backstage-ből. Ribanc! - kontrázott a hátam mögülegyvidám fiatalember, akinek láthatólag fogalma sem volt arról, mennyit dolgozott azért a pop királynője, hogy ő 2009-ben Budapesten ilyen simán lekurvázhassa. Madonna még akkor sem lazított, amikor 1990-ben II. János Pál aBlond Ambition Tourbojkottjára szólította fel híveit, mivel a Like A Virgin c. zeneszám alatt a művésznő - a színpadon - félreérthetetlen helyen dörzsölte aJean-Paul Gaultier tervezte aranyszín alsóneműjét. Pedig akkoriban sokan gondolták úgy, hogy mindent elért, amit egy michigani olasz-amerikai lány elérhet. Õ viszont olyannyira másképpen gondolkodott a kérdésről, hogy tavaly Rómában - lesz, ami lesz - a nyugodtabb vérmérsékletű német pápával is bepróbálkozott, de hiába ajánlotta neki ugyanazt a dalt, ami elődjének olyanynyira nem tetszett, XVI. Benedek nem reagált a gesztusra.

*

Fél éve bizonyosság, hogy a 2008-ban indult, s végül nyolcvanöt fellépésesre bővültSticky & Sweet turné egyik utolsó állomása Budapest lesz; és valóban: Madonna, most először,a magyar közönségnek is megmutatta magát. Szombaton, a Kincsem Parkban mintegy ötvenezren várták, hogy véget érjen DJ Paul Oakenfoldfeledhető produkciója, és elkezdődjön végre a nagy show. A műsort oda-vissza szavaló hardcore Madonna-fanok pontosan azt kapták, amire vártak, míg a kevésbé felkészült, de nyitott és befogadó többséget folyamatosan meglepte a művésznő - például egy oldtimer Rolls-Royce-szal a Beat Goes On alatt, Pharell Williamsszel és Kanye Westtel a kivetítőkön. "Mindazt, amit csináltam, tudatosan irányítottam, és azt hiszem, hogy amikor az emberek rájöttek erre, egy kicsit megzavarta őket" - nyilatkozott a kilencvenes években Madonna, aki, mint tudjuk, nem bízik a véletlenekben. Olyannyira nem, hogy a fotósok a négy egységből felépített produkciónak kizárólag az első, úgynevezett Pimp (azaz strici) blokkját rögzíthették az eljövendő koroknak, amikor a díva fehér kalapban, fekete alig-ruhában, ujjatlan kesztyűben, gyönyörű fekete gitárral, büntetőcsizmában alakítja a rocksztárt. Ezek az új attribútumok továbbra is a régi Madonnát jelölik: a határozott, szexuálisan (is) felszabadult, irányító, független, önmegvalósító, belső erőt sugárzó nőt. A girl power anyja ő, aki olyan előadók előtt törte az utat, mint a Spice Girls, aDestiny's Child, J-Lo és természetesen Britney Spears. Hatása túlmutat a zenén. Huszonöt éve azt kommunikálja, hogy a nők megvalósíthatják önmagukat, bátran megtehetik, amit akarnak, és nemcsak egyszerűen nemet mondhatnak a férfiaknak, de játszhatnak is velük. Nem túlzás azt állítani, hogy ezek az előadók mind Madonna valamelyik köpönyegéből bújtak elő. Ugyanakkor a tudomány mai állása szerint Madonna maga a termékeny (ön)ellentmondás. Van, aki szerint a nők testi-lelki függetlenségét hirdeti, mások viszont azzal vádolják, hogy arra használja szexuális vonzerejét, hogy eladja a zenéjét. Mindkét tábor hajlamos elfelejteni, hogy a Madonna-jelenség mégiscsak a mainstream showbiz része, ami persze nem zárja ki a művészi öndefiníció jogosságát.

Olyannyira showbiz ez, hogy kicsit gonoszkodva hozzátehetjük: két műsort kaptunk egy áráért, amikor Madonna az elektronikus tánczenei alapokra énekelt fél playback show-val párhuzamosan unplugged koncertet is adott, hiszen többször "játszott" bedugatlan gitáron. Érdekesebb és talán fontosabb is volt viszont az úgynevezett Old School blokk, amelyben a nyolcvanas évek olyan kulturális ikonjait idézte meg, mint Keith Haring - a kivetítőkön - vagy aEurythmics(a Rain remixében). Sőt a Hard Candy albumról való She's Not Meben Madonna végig önmagát idézte. Pontosabban az elmúlt huszonöt évben "használt" arcait idézték meg táncosai - ez az okos retrospektív önreflexivitás pedig már az érett előadót mutatja. Mindezek ellenére a koncert utolsó két fejezete volt a legnagyobb hatással a közönségre; legkivált a cigány blokkban feltűnő ukrán Kolpakov Trió műsorára indult be igazán a tömeg. (Bázmeg, ez jobb mint a Madonna - jegyezte meg egy kásás férfihang a tarkóm környékén.) Talán ez a sírva vigadós rész áll legközelebb a magyar lélekhez, gondoltam, de aztán a megeredő esőben a 4 Minutes című dallal elindult az utolsó, úgynevezett Rave etap, ami egyúttal a koncert dramaturgiai csúcspontját jelentette, olyan számokkal, mint aLike A Prayer vagy aRay of Light. A hangulat magasabbra már nem hághatott, így a Give It 2 Me diszkóhimnusszal véget is ért a koncert.

Tanulság? Hát, a profizmust emlegetni Madonna kapcsán már-már tautológia, és azzal sem vagyunk beljebb, ha kijelentjük: hiába, Madonna az Madonna. Azt hiszem, Madonna megegyezik az általa gerjesztett Madonna-hatással. És ez az ő nagy titka.

Kincsem Park, augusztus 22.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.