Koncert - Nagy mellű tudósnők éjszakája - A The Sisters Of Mercy Budapesten

  • - minek -
  • 2011. március 3.

Zene

Nem egészen két évvel a legutóbbi alakításuk után ismét hozzánk látogattak az Irgalmas Nővérek - egész pontosan Andrew Eldritch és két kedves gitározó segédje meg a laptop. A rendezvényt kapásból kétnaposra hirdették.

Nem egészen két évvel a legutóbbi alakításuk után ismét hozzánk látogattak az Irgalmas Nővérek - egész pontosan Andrew Eldritch és két kedves gitározó segédje meg a laptop. A rendezvényt kapásból kétnaposra hirdették.

A koncert (én magam csupán az első nap voltam ott, de az utólagos beszámolók szerint a második nap sem volt különb) tökéletesen kielégítette azok várakozásait, akik - mintegy a műfaj (goth/dark rock) által kínált sztereotípiáknak és szerepmintáknak megfelelve - már rég lemondtak minden reményről. A First And Last And Always című 85-ös klasszikus kezdésnek ígéretes volt, a hangzás viszont halk és kásás (se alja, se teteje) - igaz, legalább nem torz. A produkció - a két évvel ezelőtti rendezvényhez hasonlóan - megosztotta a publikumot: akadt, akiből megállás nélkül dőlt a panasz, míg mások kifejezett élményként élték meg, hogy hallhatják a klasszikus számokat magától a sötétség, khm, pápájától. Eldritch hangja mit sem kopott az eltelt húsz hónap alatt, mondhatnánk - de igazából semmi alapunk rá. Afféle jó kis félpléjbekk ment ugyanis, s az előadó saját orgánuma, illetve annak digitális mása alkalmanként kollízióba keveredett - a második ráadásblokkot nyitó Lucretia My Reflection felvezetésénél kereste is a hangot. De ha eddig bárkiben kétségek ébredtek volna: Eldritch direkt egy ilyen, előre kikevert, sejtelmesen semmilyen hangkonzervvel szolgál minden bulin.

A koncert programját már nem érhette kifogás: lehet, hogy egyesek hiányoltak egy-két alaptémát, de a Sisters bőven gyártott annyi számot (főleg 1990-ig, utolsó hivatalos albumuk, a Vision Thing megjelenéséig, de - kiadatlanul - azóta is), hogy ki lehessen válogatni belőle pont huszonegyet, ami amúgy is nyerő szám. Mert amikor lemegy a Marian vagy éppen az Alice, akkor, ha kicsit nehézkesen is, de meg-megbillen a hajó - s a Dominion/Mother Russia vagy éppen a zárószám Temple Of Love sem hagyja érintetlenül a rajongók lelkét. Ezeken kívül megszólalt még néhány kora nyolcvanas évekbéli darab, melyeket jórészt az utólagos CD-kiadásból (Some Girls Wonder By Mistake, 1992) ismert meg a publikum, továbbá egy dal a Sisterhood-projekttől (Giving Ground), valamint a kizárólag koncerten hallható újabb számok (Crash & Burn?; Arms; Summer). Meg az obligát feldolgozások, közöttük a The Chantays 1963-as szörfrockslágerének (Pipeline) ihletett újraélesztése, hangfalra ugrálással körítve. S már a klasszikus trashmozikból összevágott vetítéssel is nehezen lehetett betelni: az emberevő ufós/nagy mellű tudósnős filmek részletei tökéletes illusztrációk voltak egy olyan élő klasszikus koncertjéhez, melynek munkásságában kibogozhatatlanul keveredik a véres komolyság és a büntető irónia.

A38 hajó, február 25.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.