Koncert - Nagy mellű tudósnők éjszakája - A The Sisters Of Mercy Budapesten

  • - minek -
  • 2011. március 3.

Zene

Nem egészen két évvel a legutóbbi alakításuk után ismét hozzánk látogattak az Irgalmas Nővérek - egész pontosan Andrew Eldritch és két kedves gitározó segédje meg a laptop. A rendezvényt kapásból kétnaposra hirdették.

Nem egészen két évvel a legutóbbi alakításuk után ismét hozzánk látogattak az Irgalmas Nővérek - egész pontosan Andrew Eldritch és két kedves gitározó segédje meg a laptop. A rendezvényt kapásból kétnaposra hirdették.

A koncert (én magam csupán az első nap voltam ott, de az utólagos beszámolók szerint a második nap sem volt különb) tökéletesen kielégítette azok várakozásait, akik - mintegy a műfaj (goth/dark rock) által kínált sztereotípiáknak és szerepmintáknak megfelelve - már rég lemondtak minden reményről. A First And Last And Always című 85-ös klasszikus kezdésnek ígéretes volt, a hangzás viszont halk és kásás (se alja, se teteje) - igaz, legalább nem torz. A produkció - a két évvel ezelőtti rendezvényhez hasonlóan - megosztotta a publikumot: akadt, akiből megállás nélkül dőlt a panasz, míg mások kifejezett élményként élték meg, hogy hallhatják a klasszikus számokat magától a sötétség, khm, pápájától. Eldritch hangja mit sem kopott az eltelt húsz hónap alatt, mondhatnánk - de igazából semmi alapunk rá. Afféle jó kis félpléjbekk ment ugyanis, s az előadó saját orgánuma, illetve annak digitális mása alkalmanként kollízióba keveredett - a második ráadásblokkot nyitó Lucretia My Reflection felvezetésénél kereste is a hangot. De ha eddig bárkiben kétségek ébredtek volna: Eldritch direkt egy ilyen, előre kikevert, sejtelmesen semmilyen hangkonzervvel szolgál minden bulin.

A koncert programját már nem érhette kifogás: lehet, hogy egyesek hiányoltak egy-két alaptémát, de a Sisters bőven gyártott annyi számot (főleg 1990-ig, utolsó hivatalos albumuk, a Vision Thing megjelenéséig, de - kiadatlanul - azóta is), hogy ki lehessen válogatni belőle pont huszonegyet, ami amúgy is nyerő szám. Mert amikor lemegy a Marian vagy éppen az Alice, akkor, ha kicsit nehézkesen is, de meg-megbillen a hajó - s a Dominion/Mother Russia vagy éppen a zárószám Temple Of Love sem hagyja érintetlenül a rajongók lelkét. Ezeken kívül megszólalt még néhány kora nyolcvanas évekbéli darab, melyeket jórészt az utólagos CD-kiadásból (Some Girls Wonder By Mistake, 1992) ismert meg a publikum, továbbá egy dal a Sisterhood-projekttől (Giving Ground), valamint a kizárólag koncerten hallható újabb számok (Crash & Burn?; Arms; Summer). Meg az obligát feldolgozások, közöttük a The Chantays 1963-as szörfrockslágerének (Pipeline) ihletett újraélesztése, hangfalra ugrálással körítve. S már a klasszikus trashmozikból összevágott vetítéssel is nehezen lehetett betelni: az emberevő ufós/nagy mellű tudósnős filmek részletei tökéletes illusztrációk voltak egy olyan élő klasszikus koncertjéhez, melynek munkásságában kibogozhatatlanul keveredik a véres komolyság és a büntető irónia.

A38 hajó, február 25.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)