koncert - No Age

Zene

Meglepő látvány volt a No Age koncertjének reklámja a metálszaklapban, hiszen a kaliforniai duó a "hivatalos" besorolás szerint noise-popot játszik, de akik ellátogattak ezen az estén az A38-ra, már kevésbé csodálkozhattak. A két totális vega, a dobokat püfölő és közben éneklő Dean Allan Spunt és a gitárjával ámokfutó torzítást produkáló Randy Randall (valamint a két geek mellett feltűnően elegánsnak ható, amúgy szintén bajuszos effektfelelős kísérő) olyan energikus és zajos koncertet adott, hogy közben valószínűleg még a parton is berezonált a talaj.
Meglepõ látvány volt a No Age koncertjének reklámja a metálszaklapban, hiszen a kaliforniai duó a "hivatalos" besorolás szerint noise-popot játszik, de akik ellátogattak ezen az estén az A38-ra, már kevésbé csodálkozhattak. A két totális vega, a dobokat püfölõ és közben éneklõ Dean Allan Spunt és a gitárjával ámokfutó torzítást produkáló Randy Randall (valamint a két geek mellett feltûnõen elegánsnak ható, amúgy szintén bajuszos effektfelelõs kísérõ) olyan energikus és zajos koncertet adott, hogy közben valószínûleg még a parton is berezonált a talaj.

Ha az ember nem nézett volna a színpadra (a két kaliforniai csávó imázsa tökéletesen megfelel az antipunk eszményképnek), azt is gondolhatta volna, hogy vérbeli punkok zenélnek. A Black Flag irányából érkezõ hatás letagadhatatlan, és nemcsak azért, mert egy feldolgozást is lenyomtak tõlük - tegyük hozzá: ez volt a kevés felismerhetõ dalok egyike. Ha egyáltalán lehet dalokról beszélni egy ilyen összefüggõ, meglepõ módon a basszusgitárt nélkülözõ zajörvény kapcsán, és ezzel el is érkeztünk a negatívumhoz, ami nem más, mint a számok hiánya, bár a fanatikus rajongók (vannak itt ilyenek?) biztosan felismerték és elkülönítették õket.

A legtöbb ismerõs hang a tavalyi albumról, az Everything In Betweenrõl érkezett, a többi meg nehezen volt azonosítható, de a lendület és az energia, no meg a stagediving és a közönségben zenélés végül is feledtette a dalszerzõi hiányosságokat. Spuntnak emellett olyan hangja van, amit a tehetségkutatók elsõ fordulójában kiröhögne a celebzsûri, és sem õ, sem társa nem kezeli dzsesszkonzervatóriumi szinten a hangszerét. Amivel végsõ soron nincs gond, számtalan fakezû zsenit adott már a poptörténelem a világnak, de az is biztos, hogy nem lenne szabad beszopni az összes olyan zenekart, amit a Pitchfork kiemel a blogoszférából. De persze az is lehetséges, hogy csak én voltam túl józan.

A38 hajó, április 18.

***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.