koncert - Staff Benda Bilili

  • - kyt -
  • 2011. május 12.

Zene

Kerekes székhez kötött hajléktalan utcazenészek Afrika egyik legrémesebb országából - rossz biztos nem lesz, csak éppen félni lehet, hogy egy ilyen töményen együttérzést parancsoló előadásba nehezen fér bele az őszinte, erőltetésmentes nézőtéri önfeledtség. Ráadásul a MűPa nagyobbik koncertterme, a Bartókról elnevezett nem annyira ésszerű, mint inkább megtisztelő választásnak tűnt: túl levegős lesz ahhoz, hogy belesodródhassunk bárki-bármi bűvkörébe.
Kerekes székhez kötött hajléktalan utcazenészek Afrika egyik legrémesebb országából - rossz biztos nem lesz, csak éppen félni lehet, hogy egy ilyen töményen együttérzést parancsoló elõadásba nehezen fér bele az õszinte, erõltetésmentes nézõtéri önfeledtség. Ráadásul a MûPa nagyobbik koncertterme, a Bartókról elnevezett nem annyira ésszerû, mint inkább megtisztelõ választásnak tûnt: túl levegõs lesz ahhoz, hogy belesodródhassunk bárki-bármi bûvkörébe.

Aztán begurult a színpadra a négy énekes - részben gitáros -, az ötödik mankón érkezett, szinte táncolt máris. A dobost és a basszerost láthatóan elkerülte a gyermekbénulás, akárcsak a zenekar satonge-on játszó legfiatalabb tagját, akit még utcagyerekként fogadtak maguk közé a Kongói Köztársaság fõvárosában, a kinshasai állatkert mellett. Ez a furcsa, nyersen éles hangú hangszer igazi utcazenész-találmány, rezonáló testként konzervdoboz kell hozzá, egy ehhez rögzített erõs, görbe bot és egy gitárhúr.

Így szólalt meg tehát a zenekar, gyakorlottan, higgadtan, és szinte azonnal eltûntek az említett elõzetes rossz érzések: nem koncertnek álcázott jótékonysági rendezvényen ültünk, hanem valódi zenei élmény közepén, amely ráadásul egyre csak gazdagodott színekben, stílusokban. Kubaias-rumbás lüktetésben kezdtek - máris meggyõzõ volt a pontosságuk és a hangzás kerekded egységessége. Aztán hagyományosabb, kifejezetten afrikaiként azonosítható darabok következtek - keményen, erõteljesen. A mankós énekes egészen elképesztõ táncosnak bizonyult, miközben zökkenõmentesen illesztett a dalokba rappelésszerû mozzanatokat, amelyek körül a gitárkíséret is megkeményedett, tovább érdesítve, szinte rockszerû hangzás felé terelve a zenei összképet. Az egész zenekarból magabiztos derû sugárzott, kirántva a hallgatóságot a visszafogottságból és ülõ helyzetébõl, és még sokáig az arcunkon maradt az elégedett vigyor.

MûPa, május 6.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.