koncert - Staff Benda Bilili

  • - kyt -
  • 2011. május 12.

Zene

Kerekes székhez kötött hajléktalan utcazenészek Afrika egyik legrémesebb országából - rossz biztos nem lesz, csak éppen félni lehet, hogy egy ilyen töményen együttérzést parancsoló előadásba nehezen fér bele az őszinte, erőltetésmentes nézőtéri önfeledtség. Ráadásul a MűPa nagyobbik koncertterme, a Bartókról elnevezett nem annyira ésszerű, mint inkább megtisztelő választásnak tűnt: túl levegős lesz ahhoz, hogy belesodródhassunk bárki-bármi bűvkörébe.
Kerekes székhez kötött hajléktalan utcazenészek Afrika egyik legrémesebb országából - rossz biztos nem lesz, csak éppen félni lehet, hogy egy ilyen töményen együttérzést parancsoló elõadásba nehezen fér bele az õszinte, erõltetésmentes nézõtéri önfeledtség. Ráadásul a MûPa nagyobbik koncertterme, a Bartókról elnevezett nem annyira ésszerû, mint inkább megtisztelõ választásnak tûnt: túl levegõs lesz ahhoz, hogy belesodródhassunk bárki-bármi bûvkörébe.

Aztán begurult a színpadra a négy énekes - részben gitáros -, az ötödik mankón érkezett, szinte táncolt máris. A dobost és a basszerost láthatóan elkerülte a gyermekbénulás, akárcsak a zenekar satonge-on játszó legfiatalabb tagját, akit még utcagyerekként fogadtak maguk közé a Kongói Köztársaság fõvárosában, a kinshasai állatkert mellett. Ez a furcsa, nyersen éles hangú hangszer igazi utcazenész-találmány, rezonáló testként konzervdoboz kell hozzá, egy ehhez rögzített erõs, görbe bot és egy gitárhúr.

Így szólalt meg tehát a zenekar, gyakorlottan, higgadtan, és szinte azonnal eltûntek az említett elõzetes rossz érzések: nem koncertnek álcázott jótékonysági rendezvényen ültünk, hanem valódi zenei élmény közepén, amely ráadásul egyre csak gazdagodott színekben, stílusokban. Kubaias-rumbás lüktetésben kezdtek - máris meggyõzõ volt a pontosságuk és a hangzás kerekded egységessége. Aztán hagyományosabb, kifejezetten afrikaiként azonosítható darabok következtek - keményen, erõteljesen. A mankós énekes egészen elképesztõ táncosnak bizonyult, miközben zökkenõmentesen illesztett a dalokba rappelésszerû mozzanatokat, amelyek körül a gitárkíséret is megkeményedett, tovább érdesítve, szinte rockszerû hangzás felé terelve a zenei összképet. Az egész zenekarból magabiztos derû sugárzott, kirántva a hallgatóságot a visszafogottságból és ülõ helyzetébõl, és még sokáig az arcunkon maradt az elégedett vigyor.

MûPa, május 6.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.