koncert - SUZANNE VEGA

  • Sz. T.
  • 2009. július 30.

Zene

picivel tán asszonyosabb, mint 1985-ben, amikor először hallhattuk, miként lesi ki intim ügyeit Marlene a szobája faláról, de ez egyrészt 24 év és gyerekszülés után természetes, másrészt semmi jelentősége - viszont a hangja mit sem változott. Ugyanaz a tiszta, látszólag eszköztelen, mégis határozott kifejezőerővel bíró énekhang, s persze a régi csábítás: értelem és érzelem, együtt, ahogy a legjobb.
picivel tán asszonyosabb, mint 1985-ben, amikor elõször hallhattuk, miként lesi ki intim ügyeit Marlene a szobája faláról, de ez egyrészt 24 év és gyerekszülés után természetes, másrészt semmi jelentõsége - viszont a hangja mit sem változott. Ugyanaz a tiszta, látszólag eszköztelen, mégis határozott kifejezõerõvel bíró énekhang, s persze a régi csábítás: értelem és érzelem, együtt, ahogy a legjobb. Az Olimpiai Csarnok, a Ganz, a Margitsziget és a Sziget Fesztivál után ötödszörre a Gödör ideális fellépti helynek bizonyult, merthogy nem a levegõtlen és rossz akusztikájú belsõ térben játszott, hanem a szabadban, a lépcsõk aljában. A távolabb ülõk is viszonylag közel érezhették hozzá magukat, õ pedig mindent megtett a közvetlen hangulatért. A Marlene On The Wall-lal indított mûsor bõ harmadát elsõ két albuma akusztikus gyöngyszemeivel szórta tele, a fennmaradó részt kábé egyenletesen osztotta el az ezt követõ repertoárból, gyakorlatilag best of-szerûen, egészen a tavalyelõtti Beauty & Crime albumig (amirõl csak két dalt hozott), sõt ezen túl is, egy még folyamatban lévõ projektig (amit a The Man Who Played God képviselt). A megunhatatlan standardoknak köszönhetõen nyerõ megoldás ez, ugyanakkor a kelleténél óvatosabb, mert sokkal több dala érdemelné meg, hogy újra felfedezhessük. Mint például most a My Favourite Plum vagy a Tombstone; utóbbi a rockosabb darabok közül való, s ezekbõl - a mûsor egészétõl eltérõen - hiányzott a dob az egyébként elegendõ elektromos gitár és a basszus mögül. Utóbbi ma már elmaradhatatlan az eredetileg a cappella Tom's Dinerbõl is - Suzanne Vega ezzel a lüktetéssel és a finoman aláhúzott templomi atmoszférával együtt vette vissza a DNA által feldolgozott slágerét, amihez itt, a Gödörbõl föltekintve a Bazilika kupolájának látványa is hozzátette a magáét ("the bells of the cathedral"). Én azóta is az õ hangjára gondolok.

Gödör, július 25.

****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.