koncert - SUZANNE VEGA

  • Sz. T.
  • 2009. július 30.

Zene

picivel tán asszonyosabb, mint 1985-ben, amikor először hallhattuk, miként lesi ki intim ügyeit Marlene a szobája faláról, de ez egyrészt 24 év és gyerekszülés után természetes, másrészt semmi jelentősége - viszont a hangja mit sem változott. Ugyanaz a tiszta, látszólag eszköztelen, mégis határozott kifejezőerővel bíró énekhang, s persze a régi csábítás: értelem és érzelem, együtt, ahogy a legjobb.
picivel tán asszonyosabb, mint 1985-ben, amikor elõször hallhattuk, miként lesi ki intim ügyeit Marlene a szobája faláról, de ez egyrészt 24 év és gyerekszülés után természetes, másrészt semmi jelentõsége - viszont a hangja mit sem változott. Ugyanaz a tiszta, látszólag eszköztelen, mégis határozott kifejezõerõvel bíró énekhang, s persze a régi csábítás: értelem és érzelem, együtt, ahogy a legjobb. Az Olimpiai Csarnok, a Ganz, a Margitsziget és a Sziget Fesztivál után ötödszörre a Gödör ideális fellépti helynek bizonyult, merthogy nem a levegõtlen és rossz akusztikájú belsõ térben játszott, hanem a szabadban, a lépcsõk aljában. A távolabb ülõk is viszonylag közel érezhették hozzá magukat, õ pedig mindent megtett a közvetlen hangulatért. A Marlene On The Wall-lal indított mûsor bõ harmadát elsõ két albuma akusztikus gyöngyszemeivel szórta tele, a fennmaradó részt kábé egyenletesen osztotta el az ezt követõ repertoárból, gyakorlatilag best of-szerûen, egészen a tavalyelõtti Beauty & Crime albumig (amirõl csak két dalt hozott), sõt ezen túl is, egy még folyamatban lévõ projektig (amit a The Man Who Played God képviselt). A megunhatatlan standardoknak köszönhetõen nyerõ megoldás ez, ugyanakkor a kelleténél óvatosabb, mert sokkal több dala érdemelné meg, hogy újra felfedezhessük. Mint például most a My Favourite Plum vagy a Tombstone; utóbbi a rockosabb darabok közül való, s ezekbõl - a mûsor egészétõl eltérõen - hiányzott a dob az egyébként elegendõ elektromos gitár és a basszus mögül. Utóbbi ma már elmaradhatatlan az eredetileg a cappella Tom's Dinerbõl is - Suzanne Vega ezzel a lüktetéssel és a finoman aláhúzott templomi atmoszférával együtt vette vissza a DNA által feldolgozott slágerét, amihez itt, a Gödörbõl föltekintve a Bazilika kupolájának látványa is hozzátette a magáét ("the bells of the cathedral"). Én azóta is az õ hangjára gondolok.

Gödör, július 25.

****

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.