koncert - SUZANNE VEGA

  • Sz. T.
  • 2009. július 30.

Zene

picivel tán asszonyosabb, mint 1985-ben, amikor először hallhattuk, miként lesi ki intim ügyeit Marlene a szobája faláról, de ez egyrészt 24 év és gyerekszülés után természetes, másrészt semmi jelentősége - viszont a hangja mit sem változott. Ugyanaz a tiszta, látszólag eszköztelen, mégis határozott kifejezőerővel bíró énekhang, s persze a régi csábítás: értelem és érzelem, együtt, ahogy a legjobb.
picivel tán asszonyosabb, mint 1985-ben, amikor elõször hallhattuk, miként lesi ki intim ügyeit Marlene a szobája faláról, de ez egyrészt 24 év és gyerekszülés után természetes, másrészt semmi jelentõsége - viszont a hangja mit sem változott. Ugyanaz a tiszta, látszólag eszköztelen, mégis határozott kifejezõerõvel bíró énekhang, s persze a régi csábítás: értelem és érzelem, együtt, ahogy a legjobb. Az Olimpiai Csarnok, a Ganz, a Margitsziget és a Sziget Fesztivál után ötödszörre a Gödör ideális fellépti helynek bizonyult, merthogy nem a levegõtlen és rossz akusztikájú belsõ térben játszott, hanem a szabadban, a lépcsõk aljában. A távolabb ülõk is viszonylag közel érezhették hozzá magukat, õ pedig mindent megtett a közvetlen hangulatért. A Marlene On The Wall-lal indított mûsor bõ harmadát elsõ két albuma akusztikus gyöngyszemeivel szórta tele, a fennmaradó részt kábé egyenletesen osztotta el az ezt követõ repertoárból, gyakorlatilag best of-szerûen, egészen a tavalyelõtti Beauty & Crime albumig (amirõl csak két dalt hozott), sõt ezen túl is, egy még folyamatban lévõ projektig (amit a The Man Who Played God képviselt). A megunhatatlan standardoknak köszönhetõen nyerõ megoldás ez, ugyanakkor a kelleténél óvatosabb, mert sokkal több dala érdemelné meg, hogy újra felfedezhessük. Mint például most a My Favourite Plum vagy a Tombstone; utóbbi a rockosabb darabok közül való, s ezekbõl - a mûsor egészétõl eltérõen - hiányzott a dob az egyébként elegendõ elektromos gitár és a basszus mögül. Utóbbi ma már elmaradhatatlan az eredetileg a cappella Tom's Dinerbõl is - Suzanne Vega ezzel a lüktetéssel és a finoman aláhúzott templomi atmoszférával együtt vette vissza a DNA által feldolgozott slágerét, amihez itt, a Gödörbõl föltekintve a Bazilika kupolájának látványa is hozzátette a magáét ("the bells of the cathedral"). Én azóta is az õ hangjára gondolok.

Gödör, július 25.

****

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)