koncert - SUZANNE VEGA

  • Sz. T.
  • 2009. július 30.

Zene

picivel tán asszonyosabb, mint 1985-ben, amikor először hallhattuk, miként lesi ki intim ügyeit Marlene a szobája faláról, de ez egyrészt 24 év és gyerekszülés után természetes, másrészt semmi jelentősége - viszont a hangja mit sem változott. Ugyanaz a tiszta, látszólag eszköztelen, mégis határozott kifejezőerővel bíró énekhang, s persze a régi csábítás: értelem és érzelem, együtt, ahogy a legjobb.
picivel tán asszonyosabb, mint 1985-ben, amikor elõször hallhattuk, miként lesi ki intim ügyeit Marlene a szobája faláról, de ez egyrészt 24 év és gyerekszülés után természetes, másrészt semmi jelentõsége - viszont a hangja mit sem változott. Ugyanaz a tiszta, látszólag eszköztelen, mégis határozott kifejezõerõvel bíró énekhang, s persze a régi csábítás: értelem és érzelem, együtt, ahogy a legjobb. Az Olimpiai Csarnok, a Ganz, a Margitsziget és a Sziget Fesztivál után ötödszörre a Gödör ideális fellépti helynek bizonyult, merthogy nem a levegõtlen és rossz akusztikájú belsõ térben játszott, hanem a szabadban, a lépcsõk aljában. A távolabb ülõk is viszonylag közel érezhették hozzá magukat, õ pedig mindent megtett a közvetlen hangulatért. A Marlene On The Wall-lal indított mûsor bõ harmadát elsõ két albuma akusztikus gyöngyszemeivel szórta tele, a fennmaradó részt kábé egyenletesen osztotta el az ezt követõ repertoárból, gyakorlatilag best of-szerûen, egészen a tavalyelõtti Beauty & Crime albumig (amirõl csak két dalt hozott), sõt ezen túl is, egy még folyamatban lévõ projektig (amit a The Man Who Played God képviselt). A megunhatatlan standardoknak köszönhetõen nyerõ megoldás ez, ugyanakkor a kelleténél óvatosabb, mert sokkal több dala érdemelné meg, hogy újra felfedezhessük. Mint például most a My Favourite Plum vagy a Tombstone; utóbbi a rockosabb darabok közül való, s ezekbõl - a mûsor egészétõl eltérõen - hiányzott a dob az egyébként elegendõ elektromos gitár és a basszus mögül. Utóbbi ma már elmaradhatatlan az eredetileg a cappella Tom's Dinerbõl is - Suzanne Vega ezzel a lüktetéssel és a finoman aláhúzott templomi atmoszférával együtt vette vissza a DNA által feldolgozott slágerét, amihez itt, a Gödörbõl föltekintve a Bazilika kupolájának látványa is hozzátette a magáét ("the bells of the cathedral"). Én azóta is az õ hangjára gondolok.

Gödör, július 25.

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.