koncert -Tinariwen

  • - kyt -
  • 2011. augusztus 4.

Zene

Az elmúlt évek során több ízben leírtuk már a mali illetőségű, de tuareg kultúrájú és önazonosságú zenekar keletkezéstörténetét - fegyveres felkelés, líbiai menekülttábor stb. -, hiszen a kétezres években felléptek a Szigeten és a MűPában is.
Az elmúlt évek során több ízben leírtuk már a mali illetõségû, de tuareg kultúrájú és önazonosságú zenekar keletkezéstörténetét - fegyveres felkelés, líbiai menekülttábor stb. -, hiszen a kétezres években felléptek a Szigeten és a MûPában is. Az éjszakai tinédzserjátszótérként ismert Zöld Pardonban ezúttal a törzsközönségnél egy-két generációval idõsebb hallgatóság gyûlt össze a koncertjükre, és nem érhette szó a helyszínt sem méretében - elég jól megtöltöttük a nézõteret -, sem hangulatában.

Változatlanul a tõlük megszokott és a "mali bluesnál" nyersebb, súlyosabb repetitív "sivatagi bluest" játszották, amelynek persze nem sok köze van a blueshoz, legalábbis ami a dallamvilágot illeti, hiszen az nem a blues-, hanem a pentaton skálára épül (plusz a díszítések). Mivel a zenészek - egy kivétellel - az arcuk nagy részét elfedõ, a széltõl és homoktól védõ hagyományos tuareg sivatagi ruházatukban léptek fel, nem világos, változott-e a felállás az évek során. A korábbi fellépéseken jelen lévõ vokalista nõk viszont ezúttal (vagy netán végérvényesen?) távol maradtak, ami lehet, hogy szegényebbé tette a hangzást, ugyanakkor azonban még jobban kiemelte a zene sötét tónusú, komor, de távolról sem szomorú, inkább a végtelenség érzetét keltõ szikár lüktetését.

A koncert elején az akusztikus gitáros állt az elõtérben, aki vagy új tagja a zenekarnak, vagy az évek során megtanult néhány szót angolul és franciául, mindenesetre átvette a hülye szokást, hogy meg kell kérdezni, all right vagyunk-e, ill. ca va-e, de nem vitte túlzásba, késõbb pedig olykor módosított a zene megszokott színvilágán. A fedetlen fejû, szigorú fellépésû elektromos gitáros a hagyományos, rezzenetlen Tinariwen-attitûdöt képviselte, és hamarosan eljutottunk egyfajta levegõs, heroikus révületbe, amelyet csak fokozott egy-egy éles, rövid, fegyelmezett és pontos gitárszóló. Nagyszerû koncert volt, és még a rossz idõ is szünetelt.

Zöld Pardon, július 27.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.