koncert -Tinariwen

  • - kyt -
  • 2011. augusztus 4.

Zene

Az elmúlt évek során több ízben leírtuk már a mali illetőségű, de tuareg kultúrájú és önazonosságú zenekar keletkezéstörténetét - fegyveres felkelés, líbiai menekülttábor stb. -, hiszen a kétezres években felléptek a Szigeten és a MűPában is.
Az elmúlt évek során több ízben leírtuk már a mali illetõségû, de tuareg kultúrájú és önazonosságú zenekar keletkezéstörténetét - fegyveres felkelés, líbiai menekülttábor stb. -, hiszen a kétezres években felléptek a Szigeten és a MûPában is. Az éjszakai tinédzserjátszótérként ismert Zöld Pardonban ezúttal a törzsközönségnél egy-két generációval idõsebb hallgatóság gyûlt össze a koncertjükre, és nem érhette szó a helyszínt sem méretében - elég jól megtöltöttük a nézõteret -, sem hangulatában.

Változatlanul a tõlük megszokott és a "mali bluesnál" nyersebb, súlyosabb repetitív "sivatagi bluest" játszották, amelynek persze nem sok köze van a blueshoz, legalábbis ami a dallamvilágot illeti, hiszen az nem a blues-, hanem a pentaton skálára épül (plusz a díszítések). Mivel a zenészek - egy kivétellel - az arcuk nagy részét elfedõ, a széltõl és homoktól védõ hagyományos tuareg sivatagi ruházatukban léptek fel, nem világos, változott-e a felállás az évek során. A korábbi fellépéseken jelen lévõ vokalista nõk viszont ezúttal (vagy netán végérvényesen?) távol maradtak, ami lehet, hogy szegényebbé tette a hangzást, ugyanakkor azonban még jobban kiemelte a zene sötét tónusú, komor, de távolról sem szomorú, inkább a végtelenség érzetét keltõ szikár lüktetését.

A koncert elején az akusztikus gitáros állt az elõtérben, aki vagy új tagja a zenekarnak, vagy az évek során megtanult néhány szót angolul és franciául, mindenesetre átvette a hülye szokást, hogy meg kell kérdezni, all right vagyunk-e, ill. ca va-e, de nem vitte túlzásba, késõbb pedig olykor módosított a zene megszokott színvilágán. A fedetlen fejû, szigorú fellépésû elektromos gitáros a hagyományos, rezzenetlen Tinariwen-attitûdöt képviselte, és hamarosan eljutottunk egyfajta levegõs, heroikus révületbe, amelyet csak fokozott egy-egy éles, rövid, fegyelmezett és pontos gitárszóló. Nagyszerû koncert volt, és még a rossz idõ is szünetelt.

Zöld Pardon, július 27.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.