Koncert: 3 nővér, 2 apa és fiú

  • Csont András
  • 2002. június 6.

Zene

A Bécsi Ünnepi Hetek rendezvénysorozatában előkelő helyet kaptak jelentős magyar zeneszerzőink. Recenzens két eseményen lehetett ott a Theater an der Wienben: május 28-án az Eötvös-Ligeti-Kurtág elnevezésű koncerten, a következő nap pedig Eötvös Péter Három nővér című operájának előadásán.

A Bécsi Ünnepi Hetek rendezvénysorozatában előkelő helyet kaptak jelentős magyar zeneszerzőink. Recenzens két eseményen lehetett ott a Theater an der Wienben: május 28-án az Eötvös-Ligeti-Kurtág elnevezésű koncerten, a következő nap pedig Eötvös Péter Három nővér című operájának előadásán.Az első élmény megérkezésem délutánján ért: "törzshelyemen", a Sperl kávéházban föltűnt Ligeti György, bottal, tarka pulóverben, neonszínű tornacipőben. Egy kopott ballonnal kiegészítve aztán ugyanebben a mezben jelent meg az esti koncerten. Hát igen, Ligeti sosem kedvelte a protokollt, jóllehet az estét voltaképpen a születésnapja alkalmából rendezték: 1923. május 23-án látta meg a napvilágot Dicsőszentmártonban.

A nézőtéren sem az ünnepi hangulat uralkodott, nyakkendőt elvétve látni; feltűnt a sok szakmabeli magyar, az osztrákok külsőre meg pontosan úgy festettek, mint az itthoni sznobjaink jobbjai (copyright: Tandori), tekintetükben ott tüzelt a kérlelhetetlen bennfentesség. És a szünetben kifülelt beszélgetésekből rájöhettem, tényleg ismerik nagyszerű magyarjainkat.

Az első számként Eötvös Péter Triangulum elnevezésű darabja hangzott el, melynek alcíme nagyjából kijelöli a formálás irányát: "akciók egy kreatív ütősre és huszonhét hangszerre". A kreatív ütőhangszeres szerepét az Amadinda frontembere, Rácz Zoltán játszotta, kezében a triangulummal jelent meg, és hangszerével mintegy kiütötte Eötvöst a karmesteri pulpitusról, aki aztán a zenekar soraiban foglalt helyet. Ettől kezdve az ütőhangszeres Rácz irányította a zenét, ő szabta meg a belépések rendjét, a hangok magasságát stb. Hogy hogyan, azt most nincs hely részletezni. Egyszóval az aleatória és a performance keveréke ez a roppant szellemes darab, mely Klenyán Csaba frenetikus klarinétszólójával zárult.

Utána Kurtág György és felesége, Kurtág Márta játszottak a nagy zeneszerző Játékok sorozatcímet viselő zongoradarabjaiból. Aztán a régóta Franciaországban élő ifj. Kurtág György lépett a pódiumra, hogy szintetizátoron előadja a The Hollow of The Deep Sea Wave című darabját.

Harmadikként id. Kurtág György és fia közösen írt kompozíciója következett: Párbeszéd vonósnégyesre és szintetizátorra. Szép és ihletett zene (maga a kvartett eltéveszthetetlenül Kurtág sen. stílusában szólt), ám a nyers, félig-meddig

feltehetően improvizált

szintetizátorszólam óhatatlanul is lerontotta a költői hatást. Persze lehet, hogy ez volt a cél. Kurtág sen. a következő szavakat írta ajánlásként a műsorfüzetbe: "A zene, amit hallani fognak, két, roppantul különböző és egészen más utakon járó individuum zenéje, akik sok éve kísérleteznek, hogy valódi párbeszédet alakítsanak ki egymás közt. E cél elérését - tán mondanom sem kell - inkább megnehezíti, semmint megkönnyíti a körülmény, hogy ez esetben apáról és fiúról van szó." Komoly és átgondolt szavak. Mostanában sok szó esik a magyar kultúrában az apa és a fiú közti kapcsolatokról. Kurtágék föllépése tanulságos adalékul szolgált, hiszen itt az apa - lévén zseni - akarva-akaratlanul is gátja lehet a hasonló pályára lépett tehetséges fiú fejlődésének. Küzdelem ez, melynek egyik lecsapódása volt e fellépés.

És valami hasonlót láttunk a koncert második részében, ezúttal Ligeti György fia lépett fel zeneszerzőként. Ám a különbség már abban is lemérhető, hogy ő nem apja keresztnevét viseli, Ligeti jun. a Lukas névre hallgat. Az Amadinda remek előadásában két ütőhangszeres művet hallottunk tőle, melyek persze nem tagadhatják meg a zseni apa hatását, a fiúnál is az úgynevezett "inherens patternek"-ről volt szó, az afrikai, poliritmikus zene roppant befolyásáról. Mégis, egészében az a benyomás támadhatott, hogy a két Ligeti kapcsolatát kevés felhő árnyékolja. Maga Ligeti jun. vidám jelenség, szaloncukorpapír színű ingében mosolyogva fogadta a tapsokat.

Zárószámként a Budapesten, Kurtág születésnapján tavaly már hallott Ligeti-mű hangzott el: Síppal-dobbal. Meláth Andrea adta elő szenvedélyesen, sok humorral ezt a Weöres Sándor verseire komponált, hihetetlenül szellemes dalciklust. Az öreg Ligeti nem ment ki a színpadra meghajolni, tarka pulóverében az egyik sor közepén felállva, meghatott arccal fogadta a sok hurrát.

Május 29-én került sor az Eötvös-opera előadására. A bécsiek úgy döntöttek, az egyszerűség kedvéért átveszik a lyoni ősbemutató rendezését (Ushio Agamatsu munkája) és majdnem teljes szereplőgárdáját. Bölcs húzás volt. Mert noha a darab a világ szinte összes jelentős színpadán megjelent (az egykor jelentős budapestin is), feltehetően ez a rendezés, világítás, díszlet, énekesgárda az etalon. Eötvös egészen zseniális módon felépített operája radikális megoldást talált az úgynevezett irodalmi opera problémájára. Számára Csehov szövege, dramaturgiája mindössze kiindulópont volt,

felrobbantotta a darabot,

hogy aztán a végére a maga rendje szerint rakja össze ismét. Nem felvonásokat látunk, hanem "szekvenciákat", melyek más és más szemszögből mesélik el az alapcselekményt. A három szekvencia elé egy Prológust illesztett a zeneszerző, az eredeti darabban a legvégén szerepel ez a szöveg, a párbaj után, amikor a három nővér egy közös nagy monológban panaszolja föl keserű sorsát. Eötvös teremtőerejét dicséri, hogy három kontratenorra, azaz három férfiénekesre bízza a három nővér szerepét, ezzel garantálja a stilizálást, az elidegenítést. És ezzel egyben azt is biztosítja, hogy megvalósuljon Csehov eredeti elképzelése, aki konzekvensen komédiának nevezte darabjait. A három énekes (Alain Aubin, Lawrence Zazzo, Oleg Riabets) hihetetlen intenzitással játszik és énekel, méltó társuk a negyedik kontratenor, a színes bőrű Gary Boyce Natasa szerepében. Mindenképpen kiemelendő még Andrej szerepében Albert Schagidullin, valamint a Doktort félelmetesen groteszk humorral adó Peter Hall. Két zenekar működött közre, elöl a bécsi Klangfiorum (Eötvös Péter vezényletével), valamint a színfalak mögött a szombathelyi Savaria együttes, őket Tihanyi László dirigálta. Nagy előadás, katartikus este. Méltó rá, hogy lefekvés előtt megigyunk még egy pohár bort a Sperlben.

Csont András

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.