Túlmenőleg (Locomotiv GT fesztivál)

  • 2002. június 6.

Zene

Sarkítanék kicsit. 1971-ben a Locomotiv GT megalakításával Presser Gábor és Laux József az Omegának, Frenreisz Károly a Metrónak, Barta Tamás pedig (egy időre) a Hungáriának vetett véget, és szegény Illésnek is már csak két éve volt hátra. Ez nem azt jelenti, hogy a Loksinak nem volt riválisa, hiszen a Syrius izgalmasabb zenét játszott nála, az viszont megkockáztatható, hogy rajta kívül jó pár évig nem volt több olyan rockzenekarunk, amelyben a popularitás és a kiváló minőség ilyen magabiztos szinkronban maradt volna. Annak dacára is, hogy 1976-ra már csak Presser maradt az eredeti négyesből: a Skorpióra váltó Frenreiszt Somló Tamás, az Amerikában ragadó Bartát és Lauxot Karácsony János és Solti János váltotta fel.
Sarkítanék kicsit. 1971-ben a Locomotiv GT megalakításával Presser Gábor és Laux József az Omegának, Frenreisz Károly a Metrónak, Barta Tamás pedig (egy időre) a Hungáriának vetett véget, és szegény Illésnek is már csak két éve volt hátra. Ez nem azt jelenti, hogy a Loksinak nem volt riválisa, hiszen a Syrius izgalmasabb zenét játszott nála, az viszont megkockáztatható, hogy rajta kívül jó pár évig nem volt több olyan rockzenekarunk, amelyben a popularitás és a kiváló minőség ilyen magabiztos szinkronban maradt volna. Annak dacára is, hogy 1976-ra már csak Presser maradt az eredeti négyesből: a Skorpióra váltó Frenreiszt Somló Tamás, az Amerikában ragadó Bartát és Lauxot Karácsony János és Solti János váltotta fel.

No de nem akarnék rocktörténeti futamokba keveredni. Csupán azt jelezném, hogy a Locomotiv GT harmincéves históriáját minimum két szempontból is megkülönböztetett jelentőségűnek tartom. Mert azon túl, hogy a fénykorában überelhetetlen tekintéllyel bírt, a későbbiekben sem "alázta" meg magát: nem tapadtak hozzá olyan kínos ideológiai vagy anyagiaskodó szarozások, mint amilyenek tavaly beárnyékolták a Metróval újra hármasban befutó Illést vagy Omegát. A Locomotiv GT a mai napig könnyű szívvel maradt "vállalható", és ebbe simán belefér, hogy amúgy, szerintem, hálátlan feladat lenne az összes számáért rajongani.

Sőt. Számomra ugyancsak a "tisztességét" jelzi, hogy a ´92-es búcsúkoncertjét követően azt is csak nagy nehezen "vallotta" meg a Locomotiv GT, hogy jó lenne újra, legalább pár számot felvenni... Ebből született meg ´97-ben a 424 - Mozdonyopera, de hogy koncertre is sor kerüljön, az továbbra is váratott magára. - Mindennek összehangolt szerepét látom abban, hogy június 1-jén harmincötezren kellett hogy lássák-hallják az óbudai Hajógyári szigeten.

H

A jég ´99 nyarán tört meg, amikor is a Westel Kapcsolatához a Hősök terén hetedmagával "csatlakozott" a Locomotiv GT is. Presserék egy olyan, szélesebb körű megállapodás keretében tettek eleget e felkérésnek, amelyben a Westel ígéretet tett a hajdani - még a hetvenes évek kezdetéig visszanyúló - Locomotiv-terv támogatására. Akkoriban az a Locomotiv Rock ´N´ Roll Cirkusz címet kapta, mozgósították hozzá Somló artista kollégáit, a bohócruhák is elkészültek már, csakhogy az Országos Rendező Iroda "rosszallásával" meghiúsult a kezdeményezés. És álom maradt közel harminc éven át.

Mára ebből nőtt ki a Locomotiv GT fesztivál - cirkuszi produkciókkal, Loksi-tehetségkutatóval és -balettel, Képzelt riporttal s végül az LGT koncertjével. Hogy könnyedén ment a rákészülés, az talán most sem állítható, hiszen fél évvel ezelőtt úgy tűzték ki az időpontját, hogy a szponzorokkal folyó egyezkedés még a legjobb indulattal is nyögvenyelősen haladt, de jó dakota szokás szerint csak a szépre emlékezünk.

Meg nem feledkezve arról, hogy mindeközben - s a fesztiváltól teljesen függetlenül - napvilágot látott egy új LGT-album. A fiúk a kocsmába mentek hátterében "legfeljebb" az áll, hogy jelenlegi felállásában huszonöt éve játszik a zenekar. Presser úgy gondolta, ebből az alkalomból bedobhatnának egy pezsgőt valamelyik kocsmában, aztán meglódult a képzelete, a szolid megünnepléshez ilyen-olyan kocsmai történeteket-figurákat társítva. Érzelgős szerelmit (Mindent megtennék) és vigadozót (A mi kocsmánk), elszabadultat (De jó lenne észnél lenni) és - különösen figyelmet keltően - két keserűt (Visszamenni nem tudok + Nem olyan könnyű). A napokban mindenféle faksznitól mentesen, szinte csendben került utcára az anyag, éppen ahogy felvették, csak maguk, négyesben. És dicséretesen nem bajlódva azzal, hogy a kereskedelmi rádióknak is kedve teljen benne. Nem az utolsó, és végképp nem egy "utolsó" Locomotiv-anyag - úgy gondolom. Noha csak egyetlen számot mutattak be róla a fesztiválon.

H

Mielőtt kiderülne, hogy milyen jól játszott a zenekar, meg kell emlékeznem a körülményeiről. Hiszen nagyon-nagyon kivételes alkalom, hogy ától cettig flottul és könnyedén peregjenek az események, ne spórolják ki belőle a lelkét, a kivetítőkön tök éles legyen a kép, és a sziget bármely szegletéből kifogástalanul hallatszódjék, aminek kell.

Fél nyolctól tízig történetesen a Locomotiv GT zenekar. Egy nagyon jól működő Locomotiv GT zenekar. Hogy Somló és Karácsony mennyivel szellemesebben játszott, mint a szóló dolgain szokott, azt inkább hagyjuk, mert bántó lehet. De ezen túlmenőleg feltűnően tisztán énekeltek, ami ennyi év után korántsem elhanyagolható teljesítmény. Sőt. Ha az volt a tét, hogy megidézhető-e a valamikori Tabán-fíling, az is bejött. Nevezzük örömzenélésnek vagy dzsembörinek, tökmindegy. Ahogyan most nyolc-tíz ifjabb muzsikussal kiegészülve megtűzdelték "vendégmotívumokkal" és imprókkal, megcsavarták vagy újragondolták némelyik dalukat, az messze túlteljesítette a nosztalgiázni vágyók elvárásait. A tinédzserek pedig még azt is gondolhatták, hogy van remény.

Marton László Távolodó

Hajógyári sziget, június 1.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.