Koncert: A rock and roll rugója (Iggy Pop a Szigeten)

  • Greff András
  • 2002. augusztus 8.

Zene

Szigorúan a zenei oldalt tekintve nem állíthatom, hogy szigetes bemelegítő napjaim frenetikusra sikeredtek volna az idén. A kapunyitás környékén mindjárt szólnak, hogy felejtsem el a JJ Paradise Players Clubbal kapcsolatos ábrándjaimat, mert a jó New York-iak az imént mondták le a fellépést; az első két napon aztán semmi említésre méltó impulzust nem sikerül begyűjtenem a villanygitárok vidékéről, ezek után pedig miért pont az Iggy Poppal való személyes találkozás jönne össze pénteken. Igaz, ez másnak sem sikerül: a mester, akárcsak hat évvel ezelőtt, még egy incifinci sajtótájékoztatóra sem kapható. Remélem azért, morfondírozom a Nagyszínpad felé talpalván, mert minden válaszát a koncertjére tartogatja.
Szigorúan a zenei oldalt tekintve nem állíthatom, hogy szigetes bemelegítő napjaim frenetikusra sikeredtek volna az idén. A kapunyitás környékén mindjárt szólnak, hogy felejtsem el a JJ Paradise Players Clubbal kapcsolatos ábrándjaimat, mert a jó New York-iak az imént mondták le a fellépést; az első két napon aztán semmi említésre méltó impulzust nem sikerül begyűjtenem a villanygitárok vidékéről, ezek után pedig miért pont az Iggy Poppal való személyes találkozás jönne össze pénteken. Igaz, ez másnak sem sikerül: a mester, akárcsak hat évvel ezelőtt, még egy incifinci sajtótájékoztatóra sem kapható. Remélem azért, morfondírozom a Nagyszínpad felé talpalván, mert minden válaszát a koncertjére tartogatja.

Előtte Kispál és a Borz friss doboló emberrel, s meglepő módon masszívan a korai lemezeinek nyomvonalán: egész jól húzzák, Lovasit rég láttam már ilyen önfeledten, ám Mike Zwecker (korábban Fabulon) messze nem abban a nekem kedves feszes-húzós stílben üt, mint Csülök - így se rossz, de ősszel az új korong majd bizonyára részletesebben eligazít.

Mindeközben a backstage-ben rövid, de intenzív közjáték zajlik a Kispál előtt pörgő drum&bass Kosheen, valamint Iggy Pop zenekara tagságának részvételével (a beszámolók ellentmondanak egymásnak abban, hogy maga Iggy részt vett-e a buliban). Szemtanúk szerint az erősen ittas angolok elébb csak egymással kidobósoztak, de aztán egy üveg átreppent Iggyék térfelére, majd néhány rosszul megválasztott szó, s már ütötték is egymást, a biztonságiak közbelépéséig. A Kosheen gitárosa később beletöri kulcsát Iggyék öltözőjének zárjába, de ezért már nem kapják el.

Az esti koncerten a négy zenész nem mutatja jelét, hogy belerondítottak volna a kedvébe. Tavaly az Iguána azt nyilatkozta a Rolling Stone-nak, hogy a legnagyobb téveszme vele kapcsolatosan az, ha még mindig egy kimondottan vad palinak gondolják, és tényleg: sem öntestét, sem a színpadot nem aprítja szét, hanem azért, szó se róla, most is baromi energikus. A műsor felénél belehörgi a mikrofonba, hogy szeret minket, és mivel mi hasonlóképp reagálunk, még a reflektorokat is felnyomatja, csak hogy lássa azt a rusnya képünket. Amikor pedig egy feléje dobott vizespalack elhúz a feje mellett, csak még kihívóbb pózba vágja magát, majd kedélyesen fityiszt mutat az elkövető irányába - gyenge próbálkozás, haver.

Igazán szerencsés dolog, hogy épp ezen a turnéján láthatjuk. Ha az 1999-es Avenue B. visszafogottságára épít, megeshetett volna, hogy csalódásba fordul a dolog, ám a tavalyi Beat Em Up brutális és fölöttébb Stooges-fazonú, halálegyszerű számaival nem bír hibázni. Mask, Drink New Blood, Howl - vagy huszonöt éve nem írt ilyen könyörtelen számokat, a friss véres húsok mellé pedig egy jó adag Stooges (TV Eye, Search & Destroy, No Fun, I Wanna Be Your Dog), valamint a szólókarrier erősebb pillanatai társulnak a Real Wild Childtól a Cold Metalon át a Home-ig (a Lust For Life viszont valamiért kimarad). Nincs pihenő, a számokat szünet nélkül, egymásba folyatva adagolja a dob/gitár/basszus felállású zenekar, a leglazább pillanat tán a Passenger, amúgy zúzás végig, ahogy kell. A megszólalás kissé maszatos, de nincs nagy gáz, az amúgy teljesen arctalan faszikból álló csapat tisztességes huzattal reszel a háttérben, az érdes riffek úgy feszülnek a testünkhöz, akár egy torokra simuló garrotte-zsinór. Különösebben büfének sem kell lennie az Iggy-életműből valakinek ahhoz, hogy mindennek az ízére könnyedén ráérezzen. Egyfelől a számok időtlenségére gondolok, másrészt arra is, hogy ma a legdögösebb rockzenekarok jelentékeny része tiszta erőből épít az itt elhangzó nótákra, hogy csak a svéd Hivesra vagy az amerikai Queens Of The Stone Age-re utaljak (utóbbi If Only című slágeréhez például úgyszólván egy az egyben lízingelte az I Wanna Be Your Dog riffjét).

Bárhogyan is: pillanatok alatt egészen nagyszerű hangulat kerekedik, konkrét beindulás van, tánc, headbang, ilyesmi, csak azért is szörföznek a renitensebbek. Iggy előadásában nyoma sincs a kiagyaltságnak, zsigerinek tetszik minden a hirtelen indiántánctól a mikrofonlasszózáson át a bevadító vonításokig. Miközben némi ironikus távolságtartás is jellemzi - ötvenöt évesen egy Keress és romboljt hogyan is lehetne másképp. S bár egy reggeli séta a Szigeten gazdagíthat megkapó élményekkel, elég egy pillantás a kivetítőre, hogy belássuk, alighanem ő itt a legbarbárabb figura megjelenésileg: ahogy öregszik, egyre vékonyabb, mára a szálas izomzata mellett kábé a teljes érhálózata is szabad szemmel megfigyelhető, s mindemellé beújított egy zord borostát is. Hibátlan.

A műsornak hirtelen, alig egy óra múltán szakad vége. Felőlem bármennyit játszhatnának még, de végül is ez sem rossz megfejtés: a felspannolt, de ki nem csavart népség így tiszta erőből vághat neki az éjszakának, mehet le kutyába vagy válhat szentté, ahogy tetszik.

Greff András

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.