Koncert: A rock and roll rugója (Iggy Pop a Szigeten)

  • Greff András
  • 2002. augusztus 8.

Zene

Szigorúan a zenei oldalt tekintve nem állíthatom, hogy szigetes bemelegítő napjaim frenetikusra sikeredtek volna az idén. A kapunyitás környékén mindjárt szólnak, hogy felejtsem el a JJ Paradise Players Clubbal kapcsolatos ábrándjaimat, mert a jó New York-iak az imént mondták le a fellépést; az első két napon aztán semmi említésre méltó impulzust nem sikerül begyűjtenem a villanygitárok vidékéről, ezek után pedig miért pont az Iggy Poppal való személyes találkozás jönne össze pénteken. Igaz, ez másnak sem sikerül: a mester, akárcsak hat évvel ezelőtt, még egy incifinci sajtótájékoztatóra sem kapható. Remélem azért, morfondírozom a Nagyszínpad felé talpalván, mert minden válaszát a koncertjére tartogatja.
Szigorúan a zenei oldalt tekintve nem állíthatom, hogy szigetes bemelegítő napjaim frenetikusra sikeredtek volna az idén. A kapunyitás környékén mindjárt szólnak, hogy felejtsem el a JJ Paradise Players Clubbal kapcsolatos ábrándjaimat, mert a jó New York-iak az imént mondták le a fellépést; az első két napon aztán semmi említésre méltó impulzust nem sikerül begyűjtenem a villanygitárok vidékéről, ezek után pedig miért pont az Iggy Poppal való személyes találkozás jönne össze pénteken. Igaz, ez másnak sem sikerül: a mester, akárcsak hat évvel ezelőtt, még egy incifinci sajtótájékoztatóra sem kapható. Remélem azért, morfondírozom a Nagyszínpad felé talpalván, mert minden válaszát a koncertjére tartogatja.

Előtte Kispál és a Borz friss doboló emberrel, s meglepő módon masszívan a korai lemezeinek nyomvonalán: egész jól húzzák, Lovasit rég láttam már ilyen önfeledten, ám Mike Zwecker (korábban Fabulon) messze nem abban a nekem kedves feszes-húzós stílben üt, mint Csülök - így se rossz, de ősszel az új korong majd bizonyára részletesebben eligazít.

Mindeközben a backstage-ben rövid, de intenzív közjáték zajlik a Kispál előtt pörgő drum&bass Kosheen, valamint Iggy Pop zenekara tagságának részvételével (a beszámolók ellentmondanak egymásnak abban, hogy maga Iggy részt vett-e a buliban). Szemtanúk szerint az erősen ittas angolok elébb csak egymással kidobósoztak, de aztán egy üveg átreppent Iggyék térfelére, majd néhány rosszul megválasztott szó, s már ütötték is egymást, a biztonságiak közbelépéséig. A Kosheen gitárosa később beletöri kulcsát Iggyék öltözőjének zárjába, de ezért már nem kapják el.

Az esti koncerten a négy zenész nem mutatja jelét, hogy belerondítottak volna a kedvébe. Tavaly az Iguána azt nyilatkozta a Rolling Stone-nak, hogy a legnagyobb téveszme vele kapcsolatosan az, ha még mindig egy kimondottan vad palinak gondolják, és tényleg: sem öntestét, sem a színpadot nem aprítja szét, hanem azért, szó se róla, most is baromi energikus. A műsor felénél belehörgi a mikrofonba, hogy szeret minket, és mivel mi hasonlóképp reagálunk, még a reflektorokat is felnyomatja, csak hogy lássa azt a rusnya képünket. Amikor pedig egy feléje dobott vizespalack elhúz a feje mellett, csak még kihívóbb pózba vágja magát, majd kedélyesen fityiszt mutat az elkövető irányába - gyenge próbálkozás, haver.

Igazán szerencsés dolog, hogy épp ezen a turnéján láthatjuk. Ha az 1999-es Avenue B. visszafogottságára épít, megeshetett volna, hogy csalódásba fordul a dolog, ám a tavalyi Beat Em Up brutális és fölöttébb Stooges-fazonú, halálegyszerű számaival nem bír hibázni. Mask, Drink New Blood, Howl - vagy huszonöt éve nem írt ilyen könyörtelen számokat, a friss véres húsok mellé pedig egy jó adag Stooges (TV Eye, Search & Destroy, No Fun, I Wanna Be Your Dog), valamint a szólókarrier erősebb pillanatai társulnak a Real Wild Childtól a Cold Metalon át a Home-ig (a Lust For Life viszont valamiért kimarad). Nincs pihenő, a számokat szünet nélkül, egymásba folyatva adagolja a dob/gitár/basszus felállású zenekar, a leglazább pillanat tán a Passenger, amúgy zúzás végig, ahogy kell. A megszólalás kissé maszatos, de nincs nagy gáz, az amúgy teljesen arctalan faszikból álló csapat tisztességes huzattal reszel a háttérben, az érdes riffek úgy feszülnek a testünkhöz, akár egy torokra simuló garrotte-zsinór. Különösebben büfének sem kell lennie az Iggy-életműből valakinek ahhoz, hogy mindennek az ízére könnyedén ráérezzen. Egyfelől a számok időtlenségére gondolok, másrészt arra is, hogy ma a legdögösebb rockzenekarok jelentékeny része tiszta erőből épít az itt elhangzó nótákra, hogy csak a svéd Hivesra vagy az amerikai Queens Of The Stone Age-re utaljak (utóbbi If Only című slágeréhez például úgyszólván egy az egyben lízingelte az I Wanna Be Your Dog riffjét).

Bárhogyan is: pillanatok alatt egészen nagyszerű hangulat kerekedik, konkrét beindulás van, tánc, headbang, ilyesmi, csak azért is szörföznek a renitensebbek. Iggy előadásában nyoma sincs a kiagyaltságnak, zsigerinek tetszik minden a hirtelen indiántánctól a mikrofonlasszózáson át a bevadító vonításokig. Miközben némi ironikus távolságtartás is jellemzi - ötvenöt évesen egy Keress és romboljt hogyan is lehetne másképp. S bár egy reggeli séta a Szigeten gazdagíthat megkapó élményekkel, elég egy pillantás a kivetítőre, hogy belássuk, alighanem ő itt a legbarbárabb figura megjelenésileg: ahogy öregszik, egyre vékonyabb, mára a szálas izomzata mellett kábé a teljes érhálózata is szabad szemmel megfigyelhető, s mindemellé beújított egy zord borostát is. Hibátlan.

A műsornak hirtelen, alig egy óra múltán szakad vége. Felőlem bármennyit játszhatnának még, de végül is ez sem rossz megfejtés: a felspannolt, de ki nem csavart népség így tiszta erőből vághat neki az éjszakának, mehet le kutyába vagy válhat szentté, ahogy tetszik.

Greff András

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.