Könyv: Katona dolog (Nyikolaj Bergyajev: Önmegismerés)

  • Sebõk Zoltán
  • 2002. augusztus 8.

Zene

Rendhagyó mű ez az 1940-ben írott önéletrajz, méghozzá azért, mert szerzője egyenesen filozófiai alkotásnak tekinti. Abból a megfontolásból, hogy az egzisztencializmus - amelynek vallásos vonulatába őt is sorolni szokás - a filozófiát az ember és a világ szubjektív emberi létezésen keresztül történő megismeréseként határozza meg. Ami pedig a szerző szerint leginkább egzisztenciális, nem más, mint önnön létezésünk. Ez esetben az övé, Nyikolaj Bergyajevé, akiben amúgy "objektíve" általában a huszadik század legnagyobb hatású orosz filozófusát tisztelik.
Rendhagyó mű ez az 1940-ben írott önéletrajz, méghozzá azért, mert szerzője egyenesen filozófiai alkotásnak tekinti. Abból a megfontolásból, hogy az egzisztencializmus - amelynek vallásos vonulatába őt is sorolni szokás - a filozófiát az ember és a világ szubjektív emberi létezésen keresztül történő megismeréseként határozza meg. Ami pedig a szerző szerint leginkább egzisztenciális, nem más, mint önnön létezésünk. Ez esetben az övé, Nyikolaj Bergyajevé, akiben amúgy "objektíve" általában a huszadik század legnagyobb hatású orosz filozófusát tisztelik.

A bevezetőben tett ígéretnek megfelelően élet és mű, kor és személyiség párhuzamosan kerül boncasztalra, ami pusztán már azért is sokat ígérő, mert egy rendkívül befolyásos értelmiségiről és súlyos eseményekben gazdag időszakról van szó. Bergyajev életében (1874-1948) lezajlott két forradalom, két világháború, őt magát többször is bebörtönözték, munkatáborba hurcolták, emigrációba kényszerítették. Amikor meg épp nyugton hagyták, rendkívül hatásos könyveket írt, mélyenszántó előadásokat tartott, és a kor legjelentősebb elméivel trafikálgatott. Mindenekelőtt az orosz vallásfilozófiai reneszánsz olyan óriásaival, mint Florenszkij, Sesztov, Rozanov, Merezskovszkij, akikről az olvasó bizony szívesen megtudna egyet s mást.

Ám ehhez képest nagyon, de nagyon keveset kapunk. Egy magányos, önkörös, tényleges emberi kapcsolatokra alkalmatlan pasas képe rajzolódik ki előttünk, aki - mint maga is bevallja - képtelen volt részvétet érezni embertársai iránt, mi több, "beteges, mindenre kiterjedő undorral" viszonyult környezetéhez. Kivéve az állatokat: a kutyákat, a macskákat, a madarakat, a lovakat, a szamarakat, a kecskéket és elefántokat - áll a pedáns felsorolásban. Kor- és eszmetársairól viszont, de még az Úristenről is, mindenekelőtt azt tudjuk meg, hogy mi mindenben nem ért velük egyet ő, Nyikolaj Bergyajev.

Azt, hogy a szerző minden létező politikai rendszert megbírál, még talán el is nézhetnénk neki; azt, hogy kora úgyszólván minden számottevő alakján elveri a port, már némi gyanakvással olvassuk; de amikor magára az Istenre ront, bizony betelik a pohár. Mert tényleg nehéz mit kezdeni az ilyen megnyilatkozásokkal: "Én csak a Fiún keresztül tudom elfogadni Istent, de elfogadhatatlan számomra, ha nem veszi magára az emberek szenvedéseit, ha nem áldozatra kész Isten."

Vajon kit érdekel,

hogy egy gyarló ember, amilyen filozófiai önéletrajza alapján maga Bergyajev is volt, mit "fogad el" a Mindenhatóból? Egyáltalán, hogy jön ahhoz, hogy finnyásan válogasson az Isten kedvező és kedvezőtlen tulajdonságai között?

Minderre kapunk valamiféle lélektani magyarázatot ebből a pongyola stílusban megírt, bosszantó önismétlésekkel és ellentmondásokkal teli könyvből. Ilyen szempontból az ifjúkori időszak a legérdekesebb, konkrétan annak a hat keserves évnek a leírása, amit a kijevi kadétiskolában volt kénytelen eltölteni. Itt utálta meg egy egész életre azt a világot, amelyet filozófustársai általában "empirikus valóságnak" neveznek. A könyv tanúsága szerint minden erejével ebből, a számára oly gyűlöletes valóságból próbált menekülni: ezért magasztalta a szabadságot és a kreatív alkotást (hiszen azok a transzcendencia területére visznek), ugyanakkor ennek érdekében írta elő magának az Istennek is, hogy ne merészeljen ám mindenható, hatalmas és büntető lenni.

A kadétiskola, ahova testi és szellemi fejlődésének döntő időszakában, tizennégy és húszéves kora között kellett járnia, tényleg rettenetes lehetett. Mint írja, "szerencsétlennek és elveszettnek" érezte magát, a hadapródokat mindig "durvának, éretlennek és közönségesnek" találta, a "kadétokat pedig kiváltképp durvának, éretlennek és közönségesnek". Olyannyira, hogy hat hosszú éven keresztül senkivel sem szövődött semmiféle kapcsolata. Társai ráadásul folyton gúnyolták vibrálóan ideges mozdulatait, amelyek gyermekkora óta jellemezték. "Egyáltalán nem alakultak ki bennem baráti érzések, s ez kihatott egész életemre."

De miként? A könyv egészéből az derül ki, hogy nagyon-nagyon ambivalensen. A kadétiskolában eltöltött idő erős ellenszenvet alakított ki benne nemcsak a katonai légkör, hanem az egész e világi létezés iránt. Bergyajev kiváló ismerője, a belgrádi Nikola Milosevic ide vezeti vissza az orosz filozófus bölcseletének bizonyára leggyengébb pontját, az eschatologikus hajlandóságot. Szerinte a következő logika működik Bergyajevnél: olyan rossz volt neki a kadétiskolában, hogy úgy döntött, ennek és az ehhez hasonló világnak el kell pusztulnia. Méghozzá mihamarabb.

Ugyanakkor az is észrevehető, hogy Bergyajev lényegében soha nem tudott megszabadulni a katonai légkörtől. Elárulja, hogy gyermekkorában volt egy játék katonája, amelyet saját ízlése szerint látott el tulajdonságokkal, s ezt az ólomvitézt valószerűbbnek találta, mint az őt körülvevő embereket. Hangsúlyozni szeretném, játéka már akkor harcias katona, nem pedig jegesmaci volt. Máshol bevallja, hogy még a kadétiskola előtt többször felvette apja lovasgárdista-egyenruháját és még haditerveket is készített. Azt állítja, hogy ezzel tökéletesen kiélte katonai hajlamait.

Nem mond igazat.

Nem élte ki

Ez nemcsak sokat sejtető elszólásaiból, hanem egész gondolkodási stílusából kikövetkeztethető. "A múltban mindig hordtam revolvert" - írja filozófiai önéletrajzában, bár sajnos nem derül ki, hogy meddig tartott ez a fegyveres időszak. Kiderül viszont valami fontosabb. Noha azt állítja, hogy mindig is viszolygott az erőszaktól, ám már a következő mondatban elszólja magát: "Jellemem azonban mégis harcias, és hajlamos vagyok a fegyver erejével cselekedni." S ez még nem minden, a lényeget a következő vallomásában találjuk meg: "Néha még a gondolkodásomban, megismerő tevékenységemben is észreveszek valami zsarnokit."

Igen, erről van szó. Filozófiai önéletrajzában maga is bevallja, hogy vele már a kadétiskolában sem volt szórakoztató kártyázni, mert igazi düh fogta el a partnerével szemben. Magyarán: nem tudott veszíteni. A későbbi időszakról, filozófusi pályájáról írva egyik monográfusa megjegyzi: Bergyajev "képtelen volt magáévá tenni mások esetleges ellenvéleményét", azokkal pedig, akik "az új gondolati ösvényeken nem tudták követni, kíméletlenül szakított".

Mindent egybevetve, Nyikolaj Bergyajev egész életében türelmetlen, agresszív,

szadista katonatiszt

maradt, méghozzá - s ez a lényeg - civilben és filozófiai munkáiban egyaránt. Műveit olvasva egy humortalan, pöffeszkedő zsarnokot látok magam előtt, aki csípőre tett kézzel grasszál az általa kaszárnyának tekintett világban, és őrült parancsokat osztogat. Igen, parancsokat, hiszen nem kenyere az elemzés, az érvelés, a logikus következtetés. Nem, ő filozófiájában is dönt, elrendel és követel, s miként a legnagyobb zsarnokok, nem süllyed olyan mélyre, hogy döntéseit netán indokolni próbálja. Amit ő parancsol, annak úgy kell lennie, és kész.

Az egészben az a megtévesztő, s tulajdonképpen ezzel verte át úgyszólván az egész európai értelmiséget, hogy olyasmit próbál ráerőltetni a katonáira, azaz olvasóira, amit a hadseregben egyáltalán nem szokás. Bergyajev tudniillik sosem rendet, fegyelmet parancsol, mint egy normális katonatiszt, hanem szabadságot, szüntelen kreativitást. S ez már tényleg az őrülettel határos. Ha az emberre rendesen ráförmednek, hogy legyen fegyelmezett, azt fogcsikorgatva ugyan, de ideig-óráig talán teljesíteni tudja (más kérdés, hogy akarja-e). Ám a szabadság és a szüntelen kreativitás - aminek ráadásul Bergyajev rögeszméje szerint nem szabad objektiválódnia, azaz tartós anyagi formát öltenie - teljesíthetetlen feladat.

A szabadság parancsa már eleve fából vaskarika, az objektiváció tilalmát pedig maga is megszegte minden leírt sorával. Ráadásul a szabadságon nem holmi pajkos rendetlenkedést ért, hanem sokkal súlyosabbat: nem a létben, hanem a léttől való szabadságot, valamiféle önemésztő tüzet, amely - egyik értelmezője találó kifejezésével élve - "a lángra lobbanásához szükséges oxigént is önmagából gerjeszti". Sőt, a bergyajevi kreativitás sem azt a ravasz találékonyságot jelenti, amiről pedagógusaink szoktak fecsegni, hanem egyfajta eksztázist, szárnyalást a végtelenben, áttörést az örökkévalóba.

Ilyen és hasonló parancsokat osztogat nekünk Nyikolaj Bergyajev, a huszadik század bizonyára legismertebb orosz filozófusa. Mi, tettre kész kiskatonák pedig rettegünk, mert az őrült parancsokat per definitionem képtelenek vagyunk teljesíteni, ugyanakkor sohasem tudhatjuk, vajon nem lapul-e ott a zsebében a revolver.

Sebők Zoltán

Európa Könyvkiadó; fordította Gasparics Gyula és Kovács Erzsébet; 482 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.