Koncert: "A sztyeppe hangja" (Barbaro)

Zene

A tavasz végén járhattunk, amikor híre röppent, hogy - Tzotzoglu Jorgosz helyén Both Miklóssal - újjászervezõdött a Barbaro zenekar. Néhány új számot is felvettek, s bár lemeztervekrõl még nem beszélhettünk, egy-két koncertet már el lehetett csípni. Nekem most jött össze elõször, január 29-én a Fonóban.

A tavasz végén járhattunk, amikor híre röppent, hogy - Tzotzoglu Jorgosz helyén Both Miklóssal - újjászerveződött a Barbaro zenekar. Néhány új számot is felvettek, s bár lemeztervekről még nem beszélhettünk, egy-két koncertet már el lehetett csípni. Nekem most jött össze először, január 29-én a Fonóban.

Ha valakinek a Barbaro-családfa kutatásához szottyanna kedve, legalább harminc évet kell áttekintenie. 1975-ben, a korai Kolindából kipottyant Szabó András (hegedű) és Tzotzoglu Jorgosz (cserépdob, ének) alakította meg a Gépfolklór együttest - nagyjából innen indul a sztori. Egy kislemezt felvettek, aztán annyi, kifújtak a lehetőségek, úgyhogy három év múlva leállt a zenekar. Cirka '82 körül jártunk, amikor Szabó és Jorgosz újra összehozta a csapatot, amelyben Cziránku Sándor lett a gitáros, az akkor készített kazettájuk pedig a Barbaro címet kapta. Ez már vérbeli etnorock volt, Cziránku összetéveszthetetlen gitárjával, szigorú tempóval (Donászy Tibor), magyar és balkáni népzenei ihletettséggel - egyszóval már-már azzal a hanggal, amellyel a nyolcvanas évek hazai etnomozgalmában áttörést hozott a Barbaro.

Igaz, addig még módosulgatott kicsit: a Gépfolklór Szabó és Jorgosz nézeteltérései miatt felbomlott, Cziránku Ködkonda néven alapított egy rövid életű zenekart, majd Jorgosszal összefogva létrehozták a Barbarót. Donászy helyére Herpai Sándor került, a basszusgitáros előbb Lengyelffy Miklós, majd Zsoldos Tamás lett, s mintegy két évre a multiinstrumentalista Nikola Parov is beszállt - vele készült '90-ben az első nagylemez.

Az a nagylemez nagyon nagy lemez volt - mégsem jelent meg a mai napig CD-n -, telis-tele olyan slágerekkel, mint az Ilju, a Kerek a szőlő, az Adjon az Isten, a Gyere ki, te gyöngyvirág és a többi; mindazokkal, mondhatni, amelyek a Barbaro "védjegyei". De Cziránku hiába járatta csúcsra a keleti hangolású kétnyakú gitárját, Jorgoszból hiába dőltek az "ősdalok", Magyarországot akkoriban elkerülte az a széljárás, amely tisztességes magasságba emelhette volna a Barbarót. Lényegében ez lett a vég. '94-ben még összehoztak egy albumot (Barbaro II.), aztán szép lassacskán elcsendesedtek. (Arról pedig, hogy Jorgosznak mostanság mi dolga lett a Balkan Fanatikkal, Nikola Parovnak pedig a Balkan Syndicate-tel, ha megengedik, én hallgatnék inkább.)

Szóval úgy vagyok a Barbaróval, ahogy anno a Kolindával is voltam. Szomorkás egy történet ez - csak az egyik szemem bír lelkesedni. Meg hát a drukk. Az idő, persze mi mást tehet, a zenésznek is megszépíti...

H

Cziránku Sándor: A nyolcvanas évek második felében volt a Barbarónak egy szép, hosszú íve, ami jól passzolt ahhoz a lepusztult kelet-európai csődtömeghez, ami itt mindenre rányomta a bélyegét. Akkoriban a Lágymányosi Közösségi Ház pincéjében próbáltunk, mert oda beengedtek ingyen, közben meg nem volt olyan fesztivál, ahol ne léptünk volna fel. Arra is volt példa, hogy inkább átütemezték, csakhogy biztosan ráérjünk.

Abból az időből hangsúlyoznom kell Jorgosz szerepét: az ORI-vizsgák elnökének a szigora eltörpült az övéhez képest. Beült a sarokba, piszkálta a körmét, és miután három hónapig próbáltunk egy témát, azt mondta, hogy köszönjük szépen, ezt nem kérjük, mert nem tudunk vele mit kezdeni. Tömegével hullottak ki a számok a rostán, mert a mester nem találta beilleszthetőnek abba a képbe, amit festett a kezünkkel.

Magyar Narancs: De ez a szép ív mégiscsak oda lyukadt ki, hogy a második lemezeteket már magatok adtátok ki, s bár rákerültetek egy nemzetközi válogatásra, nem jöttek a meghívások, és a kilencvenes évek közepére feloszlott a zenekar.

CS: Úgy alakult akkor, hogy számot kellett vetnünk a dolgokkal. A családnak élnie kell, valahogy fönn kell maradni. És nem muszáj mindenáron abból megélnie az embernek, amit szeret, mert annak könnyen prostitúció lehet a vége. S akkor szétesik minden, elfogy a töltés, elfogynak az energiák. Úgyhogy én azt mondtam, inkább újságot hordok, takarítok, a kukákat tologatom, vagy gondnok leszek egy házban - végül is ez mind fontos és megbecsült foglalkozás -, csak a zenei kép ne sérüljön meg. Mert az szent. Azzal nem lehet viccelni, az élet-halál kérdés. Ezzel az indíttatással többször is letettem már a gitárt; most legutóbb öt évre.

MN: És akkor...?

CS: A Sanyi (Herpai, a dobos - a szerk.) felhívott telefonon, hogy mi lenne, ha újra talpra állítanánk a Barbarót. Ha megpróbálnánk Both Miklóssal, aki akkor a Vágtázó Halottkémekben énekelt. Próbáljuk meg beilleszteni, hátha kiforrja magát! Én pedig belementem, mert jól ismertem Miklóst, tudtam, hogy mire képes. Ennek lassan egy éve. Azóta jó hangulatú próbáink vannak; sok időnk nincs, mert nem főfoglalkozásban űzzük, de hetente kétszer összejövünk "budán.

MN: A Barbaróról egy csomó embernek Jorgosz hangja és éneke ugrik be. Hogyan lehet azt elérni, hogy megőrizze a zenekar az önazonosságát, ugyanakkor ne essen bele Jorgosz imitálásának a csapdájába?

CS: Most rám hárul, hogy ami a múltból menthető, az megmaradjon. De közben legalább olyan fontosnak tartom, hogy katalizátorként a fiatalokat a rájuk szabott lehetőségekhez juttassam.

MN: Másképp kérdezem. Ez most egy új Barbaro, vagy a réginek a folytatása?

CS: Születőben van egy új Barbaro. Arra törekszem, hogy ezek a fiatalok, akik hozzám hasonlóan vonzódnak a Kelethez és a sztyeppék hangjához, a saját képüket fessék meg a Barbaróban. Két ilyen táltos is van most a zenekarban, a fiaim lehetnének, de már most fantasztikus szólisták. Ha több ilyen csodabogarat is sikerülne magam köré gyűjteni, átadhatnám a pályát, legalábbis a nyilvános részét. S akkor inkább csak a zeneszerzésre vagy a felvételekre koncentrálnék.

H

Hát így.

És a koncert?

Nos, a kérdés nyilván úgy néz ki, hogy mire (volt) képes a Barbaro Jorgosz nélkül. - Nekem kellett egy kis idő, hogy ráhangoljam magam. Már csak zsigerből is, hiszen ugyanazt és ugyanúgy jelentették jó pár éven át, meg azért is, mert Both Miklós hangja kevésbé átütő, és hát előadóként sem egy Jorgosz-féle sómen-sámán. Az új számoknál, amik már hozzá lettek méretezve, könnyebben ment az "átállás", szóval végül is nincsen dráma, csak hát idő kell. (Amúgy meg: tetszenek ismerni valakit, aki alkalmasabb lenne a helyére? Én nem.)

Ennyit az énekről. Hanem, ami a többit illeti, hm, le a kalappal. A dob és a basszus mindig is baromi jó volt, ezt nem ragoznám, ugorjunk. Most, hogy már két gitár van (Cziránku és Both), a tetejébe Barcza Gergő fúvós hangszereivel, az bizony különleges és friss zamattal szédítette meg a rogyásig ismert dallamokat is. Ebben igazán komoly ígéret gyanítható, mindössze arra kéne ügyelni, hogy át ne billenjenek valami Robert Fripp-es experimentumba. (Utaltak rá jelek... S nem túl biztatók.)

Szóval összességében: jó érzés van bennem. Ha úgy tetszik, reménykedem.

És már úgy unom, hogy végül mindig rosszul sültek el a kedvenc történeteim.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.