Koncert: Ördöglétra (Csalog Gábor zongoraestje)

  • Péteri Lóránt
  • 2001. november 15.

Zene

Ennek a koncertnek (Műcsarnok, november 4.) az volt a címe, hogy ranszcendens etűdök. Címe nem minden hangversenynek van.
Ha van, az vélhetőleg azt jelenti: az előadó legalábbis szeretné, hogy a hallgató egy meghatározott asszociációs körben keressen kapcsolatot az elhangzó művek között.ranszcendens etűdök: Liszt Ferenc nevezte így tizenkét zongoradarabból álló sorozatát - Csalog négyet el is játszott ezek közül. Ám a transzcendens etűd minősítés ezúttal ki lett terjesztve egy további Liszt-műre, mi több, három (sőt végül négy) másik szerző ugyancsak etűd műfajú darabjaira is. Eszerint tehát az említett jelzős szerkezet nem konkrét művekre, hanem egy elvont fogalomra utal - Csalog számára mindenesetre. És talán ennek az elvont fogalomnak a példázat általi definiálására vállalkozott ez a szólóest.

Az etűd olyan zenemű, amely a játéktechnikai készségek fejlesztését célzatosan és többé-kevésbé szisztematikusan szolgálja; nyilvános előadásra szánt (koncert)etűdök esetében a muzsikus perfekcionizmusának és virtuozitásának megcsillogtatására nyújt lehetőséget. Persze amikor ez a műfaj felkelti olyan zeneszerzők figyelmét, akik reflektálni is tudnak a "technikai készségre" mint sajátos esztétikai minőségre, akkor az etűd már több annál, mint ami. Ilyenkor talán metaetűdről beszélhetnénk. Ám a transzcendens etűd fogalma ettől még talányos marad: miért és hogyan is lenne éppen transzcendens az, ami etűd. Hát talán pontosan a virtuozitás és technicizmus ad absurdum vitelével. A szélsőséges anyagszerűség egyes tapasztalatok szerint egyszer csak anyagtalanságba csap át, mondhatni átszellemül. (A hangversenyen szereplő egyik Ligeti-etűdben, a Bűvészinasban az előadónak majdnem el kell érni a Continuum sebességét. Ez a határ - olvassuk Csalog műismertetőjében - a másodpercenkénti tizenhat hang, amelyen túl a hallgató már nem külön hangokat hall, azok összemosódnak.) Az "öncélú" virtuozitás pedig - gondoljunk csak Constanze Marten aller Arten-áriájára a Szöktetésből - a lét kötöttségein túllépő virtus adekvát kifejeződésévé is válhat.

"oronyszerűen", a hangzástér mind magasabb régióit birtokba véve építkezik Ligeti Ördöglétra és Végtelen oszlop című etűdje, a Szivárvány utolsó ütemei ugyancsak a legfelső regiszterben szólnak. A torony, a létra és a szivárvány: ez bizony három olyan dolog, amellyel az ember időtlen (ószövetségi) idők óta szívesen jelképezte a transzcendenciával való érintkezését. A torony építése, mint emlékezhetünk, hübrisznek bizonyult. Nehezen háríthatjuk el magunktól azt a gondolatot, hogy Csalog vállalkozása sem volt mentes a hübrisz momentumától. Hangzó Bábel-tornyot rakott a tizennyolc egymásra halmozott, különös (meta)fizikai készenlétet igénylő, híresen nehéz darabból. A nyolc felhangzó Ligeti-etűd előadása már önmagában is bámulatos lett volna és ha legalább állóképesség szempontjából könnyebb műsorszámokkal övezve adja elő őket Csalog, akkor is olyan koncertet kapunk, amelyet itt és most mástól aligha kaphatnánk. De hát Ligeti ezúttal Liszt ranszcendens etűdjeinek és Erdőzsongásának, Debussy ugyancsak nem kézreállóságáról híres etűdjeinek (ercek, Szextek) és Szkrjabin műveinek kontextusában hangzott fel. Az volt a benyomásom, hogy a Liszt-etűdök nem úgy szólaltak meg, ahogy egy kicsit kevésbé emberfeletti vállalkozás keretében Csalog megszólaltathatta volna őket. Idén nyáron, a szombathelyi Bartók-szemináriumon hallottam Csalogtól az Erdőzsongást, tanítása illusztrációjaként. A hangszíneknek és a dinamikai árnyaltságnak az az érzékenysége, a tempó módosításainak az a finomsága, a növényszerű szövevényességnek és a beszédszerűségnek az a különös egyensúlya, amit akkor hallhattam, a műcsarnokbeli koncerten nem valósult meg. A Ligeti-etűdök lélegzetelállító, technikai és intellektuális bravúrjai között így időről időre hullámvölgybe került a hallgató.

A koncert fordulópontját alkalmasint a második rész Szkrjabin-etűdjei jelentették. Az Asz-dúr etűd (Op. 8 No. 8) bensőséges hangja mintha feloldotta volna azt a nem feltétlenül termékeny feszültséget, amelyet addig Csalog játékában érezni lehetett. A Szkrjabinok után következő újabb két Ligeti-etűd, az Ördöglétra és a Végtelen oszlop lenyűgözőn tört a magasba. Mindinkább emelkedő hangulatban és inspirált légkörben Csalog Gábor öt ráadást adott: többek között megismételt három Ligeti-etűdöt a szünet előtt elhangzottak közül, s ennek igazán csak örülni lehetett.

Péteri Lóránt

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.