Koncert: Tér-idő (Eötvös Péter akadémiai székfoglalója)

  • Molnár Szabolcs
  • 2002. november 7.

Zene

A koncert (MTA, Kongresszusi Terem, október 26.) bevezetőjében Eötvös Péter azt mondta, igyekezett úgy összeállítani a műsort, hogy az a zene sajátos eszközeivel a tér és az idő fogalmát járja körül.

A koncert (MTA, Kongresszusi Terem, október 26.) bevezetőjében Eötvös Péter azt mondta, igyekezett úgy összeállítani a műsort, hogy az a zene sajátos eszközeivel a tér és az idő fogalmát járja körül.Napokig lehetne ecsetelni, mi minden kell ahhoz, hogy valakit komolyan vegyünk, ha már mindjárt az első mondatában az emberi szemlélet kanti alapstruktúráit érinti. Hogy aznap belőlem még egy halvány belső félmosoly sem kanyarodott ki, annak elsősorban egy friss hangversenyélmény volt az oka. Előző nap a Bárka Színházban Eötvös egy vegyes műsor keretében elvezényelte Intervalles-Intérieurs című kompozícióját.

A mű alapja egy speciális feladatra megkonstruált laboratóriumi eszköz - mely a hangközök (jelen esetben a kvint) fizikai tulajdonságát vizsgálja - által generált hangzó "matéria". Tulajdonképpen egy "képalkotó" eljárás, mely úgy viszonyul a vizsgálat tárgyához, mint a röntgenkép a tbc-hez vagy az ultrahang a majdan megszülető csecsemőhöz. Néhány transzformáló lépés után ez a "matéria" egy már rögzíthető elektronikus zenei folyamatban válik akusztikusan érzékelhetővé és értelmezhetővé. A koncerten ez utóbbi felvételről hangzott el, amihez élőben egy kis kamaraegyüttes (hegedű, cselló, ütők és klarinét) játéka kapcsolódott, kiemelve, erősítve a "matéria" néhány jellegzetességét. Rameau közel háromszáz éves, szép kartéziánus álmát (illúzióját?) izgulhattuk újra végig: a zene ésszel kétségbe nem vonható, tovább már nem osztható egységéből újra felépül a zenei univerzum. Hangok, dallamok, ritmusok, forma, ami alatt ezúttal is egy precízen és nagy drámai lendülettel megszerkesztett, stabil szerkezetet kell értenünk. Az előre rögzített és az élőben játszott zenei anyag közötti egyensúlyt és koordinációt Eötvös olyan sugárzó és megnyugtató biztonsággal teremtette meg - szinte láthatatlan vezényléssel -, hogy az a megszólaltatott kompozíció erejétől függetlenül is lenyűgöző volt. A produkció hallatán meggyőződésemmé vált, hogy az Intervalles- Intérieurs-t kötelező tananyaggá kellene tenni a karmesterképzésben.

Reveláció

Ez a reveláló hatás folytatódott az akadémiai székfoglalón is. A koncert nyitószáma egy kórusmű volt (Magány), melyet hiába kerestem Eötvös műveinek jegyzékében, nem találtam. ´sbemutatót sejtve azt gondoltam, hogy a legfrissebb kompozíciók közül való. Aztán kiderült, a komponálás éve 1956, ekkor Eötvös tizenkét éves volt. Az élmény nyilvánvalóan Kodály, és csodagyerekként kit haladjon meg az ember, ha nem mindjárt az adott műfajban alkotó legjelentősebbet? E gyermekkori (de nem gyermeki) darab legmeglepőbb vonása a zenei fogalmazás páratlan biztonsága és a mű tágas léptéke. Jogos volt a mellettem ülő fiatal zeneszerző megjegyzése: néhány kolléga stílusfejlődése zenitjeként éli meg azt, amit Eötvös tizenkét évesen maga mögött tudott.

A kóruskompozíció után szintén egy fiatalkori, de már jegyzett opus következett, az 1961-ben, Gagarin űrrepülésének évében komponált, ezúttal már Bartókra hivatkozó Kozmosz. Néhány éve átdolgozta a kompozíciót két zongorára. A két hangszer egymástól távol (egyik a közönség előtt, másik a közönség mögött) helyezkedett el. A két előadó (Eckhardt Gábor és Nagy Péter) ugyanazt játszotta, természetesen kisebb-nagyobb csúszásokkal, eltolódásokkal. Ez az időbeli "rendezetlenség" óhatatlanul a tér illúzióját, a tér képzetét keltette fel. Ugyancsak a szólamok duplikálása, illetve megháromszorozása a három klarinéton előadott (Klenyán Csaba, Rozmán Lajos, Vajda Gergely) Dervistánc alapötlete is, de itt a térélményt elsősorban nem az előadók elhelyezésével teremti meg Eötvös, hanem a játékosok folyamatos forgásával. Tehát nem a táncoló dervisek képe az elsődleges, hanem egy speciális akusztikai hatás létrehozása.

A szintén tér és idő illúziókat generáló Mese című kísérleti kompozíció (hangszalagról hallhatta a közönség) után következett a 151. zsoltár - in memoriam Frank Zappa, mely, azt hiszem, az ismert, de legalábbis gyakran hivatkozott művek egyike. Elsősorban azért, mert előadójától a szokásostól eltérő jelenlétet követel, másrészt mivel a mű hangzásához elválaszthatatlanul hozzátartozik

a mű előadásának látványa

Azaz: a szerző ösztönös drámai, színpadi érzéke a nem színpadi művekben is elementárisan tör a felszínre. A darabhoz fűzött kommentárban Eötvös felkínált egy másik értelmezést is. Az ütős szólistára (Rácz Zoltán) komponált darab a test és a hús világát (ezt szimbolizálja a nagydobra feszített bőr) állítja szembe az anyagtalan szellemek világával (fémből készült ütős hangszerek). Ehhez már én értem hozzá, hogy minden, amit a szólista tesz, egy gyászrítus része. A halott (nagydob) felkészítése a nagy útra (hidegen zengő gongok és csőharangok), a test balzsamozása (simogatás), az elszakadás fájdalma (karmolás) és dühe (ütés) pedig e rítus elemévé válik. A hangszer ütése, karmolása, simogatása, azon túl, hogy sajátos hangzása van, azzal a következménnyel jár, hogy a nagydob nem tárgyként, hanem szereplőként vesz részt a darab hallatlanul összetett és mély jelentésében. A gyász a központi fogalma a csellóra komponált Két vers Pollynak is. A darab ismerős lehet az Álmok hídján mentem át című színpadi játékból, ott a mű prológusaként szerepelt. Szólódarabként hatásosabbnak tűnt.

Molnár Szabolcs

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.