Interjú

„Könnyű reakciósnak lenni”

Prieger Zsolt, Anima Sound System

  • Harci Andor
  • 2024. április 24.

Zene

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.

Magyar Narancs: Nemrég jelent meg a 30 éves Anima Sound System legújabb, Derkovits című lemeze. Szombathelyen, a festőről elnevezett lakótelepen nőttél fel, és a Derkovits általános iskolába jártál. Ezért került ő a lemez gyújtópontjába?

Prieger Zsolt: Az Anima ugyan popzenekar, de mindig is műhelyként, az alkotást, a kreativitást holisztikusan kezelő szituációként fogtam fel, amelyben a társművészetek, a politika, a beuysi értelemben vett „társadalomszobrászat” is intenzív közelségben vannak. Számomra a legelső képzőművészeti – illetve politikai – asszociáció Derkovitsé volt, találkozásom a művész Dózsa-fametszet sorozatának már-már hatásvadász, aktivista szemléletével az általános iskola folyosóján. Ez az inger mindenestül meghatározta azokat a koordinátákat, amelyek szerint azóta is alkotok, gondolkodok, zenekart csinálok.

MN: Netán miatta indultál el az alkotói pályán?

PZS: Nem feltétlenül, de az első hősöm ő volt, és az új lemez koncepciója is a „hős” fogalma, a fogalom személyes, társadalmi és szakrális értelmezése körül csoportosul. De majdnem minden Anima Sound System-lemez egy-egy koncepciót képvisel: az Aquanistan egy elképzelt országot járt körül; a Shalom zsidó és roma zenei hatásokat rendez tematikus egésszé; a Hungarian Astronaut a magyar népzene és az űrutazás találkozása; a We Strike egy erősen „alterglob” szóhasználattal operáló aktivista lemez, nemzetközi közreműködőkkel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."