Interjú

„Könnyű reakciósnak lenni”

Prieger Zsolt, Anima Sound System

  • Harci Andor
  • 2024. április 24.

Zene

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.

Magyar Narancs: Nemrég jelent meg a 30 éves Anima Sound System legújabb, Derkovits című lemeze. Szombathelyen, a festőről elnevezett lakótelepen nőttél fel, és a Derkovits általános iskolába jártál. Ezért került ő a lemez gyújtópontjába?

Prieger Zsolt: Az Anima ugyan popzenekar, de mindig is műhelyként, az alkotást, a kreativitást holisztikusan kezelő szituációként fogtam fel, amelyben a társművészetek, a politika, a beuysi értelemben vett „társadalomszobrászat” is intenzív közelségben vannak. Számomra a legelső képzőművészeti – illetve politikai – asszociáció Derkovitsé volt, találkozásom a művész Dózsa-fametszet sorozatának már-már hatásvadász, aktivista szemléletével az általános iskola folyosóján. Ez az inger mindenestül meghatározta azokat a koordinátákat, amelyek szerint azóta is alkotok, gondolkodok, zenekart csinálok.

MN: Netán miatta indultál el az alkotói pályán?

PZS: Nem feltétlenül, de az első hősöm ő volt, és az új lemez koncepciója is a „hős” fogalma, a fogalom személyes, társadalmi és szakrális értelmezése körül csoportosul. De majdnem minden Anima Sound System-lemez egy-egy koncepciót képvisel: az Aquanistan egy elképzelt országot járt körül; a Shalom zsidó és roma zenei hatásokat rendez tematikus egésszé; a Hungarian Astronaut a magyar népzene és az űrutazás találkozása; a We Strike egy erősen „alterglob” szóhasználattal operáló aktivista lemez, nemzetközi közreműködőkkel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.