mi a kotta?

Tavaszi zsongás

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/17. hétre

„Csak arra kérlek téged, töltse be a tavasz iránti vágyakozás a zenekar játékát! Leginkább ez volt bennem, amikor 1841 januárjában a szimfóniát írtam. Szeretném, ha a trombita első belépése úgy hangozna, mintha egy hegy tetejéről hívná ébredésre a természetet. A bevezető legyen olyan, mint a zöldellő világ, a levegőben a pillangók, keljen minden életre az Allegro szakaszban… Ám mindez, hadd je­gyez­zem meg, csak a komponálás befejezése után jutott eszembe.” Így írt Robert Schumann karmester barátjának, Wilhelm Taubertnek. Az 1. (Tavaszi) szimfóniát maga Felix Mendelssohn mutatta be Lipcsében, nagy sikerrel, ami rögtön más polcra helyezte az addig csak zongoraműveiről és dalairól ismert német zeneszerzőt.

A darab elhangzik a Budapesti Fesztiválzenekar három hangversenyén is, amelyen az észt sztárkarmester Paavo Järvi honfitársa, Erkki-Sven Tüür nyitányszerűségét is dirigálja, s végül Sibelius hősies V. szimfóniájával búcsúzik (Müpa, április 26. és 29., háromnegyed nyolc; április 27., fél négy). Ezen a pénteken a saját Beethoven-értelmezéséről ismert Takács-Nagy Gábor vezeti a MÁV Szimfonikus Zenekart. De nemcsak a bécsi mester II. szimfóniája kerül műsorra, hanem Prokofjev III. zongoraversenye is egy fiatal moszkvai szólista, Alekszander Malofejev előadásában (Zeneakadémia, április 26., hét óra).

A Kocsis Zoltán fémjelezte generáció bővelkedik a kiváló pianistákban, s jó szívvel közéjük sorolhatjuk a pedagógusként is pótolhatatlan Nagy Pétert, aki Beethoven Waldstein-szonátája mellett Bartók egyetlen Zongoraszonátáját is előadja szólóestjén (Zeneakadémia, Solti Terem, április 27., hét óra). Ezen a hétvégén saját bevallása szerint is „lehetetlen, őrült ugyanakkor rendkívül szórakoztató” vállalkozásra készül a Danubia Zenekar: nemcsak annyiban, hogy egyetlen este három kortárs ősbemutatót ígérnek, de ezek a zenetörténetet kívánják összefoglalni a csontfurulyáktól Madonnáig. Az eredmény: ismerős dallamok farsangi kavalkádja a szerzők saját rendszerébe helyezve, középkori enciklopédia, amelyben a gyomorrontást elűző kotyvalék a szentkép és a pajkos novella között kap helyet. A zenei körkép komponistái Vajda Gergely, Varga Judit és Dargay Marcell (Zeneakadémia, április 27., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.