könyv - Csányi Vilmos: Kisfiam, Ikarosz

  • - vonnák -
  • 2011. június 2.

Zene

A klasszikus Ikarosz-mítoszban az apa találmánya öli meg a fiút, de a gőg a fiúé, ő az, aki az intés ellenére a Napba repül. A regény mítoszában az apa találmánya egész Krétát és saját magát is elpusztítja, de a fiú itt a kihaló kentaurok utolsó barátja, az egyetlen, akinek talán van esélye nem lezuhanni a Ráció egyeduralmát követve túl magasra hágó emberiséggel együtt.
A klasszikus Ikarosz-mítoszban az apa találmánya öli meg a fiút, de a gõg a fiúé, õ az, aki az intés ellenére a Napba repül. A regény mítoszában az apa találmánya egész Krétát és saját magát is elpusztítja, de a fiú itt a kihaló kentaurok utolsó barátja, az egyetlen, akinek talán van esélye nem lezuhanni a Ráció egyeduralmát követve túl magasra hágó emberiséggel együtt.

Csányi regénye mítosz, utópia és realista ábrázolás elképesztõen egyedi szõttese, a legsötétebb szatírától az óvatosan tanító hangvételig mindent megtalálunk benne, s a mûfajokat olyan sikeresen vegyíti, hogy a könyv végén természetesnek hat, hogy parabolisztikusság, életszeretet és maró pesszimizmus egyszerre uralkodó utóízek.

A mítoszt teljes kreatív gátlástalansággal használja fel: a Minótauroszt Pasziphaé királynõ perverziói számára egy alku keretében alkotja meg Daidalosz, Thészeuszból anarchista forradalmár lesz, aki az egyre élhetetlenebbre növõ Labirintosz metropolis központi hatalma ellen tör. Az idõ linearitásának felbontását többek között Isten szólama végzi el, aki mindvégig kommentálja magában a történteket, s közben arra is rájön, hogy létezése az emberi elmék létének függvénye, de ez láthatólag nem nagyon zavarja. Az átgyúrt alapanyagba tökéletesen illeszkednek Csányi saját találmányai, mint például Escher manó, aki azonnal megjelenik, amint egy kis kentaur geometriai agytornát kezd végezni.

Ráció (alias Racika), Daidalosz kedvenc találmánya indítja útjára Labirintosz utópiáját, s lesz merénylet áldozata a város végnapjaiban, amikor bebizonyosodnak Isten meglátásai, hogy "a ráció csak eszköz, célotok meg nincsen"; tõle akar Ikarosz (és persze szerelme is) szabadulni egy végsõ kísérlet során, amelyben apja teleportálja egy lakható bolygóra, hátha sikerül az egészet újrakezdeni. Hogy sikerül-e, az nem derül ki, de reméljük a legjobbakat, már csak Isten érdekében is...

Kalligram, 2011, 368 oldal, 2900 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.