könyv - Csányi Vilmos: Kisfiam, Ikarosz

  • - vonnák -
  • 2011. június 2.

Zene

A klasszikus Ikarosz-mítoszban az apa találmánya öli meg a fiút, de a gőg a fiúé, ő az, aki az intés ellenére a Napba repül. A regény mítoszában az apa találmánya egész Krétát és saját magát is elpusztítja, de a fiú itt a kihaló kentaurok utolsó barátja, az egyetlen, akinek talán van esélye nem lezuhanni a Ráció egyeduralmát követve túl magasra hágó emberiséggel együtt.
A klasszikus Ikarosz-mítoszban az apa találmánya öli meg a fiút, de a gõg a fiúé, õ az, aki az intés ellenére a Napba repül. A regény mítoszában az apa találmánya egész Krétát és saját magát is elpusztítja, de a fiú itt a kihaló kentaurok utolsó barátja, az egyetlen, akinek talán van esélye nem lezuhanni a Ráció egyeduralmát követve túl magasra hágó emberiséggel együtt.

Csányi regénye mítosz, utópia és realista ábrázolás elképesztõen egyedi szõttese, a legsötétebb szatírától az óvatosan tanító hangvételig mindent megtalálunk benne, s a mûfajokat olyan sikeresen vegyíti, hogy a könyv végén természetesnek hat, hogy parabolisztikusság, életszeretet és maró pesszimizmus egyszerre uralkodó utóízek.

A mítoszt teljes kreatív gátlástalansággal használja fel: a Minótauroszt Pasziphaé királynõ perverziói számára egy alku keretében alkotja meg Daidalosz, Thészeuszból anarchista forradalmár lesz, aki az egyre élhetetlenebbre növõ Labirintosz metropolis központi hatalma ellen tör. Az idõ linearitásának felbontását többek között Isten szólama végzi el, aki mindvégig kommentálja magában a történteket, s közben arra is rájön, hogy létezése az emberi elmék létének függvénye, de ez láthatólag nem nagyon zavarja. Az átgyúrt alapanyagba tökéletesen illeszkednek Csányi saját találmányai, mint például Escher manó, aki azonnal megjelenik, amint egy kis kentaur geometriai agytornát kezd végezni.

Ráció (alias Racika), Daidalosz kedvenc találmánya indítja útjára Labirintosz utópiáját, s lesz merénylet áldozata a város végnapjaiban, amikor bebizonyosodnak Isten meglátásai, hogy "a ráció csak eszköz, célotok meg nincsen"; tõle akar Ikarosz (és persze szerelme is) szabadulni egy végsõ kísérlet során, amelyben apja teleportálja egy lakható bolygóra, hátha sikerül az egészet újrakezdeni. Hogy sikerül-e, az nem derül ki, de reméljük a legjobbakat, már csak Isten érdekében is...

Kalligram, 2011, 368 oldal, 2900 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.