könyv - Csányi Vilmos: Kisfiam, Ikarosz

  • - vonnák -
  • 2011. június 2.

Zene

A klasszikus Ikarosz-mítoszban az apa találmánya öli meg a fiút, de a gőg a fiúé, ő az, aki az intés ellenére a Napba repül. A regény mítoszában az apa találmánya egész Krétát és saját magát is elpusztítja, de a fiú itt a kihaló kentaurok utolsó barátja, az egyetlen, akinek talán van esélye nem lezuhanni a Ráció egyeduralmát követve túl magasra hágó emberiséggel együtt.
A klasszikus Ikarosz-mítoszban az apa találmánya öli meg a fiút, de a gõg a fiúé, õ az, aki az intés ellenére a Napba repül. A regény mítoszában az apa találmánya egész Krétát és saját magát is elpusztítja, de a fiú itt a kihaló kentaurok utolsó barátja, az egyetlen, akinek talán van esélye nem lezuhanni a Ráció egyeduralmát követve túl magasra hágó emberiséggel együtt.

Csányi regénye mítosz, utópia és realista ábrázolás elképesztõen egyedi szõttese, a legsötétebb szatírától az óvatosan tanító hangvételig mindent megtalálunk benne, s a mûfajokat olyan sikeresen vegyíti, hogy a könyv végén természetesnek hat, hogy parabolisztikusság, életszeretet és maró pesszimizmus egyszerre uralkodó utóízek.

A mítoszt teljes kreatív gátlástalansággal használja fel: a Minótauroszt Pasziphaé királynõ perverziói számára egy alku keretében alkotja meg Daidalosz, Thészeuszból anarchista forradalmár lesz, aki az egyre élhetetlenebbre növõ Labirintosz metropolis központi hatalma ellen tör. Az idõ linearitásának felbontását többek között Isten szólama végzi el, aki mindvégig kommentálja magában a történteket, s közben arra is rájön, hogy létezése az emberi elmék létének függvénye, de ez láthatólag nem nagyon zavarja. Az átgyúrt alapanyagba tökéletesen illeszkednek Csányi saját találmányai, mint például Escher manó, aki azonnal megjelenik, amint egy kis kentaur geometriai agytornát kezd végezni.

Ráció (alias Racika), Daidalosz kedvenc találmánya indítja útjára Labirintosz utópiáját, s lesz merénylet áldozata a város végnapjaiban, amikor bebizonyosodnak Isten meglátásai, hogy "a ráció csak eszköz, célotok meg nincsen"; tõle akar Ikarosz (és persze szerelme is) szabadulni egy végsõ kísérlet során, amelyben apja teleportálja egy lakható bolygóra, hátha sikerül az egészet újrakezdeni. Hogy sikerül-e, az nem derül ki, de reméljük a legjobbakat, már csak Isten érdekében is...

Kalligram, 2011, 368 oldal, 2900 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.