könyv - Czoch Gábor: "A városok szíverek"

  • B. I.
  • 2009. szeptember 10.

Zene

A minap egy aprófalvas térségben újabb várost avattak, idén a huszonkettediket; az ünneplésen büszkén emlegették, hogy a háromszáznál is több városban immár a magyar lakosság 68 százaléka él. Polgárosodunk, alighanem.
A minap egy aprófalvas térségben újabb várost avattak, idén a huszonkettediket; az ünneplésen büszkén emlegették, hogy a háromszáznál is több városban immár a magyar lakosság 68 százaléka él. Polgárosodunk, alighanem. Csak hát ami e településforma leglényege - a szabadságára büszke, a jogaival öntudatosan élõ, kötelezettségeit önként, a józan belátás alapján teljesítõ polgár -, az nem egy adminisztratív döntés következménye, hanem több évszázados szerves folyamat eredménye. Czoch Gábor könyve a nagy múltú szabad királyi város, Kassa, és általában is a reformkori magyar városok példáján szemlélteti a honi fejlõdés sajátosságait. És bár a régiónak a nyugat-európaitól eltérõ történelme, az ebbõl fakadó "megkésettség" alapvetõen meghatározza e sajátosságokat, a magyarországi városoknak végsõ soron ugyanazon alapproblémákkal kellett szembenézniük, mint a Lajtán túliaknak. Például azzal, hogy a településszerkezet miként kövesse a népességnövekedést; hogyan kezeljék a bevándorlás miatti etnikai és vallási sokszínûséget; hogyan szabályozzák és bástyázzák körül a várost körülvevõ nagyobb közigazgatási egységekéitõl - Magyarországon például a vármegyékhez képest - eltérõ speciális jogaikat. A számos érdekességet fölvonultató tanulmánykötet világos beszédmódja ellenére sem könnyen emészthetõ olvasmány, és vélhetõen a téma iránt az átlagnál jobban érdeklõdõ közönség hajlandó csak arra, hogy átrágja magát a kevésbé izgalmas, ám a tájékozódáshoz elengedhetetlen statisztikai adathalmokon.

Kalligram, 2009, 210 oldal, 2500 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.