A minap egy aprófalvas térségben újabb várost avattak, idén a huszonkettediket; az ünneplésen büszkén emlegették, hogy a háromszáznál is több városban immár a magyar lakosság 68 százaléka él. Polgárosodunk, alighanem.
Ajánlom
A minap egy aprófalvas térségben újabb várost avattak, idén a huszonkettediket; az ünneplésen büszkén emlegették, hogy a háromszáznál is több városban immár a magyar lakosság 68 százaléka él. Polgárosodunk, alighanem. Csak hát ami e településforma leglényege - a szabadságára büszke, a jogaival öntudatosan élõ, kötelezettségeit önként, a józan belátás alapján teljesítõ polgár -, az nem egy adminisztratív döntés következménye, hanem több évszázados szerves folyamat eredménye. Czoch Gábor könyve a nagy múltú szabad királyi város, Kassa, és általában is a reformkori magyar városok példáján szemlélteti a honi fejlõdés sajátosságait. És bár a régiónak a nyugat-európaitól eltérõ történelme, az ebbõl fakadó "megkésettség" alapvetõen meghatározza e sajátosságokat, a magyarországi városoknak végsõ soron ugyanazon alapproblémákkal kellett szembenézniük, mint a Lajtán túliaknak. Például azzal, hogy a településszerkezet miként kövesse a népességnövekedést; hogyan kezeljék a bevándorlás miatti etnikai és vallási sokszínûséget; hogyan szabályozzák és bástyázzák körül a várost körülvevõ nagyobb közigazgatási egységekéitõl - Magyarországon például a vármegyékhez képest - eltérõ speciális jogaikat. A számos érdekességet fölvonultató tanulmánykötet világos beszédmódja ellenére sem könnyen emészthetõ olvasmány, és vélhetõen a téma iránt az átlagnál jobban érdeklõdõ közönség hajlandó csak arra, hogy átrágja magát a kevésbé izgalmas, ám a tájékozódáshoz elengedhetetlen statisztikai adathalmokon.
A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák.
Az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkáiból nyílt kiállítás a Collegium Hungaricum Berlinben, a képek a két világháború közti Berlin hangulatát is jól visszatükrözik.
Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.
A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.
Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.
A Csajok befejezésének immár nyolc éve, s Lena Dunham mintha azóta sem találná azt a hangját. Most visszatért a tévéhez Túl sok című minisorozatával, de ez mintha a Csajok kicsit sárgább, kicsit savanyúbb mostohatestvére lenne.
A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.
változtasd meg / életed / válts a Vígbe/ bérletet / tüntesd fel az / adószámod / jöjjön el a / te országod / küzdve küzdj és / bízva bízzál / vigyázz nehogy / vissza-/ hízzál (Erdős Virág: Imperatívusz)
Ezt a napokban posztolta a MÁV vezérigazgatója, Hegyi Zsolt. A mondatot azért is érdemes megjegyezni, mert tökéletesen kifejezi annak az öngyilkos közlekedési koncepciónak a lényegét, amely az elmúlt tizenöt évben figyelmen kívül hagyta a vasutat, és engedte, hogy teljesen leépüljön.