könyv - DAVID BALDACCI: A GYÛJTÕK

  • - borz -
  • 2011. február 17.

Zene

A sikerszerző sokadik thrillere úgy indul, mint egy hollywoodi B film. És úgy folytatódik, hogy az első mellé becsatlakozik egy második B film.
A sikerszerzõ sokadik thrillere úgy indul, mint egy hollywoodi B film. És úgy folytatódik, hogy az elsõ mellé becsatlakozik egy második B film. Képzelhetik, mi minden van itt, álruhák sokasága, ellopott õsnyomtatvány (ez amerikai viszonylatban 1640-tõl értendõ), csekkhamisítás, felgyújtott házban az áldozat fejére ejtett kolerás tégla. A fõ likvidátor rögtön az elsõ lapon oda nyilatkozik, hogy az akció elsõ számú szabálya az egyszerûség. Ezért sportruházatot ölt, fölé rendõregyenruhát, arra pedig munkásoverallt, hogy egy üres épületbõl lelõje a szemközti ház ablakához terelt célszemélyt, majd alig öt gépjármûvet és a hozzájuk tartozó segéderõket igénybe véve, egy megrendezett autós üldözést követõen labradorral kocogó személyként hagyja el a helyszínt. Az izgalmak efféle halmozása lehet bájos egy mûkedvelõ esetében, rutinos szerzõnél viszont azt hivatott elkenni, hogy a figurái laposak, a története klisékbõl épült, szövegformálása igénytelen. Nincs ez másképp Baldaccinál sem - két megszorítással. Az egyik a sorozatjelleg: a hõsök egy kitüntetett csoportja, a Teve Klubba tömörült öregfiúk már régi ismerõsei a ciklus hûséges olvasóinak, akikkel mindig jó újra találkozni. A másik a nagypolitikai keretezés, ami jó kis összeesküvés-elméletekre ad lehetõséget.

A kettes számú B film egy szemérmetlenül közhelyes kaszinói svindli; nincs az a könyvkiadó, nincs az a szegénysori producer, akinek ezt a témát még el lehetne sózni. Ennél erõsebb a fõszál az ilyen-olyan titkosszolgálatok bitangjaival, akik nemcsak a hazát árulják jó pénzért az ellenségnek, de számolatlanul likvidálnak mindenkit, ha akadályozza az üzletmenetet.

A kétes kezdet után utazósebességre kapcsol a sztori, s megyünk vele a végkifejletig, amiben egymást érik a csavarok, mégsem tudják feledtetni a kiábrándító megoldást.

Fordította: Komáromy Rudolf.Európa, 2010, 459 oldal, 3500 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.