könyv - DAVID BALDACCI: A GYÛJTÕK

  • - borz -
  • 2011. február 17.

Zene

A sikerszerző sokadik thrillere úgy indul, mint egy hollywoodi B film. És úgy folytatódik, hogy az első mellé becsatlakozik egy második B film.
A sikerszerzõ sokadik thrillere úgy indul, mint egy hollywoodi B film. És úgy folytatódik, hogy az elsõ mellé becsatlakozik egy második B film. Képzelhetik, mi minden van itt, álruhák sokasága, ellopott õsnyomtatvány (ez amerikai viszonylatban 1640-tõl értendõ), csekkhamisítás, felgyújtott házban az áldozat fejére ejtett kolerás tégla. A fõ likvidátor rögtön az elsõ lapon oda nyilatkozik, hogy az akció elsõ számú szabálya az egyszerûség. Ezért sportruházatot ölt, fölé rendõregyenruhát, arra pedig munkásoverallt, hogy egy üres épületbõl lelõje a szemközti ház ablakához terelt célszemélyt, majd alig öt gépjármûvet és a hozzájuk tartozó segéderõket igénybe véve, egy megrendezett autós üldözést követõen labradorral kocogó személyként hagyja el a helyszínt. Az izgalmak efféle halmozása lehet bájos egy mûkedvelõ esetében, rutinos szerzõnél viszont azt hivatott elkenni, hogy a figurái laposak, a története klisékbõl épült, szövegformálása igénytelen. Nincs ez másképp Baldaccinál sem - két megszorítással. Az egyik a sorozatjelleg: a hõsök egy kitüntetett csoportja, a Teve Klubba tömörült öregfiúk már régi ismerõsei a ciklus hûséges olvasóinak, akikkel mindig jó újra találkozni. A másik a nagypolitikai keretezés, ami jó kis összeesküvés-elméletekre ad lehetõséget.

A kettes számú B film egy szemérmetlenül közhelyes kaszinói svindli; nincs az a könyvkiadó, nincs az a szegénysori producer, akinek ezt a témát még el lehetne sózni. Ennél erõsebb a fõszál az ilyen-olyan titkosszolgálatok bitangjaival, akik nemcsak a hazát árulják jó pénzért az ellenségnek, de számolatlanul likvidálnak mindenkit, ha akadályozza az üzletmenetet.

A kétes kezdet után utazósebességre kapcsol a sztori, s megyünk vele a végkifejletig, amiben egymást érik a csavarok, mégsem tudják feledtetni a kiábrándító megoldást.

Fordította: Komáromy Rudolf.Európa, 2010, 459 oldal, 3500 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.