könyv - DRMÁRIÁS: SZABADKÕMÛVES SZEX

  • Benedek Szabolcs
  • 2010. április 29.

Zene

Megszokhattuk már, hogy gombaként bukkannak elő a könyvesboltok polcairól a szabadkőművességgel foglalkozó misztikus krimik és a filmesítésre váró kalandregények. S megszokhattuk azt is, hogy drMáriás minduntalan képes meglepni bennünket.
Megszokhattuk már, hogy gombaként bukkannak elõ a könyvesboltok polcairól a szabadkõmûvességgel foglalkozó misztikus krimik és a filmesítésre váró kalandregények. S megszokhattuk azt is, hogy drMáriás minduntalan képes meglepni bennünket. Miközben egyik kezével évek óta kitartó szorgossággal viszi vászonra legkedvesebb mesehõseink, a magyar celebtársadalom fénylõ csillagainak életét, a másikkal szürreális õszinteségükkel borzoló történeteket vet papírra. (Mindennek tetejében még a szaxofonozáshoz is marad szabad keze.)

Legutóbbi regénye, a Lipót éppen akkor jelent meg, amikor az OPNI-t bezárták. Most pedig látszólag titkokkal és összeesküvésekkel fenyeget. Ám aki a világ sorsát kezében tartó szervezeteket leleplezõ, helikopterekbõl kiugró, Tom Hanks-szerû figurákkal remél e könyv lapjain is találkozni, annak bizony csalódnia kell. A szabadkõmûves szó a címet leszámítva nem fordul elõ ebben a regényben. Persze így, a borítón, a szex mellé illesztve már egyszeri mivoltában is meghökkent - na de mi mást várhatnánk a szerzõtõl? Aki ezúttal a spiritualitást, a dogmák nélküli hitet, a szellemi világot állítja szembe a pucérra vetkõztetett, groteszk profánnal.

A fõhõs egy temetés során véletlenül egy kriptába zuhan, de egyre jobban érzi magát benne: nappal szélesre tárt nõi combokkal találkozik (olykor többel is a kelleténél), éjszakánként pedig egy méltóságteljes, õsz úriember elvezeti õt a köveket csiszoló holtak tiszteletre méltó társaságába. A kettõ élesen elválik egymástól, amit a narráció folytonos váltakozása is jelez: a drMáriástól megszokott szókimondó dialógusokat rendre emelkedett tónusú, ünnepélyes leírások követik. A végére persze kiderül, hogy lehet-e lecövekelni valahol, illetve hogy lel-e megnyugvást, és ha igen, akkor hol az örökké vívódó emberi psziché. Vagy pszicho.

Noran, 2010, 190 oldal, 2699 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.