könyv - DRMÁRIÁS: SZABADKÕMÛVES SZEX

  • Benedek Szabolcs
  • 2010. április 29.

Zene

Megszokhattuk már, hogy gombaként bukkannak elő a könyvesboltok polcairól a szabadkőművességgel foglalkozó misztikus krimik és a filmesítésre váró kalandregények. S megszokhattuk azt is, hogy drMáriás minduntalan képes meglepni bennünket.
Megszokhattuk már, hogy gombaként bukkannak elõ a könyvesboltok polcairól a szabadkõmûvességgel foglalkozó misztikus krimik és a filmesítésre váró kalandregények. S megszokhattuk azt is, hogy drMáriás minduntalan képes meglepni bennünket. Miközben egyik kezével évek óta kitartó szorgossággal viszi vászonra legkedvesebb mesehõseink, a magyar celebtársadalom fénylõ csillagainak életét, a másikkal szürreális õszinteségükkel borzoló történeteket vet papírra. (Mindennek tetejében még a szaxofonozáshoz is marad szabad keze.)

Legutóbbi regénye, a Lipót éppen akkor jelent meg, amikor az OPNI-t bezárták. Most pedig látszólag titkokkal és összeesküvésekkel fenyeget. Ám aki a világ sorsát kezében tartó szervezeteket leleplezõ, helikopterekbõl kiugró, Tom Hanks-szerû figurákkal remél e könyv lapjain is találkozni, annak bizony csalódnia kell. A szabadkõmûves szó a címet leszámítva nem fordul elõ ebben a regényben. Persze így, a borítón, a szex mellé illesztve már egyszeri mivoltában is meghökkent - na de mi mást várhatnánk a szerzõtõl? Aki ezúttal a spiritualitást, a dogmák nélküli hitet, a szellemi világot állítja szembe a pucérra vetkõztetett, groteszk profánnal.

A fõhõs egy temetés során véletlenül egy kriptába zuhan, de egyre jobban érzi magát benne: nappal szélesre tárt nõi combokkal találkozik (olykor többel is a kelleténél), éjszakánként pedig egy méltóságteljes, õsz úriember elvezeti õt a köveket csiszoló holtak tiszteletre méltó társaságába. A kettõ élesen elválik egymástól, amit a narráció folytonos váltakozása is jelez: a drMáriástól megszokott szókimondó dialógusokat rendre emelkedett tónusú, ünnepélyes leírások követik. A végére persze kiderül, hogy lehet-e lecövekelni valahol, illetve hogy lel-e megnyugvást, és ha igen, akkor hol az örökké vívódó emberi psziché. Vagy pszicho.

Noran, 2010, 190 oldal, 2699 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.