könyv - Karin Alvtegen: Árulás

  • B. I.
  • 2011. március 17.

Zene

Aprólékosan kimunkált, szórakoztató munka kisebb-nagyobb hibákkal - röviden így értékelhetnénk a hazájában népszerű svéd írónő krimijét. A két szálon futó (és természetesen egymást keresztező, majd egybefonódó) történet gyengébbik vonala a sorozatgyilkos fiatalember sztorija, mindenekelőtt a némileg hatásvadász - és ami bosszantóbb: az előre látható - végkifejlet miatt.
Aprólékosan kimunkált, szórakoztató munka kisebb-nagyobb hibákkal - röviden így értékelhetnénk a hazájában népszerû svéd írónõ krimijét. A két szálon futó (és természetesen egymást keresztezõ, majd egybefonódó) történet gyengébbik vonala a sorozatgyilkos fiatalember sztorija, mindenekelõtt a némileg hatásvadász - és ami bosszantóbb: az elõre látható - végkifejlet miatt. Enyhén szájbarágó a párhuzamosság is: a szociopata férfi életét ugyanúgy egy családi hazugság (gyerekkorában a rendszeresen félrelépõ apjának falazott) siklatta ki, mint a regény házaspár fõszereplõiét. Utóbbiak, a tisztes középosztálybeli (kertvárosi ház, gyerek, jól fizetõ állás, Volvo, funkció az óvodai szülõi munkaközösségben stb.) Eva és Henrik tragikomikus párviadalában a szerzõ ugyanakkor a legkisebb rezdüléseket is izgalmasan ábrázolja. A vélt szabadság és a vélt eszményi családi élet visszaszerzéséért folytatott küzdelem megjelenítésének a szimultán technika mindvégig kellõ feszültséget biztosít; pedig Alvtegen semmi mást nem tesz, mint elmesél egy történetet arról az örök dilemmáról, amit a legegyszerûbben alighanem Karinthy Frigyes fogalmazott meg hajdanán: "Férfi és nõ. Hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettõ mást akar - a férfi a nõt, a nõ a férfit." Az egyszerre kisszerûen nevetséges és vigasztalanul szomorú, törvényszerû bukáshoz vezetõ cselekmény önmagában is simán megállt volna; a gyilkossággal túlspilázott befejezés az összképen nyilvánvalóan rontott. Kár érte.

Fordította: Szöllõsi Adrienne. Animus, 2010, 200 oldal, 2390 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.