Könyv - Koncepció és pukifólia - Petrányi Zsolt: Kézikönyv kezdő kurátoroknak

Zene

A Műcsarnok volt igazgatója alcímében befejezetlen jegyzetként aposztrofált művét a - kiállítások esetében is megkerülhetetlen - "mi a célja, értelme, miért készült, és kinek szól?" kérdések szerint állította össze. Innen tudható, hogy a kézikönyv célcsoportja azon fiatalok köre, akiket érdekel a művészet intézményrendszere, és kíváncsiak arra, hogy milyen lépéseken keresztül áll össze végül egy kiállítás. Mégsem tankönyvet olvasunk, hanem a szerző saját tapasztalatain átszűrt, szellemesnek és könnyednek szánt "vezetőt", amely nyomán bárki eldöntheti, akar-e vagy sem kurátornak állni.

A Műcsarnok volt igazgatója alcímében befejezetlen jegyzetként aposztrofált művét a - kiállítások esetében is megkerülhetetlen - "mi a célja, értelme, miért készült, és kinek szól?" kérdések szerint állította össze. Innen tudható, hogy a kézikönyv célcsoportja azon fiatalok köre, akiket érdekel a művészet intézményrendszere, és kíváncsiak arra, hogy milyen lépéseken keresztül áll össze végül egy kiállítás. Mégsem tankönyvet olvasunk, hanem a szerző saját tapasztalatain átszűrt, szellemesnek és könnyednek szánt "vezetőt", amely nyomán bárki eldöntheti, akar-e vagy sem kurátornak állni.

Na, de ki az a kurátor? Mint Petrányi rámutat, itt nem egyszerűen a kiállításrendező szó szinonimájáról, hanem egy új típusáról van szó. Arról a személyről, aki nem felülről rákényszerített szabályok és merev paradigmák között válogat a meglevő műalkotásokból (azaz a szerző szavai szerint "áll az időben"), hanem a saját víziói alapján dolgozik (azaz "előre tekint"). Kurátor bárki lehet - művész, esztéta, filozófus, művészettörténész, múzeumi alkalmazott -, egyetlen megkötéssel: legyen koncepciója, markáns és a befogadó előtt is világos álláspontja egy-egy művész vagy csoport értékéről, a művészetben betöltött (akár jövőbeli) helyéről és szerepéről, s nem mellesleg ezt "el tudja adni" egy intézménynek. Maga a kurátor is sokféle lehet. Felfoghatja a szerepét úgy, mintha maga is művész lenne, használhatja a műveket politikai állásfoglalásra, foglalkozhat elsősorban pénzszerzéssel (producer) vagy a művek/művészek menedzselésével - de számomra az a legszimpatikusabb, aki "megmarad" az alázatot is követelő, a művek és a közönség közötti (a kortárs művészetben amúgy is nehezen működő) kapcsolatokat elősegítő közvetítői szerepnél. A jó kurátor figyel a művek közötti viszonyra, ajánlatokat, értelmezési lehetőségeket javasol, személyisége nem telepszik rá az anyagra, hanem hagyja, hogy a vizuálisan elhelyezett "csapdák" vezessék a befogadót.

Petrányi végigveszi, hogy az ötlet megfogalmazása és a megvalósulás között milyen kötelező feladatok várnak a kurátorra, s ezt a nem kevés dolgot milyen ütemterv szerint érdemes végigvinni - de ezek nagyrészt józan ésszel kikövetkeztethető dolgok, s mivel senkit sem akarok eltántorítani a könyv elolvasásától, az ismertetésüktől el is tekintek. A könyvből azért mást is megtudhatunk. Többek közt azt, hogy milyen művészettörténészi/kurátori szemléletet jelez, ha a kép adatait (alkotó, cím, évszám, esetleg technika) felsoroló cédula a mű jobb oldalára kerül (megoldás: a látvány elsőbbsége a magyarázattal szemben), s hogy miért szokás a sajtótájékoztatót a megnyitó délelőttjére tenni (régebben a napilapokban a cikkeket délután kettőig le kellett adni - de miután a kortárs művészet iránti érdeklődés szinte a nullához közelít, továbbá az internet nincs időhöz kötve, mára voltaképpen mindegy, mikor jutnak pogácsához a "véleményvezérek").

Nem meglepő, hogy a kiállítások megvalósításához pénzre is szükség van, s nemcsak azért, mert az intézmény által adható vagy pályázaton nyert összegek a töredékét sem teszik ki a várható kiadásoknak, hanem mert a jegybevételek (s ez még az igen népszerű gigakiállítások esetében is így van) sem tudják nullszaldóssá tenni a projekteket. Így a kurátor egyik keserves, bár tanulságos kötelessége, hogy szponzort keressen. Mivel a nagyobb cégek specializálódnak (döntően a sportra költik "felesleges" pénzüket), könnyen kerülhet a reménybeli kurátor a szerzőéhez hasonló helyzetbe, akit egy gépjárműgyártó cég reklámszakembere azért hajtott el, mert kiderült, hogy sem motor, sem autó nem lesz látható a kiállításon.

Petrányi hosszan kitér arra, hogy a művészeti rendszer három alappillére (közönség, kritikus és intézmény) nem létezhet a negyedik nélkül - ez pedig a művész. Itt válik világossá, hogy a könyv elsősorban a művészlét felé kacsingató fiataloknak készült - kezdve attól, hogy a műterembe zárkózó zseni hamis toposza helyett miért gyümölcsözőbb az iskolázottság, hogy miként és miért kell elkészíteni a műveket bemutató portfóliót, s hogy 35 éves korukra az érvényesülés milyen lépcsőit kell végigjárniuk ahhoz, hogy bekerüljenek a "szcénába".

A kézikönyvnek kétségtelenül javára válik, hogy a szerző saját tapasztalatain alapul. De a közérthetőség törekvése sok esetben kimerül a lapszéleken futó közhelyes mondatokban (pl. "Mindig az hiányzik, ami kell", "Az idő gyilkos dolog!") vagy semmitmondó ellentétpárokban ("Nem biztos, hogy az a jó művész, akinek veszik a műveit - Nem biztos, hogy az a rossz művész, akinek nem veszik a műveit"). A töméntelen vesszőhiba mellett Petrányi egyszerre az élőbeszédhez és a szakzsargonhoz igazodó stílusa, a nyakatekertséggel és lazasággal keveredő, megbicsakló mondatfűzés is sokszor javításra szorulna. ("A neves alkotók esetében, az elkövetkező évek kiállítási kötelezettségei miatt nehéz lehet az egyeztetés, illetve, hogy elérjük a művész motiváltságát.") Ráadásul gyakran csúszkál vagy megfoghatatlan az állítmány, s csak a kontextus alapos tanulmányozása után derül ki, hogy a feltételezhető alany - szemben azzal, amit a mondat sugall - a múzeumi kiállításrendező: "A múzeumi kiállításoktól eltérően az időben a munka alapját az élő művész meggyőzése adta arról, hogy mely munkákat kell előtérbe helyezni, és melyeket kell esetleg kihagyni a tárlatról."

A könyvet gyakorlati ismeretek zárják - megtudhatjuk, hogy a művek installálásakor mikor és miért használunk gipszkarton falat, damilt vagy tiplit. De szinte már mi szégyelljük el magunkat, amikor a műtárgycsomagolásra használt pukkantós fóliát a szerző pukifóliának nevezi. Bár az is lehet, hogy a célcsoportba az óvodások is beletartoznak: nem árt minél korábban felkészülni a pályaválasztásra.

Műcsarnok Nonprofit Kft., 2010, 116 oldal, 900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)