Könyv - Koncepció és pukifólia - Petrányi Zsolt: Kézikönyv kezdő kurátoroknak

Zene

A Műcsarnok volt igazgatója alcímében befejezetlen jegyzetként aposztrofált művét a - kiállítások esetében is megkerülhetetlen - "mi a célja, értelme, miért készült, és kinek szól?" kérdések szerint állította össze. Innen tudható, hogy a kézikönyv célcsoportja azon fiatalok köre, akiket érdekel a művészet intézményrendszere, és kíváncsiak arra, hogy milyen lépéseken keresztül áll össze végül egy kiállítás. Mégsem tankönyvet olvasunk, hanem a szerző saját tapasztalatain átszűrt, szellemesnek és könnyednek szánt "vezetőt", amely nyomán bárki eldöntheti, akar-e vagy sem kurátornak állni.

A Műcsarnok volt igazgatója alcímében befejezetlen jegyzetként aposztrofált művét a - kiállítások esetében is megkerülhetetlen - "mi a célja, értelme, miért készült, és kinek szól?" kérdések szerint állította össze. Innen tudható, hogy a kézikönyv célcsoportja azon fiatalok köre, akiket érdekel a művészet intézményrendszere, és kíváncsiak arra, hogy milyen lépéseken keresztül áll össze végül egy kiállítás. Mégsem tankönyvet olvasunk, hanem a szerző saját tapasztalatain átszűrt, szellemesnek és könnyednek szánt "vezetőt", amely nyomán bárki eldöntheti, akar-e vagy sem kurátornak állni.

Na, de ki az a kurátor? Mint Petrányi rámutat, itt nem egyszerűen a kiállításrendező szó szinonimájáról, hanem egy új típusáról van szó. Arról a személyről, aki nem felülről rákényszerített szabályok és merev paradigmák között válogat a meglevő műalkotásokból (azaz a szerző szavai szerint "áll az időben"), hanem a saját víziói alapján dolgozik (azaz "előre tekint"). Kurátor bárki lehet - művész, esztéta, filozófus, művészettörténész, múzeumi alkalmazott -, egyetlen megkötéssel: legyen koncepciója, markáns és a befogadó előtt is világos álláspontja egy-egy művész vagy csoport értékéről, a művészetben betöltött (akár jövőbeli) helyéről és szerepéről, s nem mellesleg ezt "el tudja adni" egy intézménynek. Maga a kurátor is sokféle lehet. Felfoghatja a szerepét úgy, mintha maga is művész lenne, használhatja a műveket politikai állásfoglalásra, foglalkozhat elsősorban pénzszerzéssel (producer) vagy a művek/művészek menedzselésével - de számomra az a legszimpatikusabb, aki "megmarad" az alázatot is követelő, a művek és a közönség közötti (a kortárs művészetben amúgy is nehezen működő) kapcsolatokat elősegítő közvetítői szerepnél. A jó kurátor figyel a művek közötti viszonyra, ajánlatokat, értelmezési lehetőségeket javasol, személyisége nem telepszik rá az anyagra, hanem hagyja, hogy a vizuálisan elhelyezett "csapdák" vezessék a befogadót.

Petrányi végigveszi, hogy az ötlet megfogalmazása és a megvalósulás között milyen kötelező feladatok várnak a kurátorra, s ezt a nem kevés dolgot milyen ütemterv szerint érdemes végigvinni - de ezek nagyrészt józan ésszel kikövetkeztethető dolgok, s mivel senkit sem akarok eltántorítani a könyv elolvasásától, az ismertetésüktől el is tekintek. A könyvből azért mást is megtudhatunk. Többek közt azt, hogy milyen művészettörténészi/kurátori szemléletet jelez, ha a kép adatait (alkotó, cím, évszám, esetleg technika) felsoroló cédula a mű jobb oldalára kerül (megoldás: a látvány elsőbbsége a magyarázattal szemben), s hogy miért szokás a sajtótájékoztatót a megnyitó délelőttjére tenni (régebben a napilapokban a cikkeket délután kettőig le kellett adni - de miután a kortárs művészet iránti érdeklődés szinte a nullához közelít, továbbá az internet nincs időhöz kötve, mára voltaképpen mindegy, mikor jutnak pogácsához a "véleményvezérek").

Nem meglepő, hogy a kiállítások megvalósításához pénzre is szükség van, s nemcsak azért, mert az intézmény által adható vagy pályázaton nyert összegek a töredékét sem teszik ki a várható kiadásoknak, hanem mert a jegybevételek (s ez még az igen népszerű gigakiállítások esetében is így van) sem tudják nullszaldóssá tenni a projekteket. Így a kurátor egyik keserves, bár tanulságos kötelessége, hogy szponzort keressen. Mivel a nagyobb cégek specializálódnak (döntően a sportra költik "felesleges" pénzüket), könnyen kerülhet a reménybeli kurátor a szerzőéhez hasonló helyzetbe, akit egy gépjárműgyártó cég reklámszakembere azért hajtott el, mert kiderült, hogy sem motor, sem autó nem lesz látható a kiállításon.

Petrányi hosszan kitér arra, hogy a művészeti rendszer három alappillére (közönség, kritikus és intézmény) nem létezhet a negyedik nélkül - ez pedig a művész. Itt válik világossá, hogy a könyv elsősorban a művészlét felé kacsingató fiataloknak készült - kezdve attól, hogy a műterembe zárkózó zseni hamis toposza helyett miért gyümölcsözőbb az iskolázottság, hogy miként és miért kell elkészíteni a műveket bemutató portfóliót, s hogy 35 éves korukra az érvényesülés milyen lépcsőit kell végigjárniuk ahhoz, hogy bekerüljenek a "szcénába".

A kézikönyvnek kétségtelenül javára válik, hogy a szerző saját tapasztalatain alapul. De a közérthetőség törekvése sok esetben kimerül a lapszéleken futó közhelyes mondatokban (pl. "Mindig az hiányzik, ami kell", "Az idő gyilkos dolog!") vagy semmitmondó ellentétpárokban ("Nem biztos, hogy az a jó művész, akinek veszik a műveit - Nem biztos, hogy az a rossz művész, akinek nem veszik a műveit"). A töméntelen vesszőhiba mellett Petrányi egyszerre az élőbeszédhez és a szakzsargonhoz igazodó stílusa, a nyakatekertséggel és lazasággal keveredő, megbicsakló mondatfűzés is sokszor javításra szorulna. ("A neves alkotók esetében, az elkövetkező évek kiállítási kötelezettségei miatt nehéz lehet az egyeztetés, illetve, hogy elérjük a művész motiváltságát.") Ráadásul gyakran csúszkál vagy megfoghatatlan az állítmány, s csak a kontextus alapos tanulmányozása után derül ki, hogy a feltételezhető alany - szemben azzal, amit a mondat sugall - a múzeumi kiállításrendező: "A múzeumi kiállításoktól eltérően az időben a munka alapját az élő művész meggyőzése adta arról, hogy mely munkákat kell előtérbe helyezni, és melyeket kell esetleg kihagyni a tárlatról."

A könyvet gyakorlati ismeretek zárják - megtudhatjuk, hogy a művek installálásakor mikor és miért használunk gipszkarton falat, damilt vagy tiplit. De szinte már mi szégyelljük el magunkat, amikor a műtárgycsomagolásra használt pukkantós fóliát a szerző pukifóliának nevezi. Bár az is lehet, hogy a célcsoportba az óvodások is beletartoznak: nem árt minél korábban felkészülni a pályaválasztásra.

Műcsarnok Nonprofit Kft., 2010, 116 oldal, 900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”