könyv - LÁBÁN RUDOLF: TÁNCNAK SZENTELT ÉLET

  • - sisso -
  • 2009. július 23.

Zene

London legjelentősebb kortárs táncintézményét nevezték el róla (Laban Dance Center), Pozsonyban szobra van, Németországban és Svájcban, ahol koreográfusként és iskolaalapítóként működött, kultuszfigura, Magyarországon viszont, bár anyanyelve volt a magyar, leginkább csak arról a Lábán-írásnak nevezett lejegyzési módról ismerik, amely a kottához hasonló módon rögzíti a koreográfiákat. A L'Harmattan kiadó új tánctörténeti sorozatának köszönhetően most a XX.
London legjelentõsebb kortárs táncintézményét nevezték el róla (Laban Dance Center), Pozsonyban szobra van, Németországban és Svájcban, ahol koreográfusként és iskolaalapítóként mûködött, kultuszfigura, Magyarországon viszont, bár anyanyelve volt a magyar, leginkább csak arról a Lábán-írásnak nevezett lejegyzési módról ismerik, amely a kottához hasonló módon rögzíti a koreográfiákat.

A L'Harmattan kiadó új tánctörténeti sorozatának köszönhetõen most a XX. századi európai tánc egyik legjelentõsebb alkotójának írásaiban is elmélyedhetünk. Lábán 1935-ben németül megjelent, élete legjelentõsebb eseményeit és egyben világlátását is rögzítõ visszaemlékezései nem csupán táncelméleteit, a koreológiát (a táncmozdulatok mûvelésének etikai és esztétikai hatása), illetve a koreozófiát (tánceseményeket uraló törvényszerûségek tana) és ábrándos egyéniségét világítják meg, de antropológiai és történeti szempontból is érdekesek.

Az eredetileg képzõmûvésznek készült, magát autodidakta módon képzõ, a táncot az ember magától értetõdõ kifejezésmódjának tekintõ "varázsló" írásai nélkülöznek minden "tudományos igényességet", és emiatt néha megmosolyogtatóak a mai ember számára. Rendszerezõ képessége viszont már a saját elõadásainak, illetve a svájci Ascona feletti Monte Verita lejtõin a szabadban megnyitott iskolájának keletkezéstörténetét elbeszélõ részekbõl, az amerikai utazása során megfigyelt táncok leírásaiból is kiviláglik. Akinek kevésbé volna érthetõ Lábán szövevényes történetvezetése, annak biztosan jó kiindulópont lesz Fügedi János bevezetõ tanulmánya, és nem csak az lesz a jutalma, hogy még a diszkóban is szabad táncszemléleti tudatossággal kezdheti lóbálni a kezeit egy majdnem elfeledett világpolgár magyar alkotó hatására.

Fordította: Nagy Borbála. L'Harmattan, 2009, 196 oldal, 2200 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.