könyv - LÁBÁN RUDOLF: TÁNCNAK SZENTELT ÉLET

  • - sisso -
  • 2009. július 23.

Zene

London legjelentősebb kortárs táncintézményét nevezték el róla (Laban Dance Center), Pozsonyban szobra van, Németországban és Svájcban, ahol koreográfusként és iskolaalapítóként működött, kultuszfigura, Magyarországon viszont, bár anyanyelve volt a magyar, leginkább csak arról a Lábán-írásnak nevezett lejegyzési módról ismerik, amely a kottához hasonló módon rögzíti a koreográfiákat. A L'Harmattan kiadó új tánctörténeti sorozatának köszönhetően most a XX.
London legjelentõsebb kortárs táncintézményét nevezték el róla (Laban Dance Center), Pozsonyban szobra van, Németországban és Svájcban, ahol koreográfusként és iskolaalapítóként mûködött, kultuszfigura, Magyarországon viszont, bár anyanyelve volt a magyar, leginkább csak arról a Lábán-írásnak nevezett lejegyzési módról ismerik, amely a kottához hasonló módon rögzíti a koreográfiákat.

A L'Harmattan kiadó új tánctörténeti sorozatának köszönhetõen most a XX. századi európai tánc egyik legjelentõsebb alkotójának írásaiban is elmélyedhetünk. Lábán 1935-ben németül megjelent, élete legjelentõsebb eseményeit és egyben világlátását is rögzítõ visszaemlékezései nem csupán táncelméleteit, a koreológiát (a táncmozdulatok mûvelésének etikai és esztétikai hatása), illetve a koreozófiát (tánceseményeket uraló törvényszerûségek tana) és ábrándos egyéniségét világítják meg, de antropológiai és történeti szempontból is érdekesek.

Az eredetileg képzõmûvésznek készült, magát autodidakta módon képzõ, a táncot az ember magától értetõdõ kifejezésmódjának tekintõ "varázsló" írásai nélkülöznek minden "tudományos igényességet", és emiatt néha megmosolyogtatóak a mai ember számára. Rendszerezõ képessége viszont már a saját elõadásainak, illetve a svájci Ascona feletti Monte Verita lejtõin a szabadban megnyitott iskolájának keletkezéstörténetét elbeszélõ részekbõl, az amerikai utazása során megfigyelt táncok leírásaiból is kiviláglik. Akinek kevésbé volna érthetõ Lábán szövevényes történetvezetése, annak biztosan jó kiindulópont lesz Fügedi János bevezetõ tanulmánya, és nem csak az lesz a jutalma, hogy még a diszkóban is szabad táncszemléleti tudatossággal kezdheti lóbálni a kezeit egy majdnem elfeledett világpolgár magyar alkotó hatására.

Fordította: Nagy Borbála. L'Harmattan, 2009, 196 oldal, 2200 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.