könyv - LAWRENCE BLOCK: A BETÖRÕ, AKIT TEMETNI VESZÉLYES

  • - banza -
  • 2009. május 7.

Zene

könyv - LAWRENCE BLOCK: A BETÖRő, AKIT TEMETNI VESZÉLYES című kötete amolyan reflexiós-parodisztikus krimi. Egyrészt Agatha Christie világába vezeti az olvasót (már a cím is, melynek eredetije, a Burglar in the Library, azaz a "Betörő a könyvtárszobában" a Body in the Libraryre, vagyis a híres Christie-féle Holttest a könyvtárszobábanra utal), másrészt a cselekmény egész lefolyása Agatha Christie hermetikusan elzárt környezetben játszódó bűnregényeire emlékeztet - szóba is hozzák a regényben az Egérfogót, illetve a Tíz kicsi négert.

könyv - LAWRENCE BLOCK: A BETÖRõ, AKIT TEMETNI VESZÉLYES címû kötete amolyan reflexiós-parodisztikus krimi. Egyrészt Agatha Christie világába vezeti az olvasót (már a cím is, melynek eredetije, a Burglar in the Library, azaz a "Betörõ a könyvtárszobában" a Body in the Libraryre, vagyis a híres Christie-féle Holttest a könyvtárszobábanra utal), másrészt a cselekmény egész lefolyása Agatha Christie hermetikusan elzárt környezetben játszódó bûnregényeire emlékeztet - szóba is hozzák a regényben az Egérfogót, illetve a Tíz kicsi négert. Ám lassan kiderül, hogy Bernie Rhodenbarr, a világ legrokonszenvesebb betörõje szerint nem egy Christie-, hanem sokkal inkább egy Raymond Chandler-regényben vagyunk. Ráadásul Bernie, aki a civil életben antikvárius, éppen egy Chandler-regény, a Hosszú álom egy Dashiell Hammettnek dedikált, elsõ kiadású példánya nyomában jár, ezt szeretné ellopni egy New York állam északi részén hamisítatlan angol kúriának berendezett családias szállodából. A könyvet meg is leli, ám bónuszként egy hullát is talál a könyvtárszobában. Persze Bernie messze nem a kemény öklû Philip Marlowe, ezért jól ismert Poirot-féle szavakkal kezdi a bûnöst leleplezõ összefoglalóját: "Gondolom, mindannyian kíváncsiak, miért kérettem ide önöket".

A reflexió mellé tehát hommage-t is kapunk: Block Bernie maszkja mögé bújva hódolattal lengeti meg kalapját Christie, Chandler és Hammett, azaz a mûfaj klasszikusai elõtt. A már megszokottnál is szellemesebb dialógusok, remek környezetrajz, eleven figurák, cáfolhatatlan logika - talán a legjobb a Rhodenbarr-sorozat eddig megjelent darabjaiból.

Fordította Varga Bálint. Agave, 288 oldal, 2680 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.