könyv - PATRICK SÜSKIND: A GALAMB

  • - kg -
  • 2011. február 3.

Zene

Ahogy Süskind sietteti az idõ múlását, szinte semmiségnek tûnik, feledésre ítélt, apró incidensnek: 1942 nyarán a kis Jonathan elõször az anyját nem találja otthon (el kellett utaznia - így az apa), aztán az apa is "elutazik". Amit a történelemkönyvekben a Vichy-kormány egyik legsötétebb, s csak fél évszázad múltán beismert bûneként emlegetnek (nevezetesen, hogy 1942 júliusában a Vél' d'Hiv-i razzia során a francia rendõrség több mint 13 ezer zsidót tartóztatott le Párizsban), az Süskindnél néhány odavetett szó csupán. Mint látni fogjuk, nem annyira a szerzõnek sietõs, hanem túlélõ hõsének. Jonathan úgy siet felnõni, mint akit üldöznek. És másra sem vágyik, mint hogy hõn szeretett szobája biztosan álló falaival bástyázza körbe az életét.

1984-ig rohanunk elõre élete kiegyensúlyozott, embermentes eseménytelenségében. Aztán egy szép nap, sok-sok évvel azután, hogy elõször az anyját, majd az apját nem találta otthon, Jonathan magát sem találja. Pedig elõzõ este még úgy hagyta magát, önkéntes elszigeteltsége boldog tudatában. Süskind nemcsak annak találta meg a pofonegyszerû módját, hogyan lehet az egy helyben menekülés évtizedes elfojtásait érzékletesen papírra vetni (Jonathan az életbõl menti fel magát, a szerzõ az át nem élt évtizedek leírása alól), de a hirtelen elhatalmasodó õrület leírásában is hatékony. Bizonyára léteznek a galambnál jóval szerencsésebb szimbólumok is a kudarcos életek megszemélyesítésére, de Süskind madara így is elég ijesztõ jószág. Egy kényszeres biztonságban töltött élet kemény munkájával felhizlalt csõdtömeg, jutalma minden elhallgatónak és szembe nem nézõnek. Jonathan hiába sietett, hogy letudja az életet, a végén ugyanott találja magát, ahonnan a sprintjét indította: immár vénülõ fejjel az elveszett gyerekkorban.

Fordította: Révai Gábor. Partvonal, 2010, 116 oldal, 2490 Ft

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.