könyv - Timothée de Fombelle: Vango - ÉG ÉS FÖLD KÖZÖTt

  • - kg -
  • 2011. június 16.

Zene

Párizs, 1934 április: a Notre Dame harangozója lágytojás főzéséhez készül. Ugyanekkor lent a téren: negyvenen várják, hogy pappá szenteljék őket.
Párizs, 1934 április: a Notre Dame harangozója lágytojás fõzéséhez készül. Ugyanekkor lent a téren: negyvenen várják, hogy pappá szenteljék õket. Fent: a tojás fõni kezd. Lent: kitör a ribillió. Fent: a tojás percei meg vannak számlálva. Lent: Vango, a róla elnevezett regény fõhõse kiválik a tömegbõl, és menekülõre fogja. Fent: bugy-bugy. Lent: Vango elrugaszkodik a talajtól és a Notre Dame megmászásába kezd. Fent: kész a tojás. Jeunet és Besson kedvére való jelenetsor: a Vango egy olyan kalandregény, melynek erényei inkább filmszerûek, mint regénytermészetûek. De vissza az elejére: Vango és a lágytojás sorsa, alighogy összeért, már el is vált egymástól. Mi Vangóval tartunk, ám e több mint 300 oldalon átívelõ ragaszkodás sehogyan sem hozza meg azt a kívánt bizalmi viszonyt, mely olvasó és olvasott ember közt jó esetben kialakul (még úgy is, hogy elõbbi, elõrehaladott kora okán kilóg a pelyhedzõ állú célcsoportból).

A szerzõ ugyan rendesen elodázza a megfejtést, ám ettõl még Vangóról, e rejtélyes múltú, veszélyes jelenû és bizonytalan jövõjû (ami biztos: folytatás karácsonykor) fiatalemberrõl, aki ellen egy világ esküdött össze, hamar kiderül, hogy miféle szerzet. ", mongyõ, egy jóravaló képregényfigura! Így aztán nem elég, hogy párizsi háztetõkön át vezet az útja, hogy míg más a Graf Zeppelin utasterében pöffeszkedik, neki rejtõzködnie kell az SS elõl, és még Sztálin is befigyel Szocsiból, mindezen felül még az a teher is szegény Vango vállait nyomja, hogy képregénybe kívánkozó pálcikaemberként csupa szöveg regényoldalakon kell valahogy boldogulnia. Mûfajt tévesztett hõs õ, aki elõször és utoljára a sokat ígérõ borítón tûnik fel természetes közegében - innentõl azonban az a sok fránya betû (és a nemzetközi helyzet) betesz barátunknak.

Fordította: Pacskovszky Zsolt. Móra, 2011, 352 oldal, 3490 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.