könyv - Váradi Péter: Papírfigurák

Zene

Kilenc éve jelent meg az első - szintén nagyon vékony - verseskötete, A liliom paradigma. "Váradi Péter könyvének a címe egy rendszert sejtet, amelyben a viszonyítási pontok: a liliom, a tisztaság, a kezdés, talán maga az ifjúság.
Kilenc éve jelent meg az elsõ - szintén nagyon vékony - verseskötete, A liliom paradigma. "Váradi Péter könyvének a címe egy rendszert sejtet, amelyben a viszonyítási pontok: a liliom, a tisztaság, a kezdés, talán maga az ifjúság. A kötet két ciklusból áll, /A/-ból és /B/-bõl. Mivel elsõ könyv, ez a beosztás további köteteket ígér, amikben lesz /B/ és /C/, majd sorra a többi nagybetû. És egy /Zs/ a végén. Mindez pedig olyan költõt feltételez, aki most, fiatalon tudja az életmûvét" - írta annak idején a kötet bemutatására a szerzõ egyik legfontosabb költõi elõdje, Kemény István. Meglátása a második versgyûjteményt olvasva igaznak bizonyul. Bár itt másképp vannak nevezve a ciklusok - és valóban ciklusok vannak, nem kettõs tagolás -, a folyamat és a folyamatosság, az egymásból kinövés és az építkezés logikája nyilvánvaló. Míg az elsõ kötet erõssége inkább a frissességbõl és minimum három nagy vers erejébõl adódott, addig itt átgondoltan összerakott, motivikusan építkezõ, egymáshoz rejtett és nyilvánvaló szálakkal kötõdõ verseket olvashatunk. Persze ez nem jelenti azt, hogy ne találkoznánk több igazán mélyre ható költeménnyel - gondolok itt például kedvencemre, Az idõ visszahúzódására vagy A szfinx hallgatása és Az idõtlenség titka címûekre. A fülszöveg filmszerû vizualitást, inszomniás fantáziákat, ironikus rezignációt ígér. Ez persze mind-mind ott van a szövegekben, de nem lenne érdekes, ha nem úgy lennének ott, ahogyan Váradi Péteren átszûrõdtek. Ott van a sorokban a vecsési gyerekkor, az elveszített apa (mind-mind ismerõsek az elsõ kötetbõl), de ott van Légy úr is, akinek a magánya lassan - mialatt több versbe bele-beleszáll - érthetõ és átélhetõ lesz. Minden filmszerûség és látomásosság ellenére ez a könyv nagyon is érthetõ. Mert olyan rétegekig mennek el - s így juttatnak el minket is - a versei, amik nagyon ismerõsek, csak eddig bele sem mertünk gondolni abba, hogy miért.

L'Harmattan, 2011, 76 oldal, 2000 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.