Könyv : Az interjúalany halála (Amélie Nothomb: A gyilkos higiéniája)

  • Kovács Róbert
  • 1999. január 7.

Zene

Ne legyenek illúzióink. Az interjúalanyok jó része utálja az újságírókat. Ez még akkor is így van, ha mosolyogva kínálják meg őket kávéval, barátságosan néznek feléjük, és készségesen válaszolnak kérdéseikre. Prétextat Tach, A gyilkos higiéniája című regény író főszereplője az egész emberiséget utálja. Kiváltképp az újságírókat és a nőket. Az újságírónőket meg egyenesen gyűlöli.

Ne legyenek illúzióink. Az interjúalanyok jó része utálja az újságírókat. Ez még akkor is így van, ha mosolyogva kínálják meg őket kávéval, barátságosan néznek feléjük, és készségesen válaszolnak kérdéseikre. Prétextat Tach, A gyilkos higiéniája című regény író főszereplője az egész emberiséget utálja. Kiváltképp az újságírókat és a nőket. Az újságírónőket meg egyenesen gyűlöli.

A Nobel-díjas író - bár egész életében nem adott egyetlen interjút sem, és évtizedek óta magányosan, a külvilágtól elzártan éli életét -, amikor nyolcvanhárom évesen megtudja, hogy rákos, és csak két hónapja van hátra életéből, megengedi titkárának, hogy a sorban álló újságírók közül kiválogasson ötöt. A televíziócsatornák, a női magazinok és a politikai újságok érdeklődését az író csípőből elutasítja. Akárcsak a színes bőrű újságírókét, mivel korábbi meggyőződése ellenére élete végén enyhe rasszizmus kerítette hatalmába. És az orvosi magazinokét is, mert ezek csak különleges betegségére, a porcrákra lennének kíváncsiak. (Betegségére az író fenemód büszke, az orvostudomány ugyanis rajta kívül mindössze egy tucat, a XIX. században nemi erőszakért kényszermunkára ítélt rabnál találkozott ezzel a halálos kórral.)

Amélie Nothomb francia írónő 25 évesen írt első regénye az öt interjúról szól. Arról, ahogy főszereplője pengeéles logikájával megsemmisíti, ellentmondásba, sőt fizikai rosszullétbe kergeti az öntelt, de felkészületlen, felületes és félművelt újságírókat.

A Nobel-díjas író nem könnyű eset. Olyan kövér, hogy évek óta nem tud járni, tolókocsijával legfeljebb a sarki fűszerest látogatja meg, amúgy huszonöt éve nem mozdult ki földszinti lakásából. Évtizedek óta nem fogad látogatókat, egyedül titkárával és az ápolónőjével tartja a kapcsolatot. Fertelmesen sokat eszik, naponta elszív húsz havannát, és soha nem élt nemi életet. Orvosai kizárólag ez utóbbival tudják magyarázni, hogy elzsírosodott szíve még nyolcvan fölött sem mondta fel a szolgálatot.

Az újságíróknak tehát kellemetlen és cinikus interjúalannyal van dolguk. A kiválasztott médiaguruk mégis olyan kérdésekkel indítanak, mint: "Ön kivívta az egész világ csodálatát, ahogy az orvosok javallata ellenére határozottan visszautasította, hogy kórházba vonuljon. Úgyhogy rögtön adódik az első kérdés, mégpedig a következő: hogy érzi magát?", vagy: "Mi a véleménye az Öböl-válságról?", "Ön híve ennek a háborúnak?", "Mivel magyarázza, Tach úr, az életműve világsikerét?" Majd ilyenekkel folytatják: "Fél a haláltól, Tach úr?", "Szereti a fiatalokat?", "Miért iszik fémserlegből?"

Ezek után nem csoda, ha a megkeseredett, ám remekül visszakérdező író rövid úton kideríti, hogy az újságírók nem olvasták egyetlen könyvét sem, vagy csak az irodalmi almanach róla szóló fejezetét futották végig. Könnyedén ellentmondásokba zavarja a közhelyeket pufogtató, ostoba sajtómunkásokat, megsemmisíti, majd kirúgja őket. Az egyik újságírót el sem kell zavarnia, magától hagyja el az interjú helyszínét. Addig-addig kérdezgeti ugyanis evési szokásairól az írót, míg az részletesen el nem kezd mesélni a témáról. A szardíniaolaj-ivás gyönyörűségének és a disznózsírban és szalonnabőrben úszó erőleves receptjének ismertetését követően az író megkínálja kérdezőjét Alexander nevű kedvenc koktéljával, egy merőkanál olvasztott vajjal a tetején. Az újságíró ekkor szalad ki a lakásból, és hány sugárban a kapu előtt.

A kiválasztott riporterek amúgy mindig megvárják egymást egy közeli bárban, és részletesen kikérdezik a másikat tapasztalataikról. Mindig nagy örömükre szolgál, amikor látják, hogy kollégájuk falfehéren tántorog az asztalukhoz. Közösen hallgatják meg a magnófelvételt, közösen és kéjesen ecsetelik a pórul járt kolléga szakmai hiányosságait.

Amélie Nothomb írónő első regényében csak egyetlen kiválasztott, egy fiatal újságírónő képes megfogni az írót. Õ nem várakozik kollégáira a bárban, nem hallgatja meg a félresikerült interjúk felvételeit. Mégis pillanatok alatt kideríti, hogy Tach úrnak még sohasem volt dolga egyetlen nőneművel sem, s ezt a feldobott labdát kíméletlenül le is üti. Már az elején magához ragadja a kezdeményezést, s egy kis méltatlankodás után úgy tesz, mintha csalódottan menni készülne. A nőgyűlölő, ám nőügyekben meglehetősen tapasztalatlan író persze bedől az olcsó fogásnak (nem tudja, hogy metafizikai bölcsességekkel nem sokra megy a nőknél), és szinte könyörög neki, hogy ne hagyja faképnél. Az újságírónő enged a marasztalásnak, és magabiztosan munkához lát. Először is jól megalázza a vén Nobel-díjast, s eléri, hogy az író a lába előtt csússzon-másszon néhány percig. Majd megvárja, amíg szerelmet vall neki a vén bolond: csakis az erőviszonyok ilyen átrendezése után lát neki a faggatásának, és tudja meg a legnagyobb titkot.

A történet persze így túl szép és egyszerű lenne. Szerencsére a remekül író Amélie Nothomb nem gondolta, hogy a nehéz férfieseteket ennyivel el lehet intézni. Nobel-díjas főszereplője a végére összeszedi szellemi erejét, és ravaszul visszavág: ráveszi az újságírónőt, hogy ha megfojtja őt, akkor mindketten hatalmas tehertől szabadulnak meg. A becsületes és jóravaló újságírónő habozás nélkül eleget tesz a kérésnek. "Majdnem túljártál az eszemen, öreg bolond. Mérhetetlenül idegesítettek a szónoklataid, alig tudtam megőrizni a lélekjelenlétemet. Most már jól érzem magam. Be kell vallanom, hogy a fojtogatás nagyon kellemes szívesség", fújja ki magát az újságírónő.

Hogy Amélie Nothomb történetében ki szedett rá kit, mindenki döntse el saját maga. Én mindenesetre fogom magam, és azonnal megismerkedem egy olyan újságírónővel, akit alkalomadtán érdemes elküldeni magam helyett interjút készíteni.

Kovács Róbert

Sík Kiadó, 171 oldal, 1180 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.