Könyv: A múlt képei Jalsovszky Katalin - Tomsics Emőke: BudaPest, az ikerfőváros (1860-1890)

  • Gyáni Gábor
  • 2003. december 4.

Zene

Elbeszélhető-e kizárólag képek által a múlt? Önmagában el tudja-e beszélni egy kép a történetet? A kötet szerkesztői szerint nem, nem is bízzák kizárólag képekre a mondanivalójukat, hanem a hozzájuk fűzött kommentárokban adják tudtunkra, hogy mit látunk, vagy mit kellene látnunk.
Elbeszélhető-e kizárólag képek által a múlt? Önmagában el tudja-e beszélni egy kép a történetet? A kötet szerkesztői szerint nem, nem is bízzák kizárólag képekre a mondanivalójukat, hanem a hozzájuk fűzött kommentárokban adják tudtunkra, hogy mit látunk, vagy mit kellene látnunk.

A szöveg képpel szembeni elsőbbségét különösen jól példázzák a túlzsúfolt képek, melyek madártávlatból mutatják a várost. A szerzőpáros ilyen esetben mindig elmondja, hogy mi hol látható, és mit mivel azonosíthatunk. A 185. képhez fűzött szöveges magyarázat egyik mondata szerint: "A Kristóf tér sarkán álló házon a figyelmes szemlélő felfedezheti Nagy Kristóf alakját, az egykori Pest egyik legnevezetesebb szobrát." A "figyelmetlen" szemlélőtől azonban aligha várható el, hogy "felfedezze" a képen egyébként is kivehetetlen szobrot, de mindenki mástól megkövetelhető, aki egy másik képről (mert van ilyen is) vagy szöveges forrásból eleve tud a szoborról.

A képi információban rejlő történeti tény nemegyszer épp a szöveg hozzájárulásával keletkezik. Ez a helyzet akkor, amikor A Vastuskó házat a lebontása előtti pillana-tokban megörökítő 208. számú képhez fűzött magyarázatból megtudjuk, hogy: "Az emeleti sarok-erkélyen a tulajdonos, Ráth Mór búcsúzik országos megbecsültséget hozó üzletétől."

A képek történeteket ábrázolnak, legalábbis könnyen és gyakran érezhetünk késztetést, hogy láttukra belefogjunk valamilyen történet elbeszélésébe. Az utóbbira számos példa akad a kötetben. A Nemzeti Múzeum mellett állt egykor

a Két Pisztoly fogadó,

amely a 215. és a 218. képen egyaránt szerepel egy-egy részletével; ám csak az, aki már korábban is tudta, hogy ott állt valamikor a Két Pisztoly fogadó, ismer rá a kisszerű épületre, amely mellékszereplő ezeken a képeken, a szöveg jóvoltából azonban így is életre kel. Az egyik képhez fűzött magyarázat közli, hogy az ekkoriban már a végóráit élő intézmény az 1860-as években igen rossz hírnek örvendett, lévén az alvilág kedvelt szórakozóhelye.

A példák nyomán felmerül a kérdés: vajon a kép vagy inkább a szöveg beszéli el itt a város múltját? Az eddigiekből mindenesetre arra következtethetünk, hogy a szöveg diktál, és a kép szerepe csupán annyi, hogy a valósághatás jegyében hitelesítse a szöveges beszámolót. Az előadott várostörténet ugyanakkor nem vág egészen egybe a jószerivel csak szövegesen elbeszélt Budapest-történetekkel, amelynek az egyik döntő oka a periodizáció.

A szöveges történetmondás hagyományai alapján meghökkentő és nehezen is magyarázható megoldás 1860 és 1890 közt beszélni el a város múltját. 1873 (az egyesítés) ugyanis a kézenfekvő kezdő időpont, és 1892 (a székesfővárosi cím elnyerése) vagy 1896 (a millenniumi ünnepségek éve) a leglogikusabb zárópont. De miért 1860 és 1890? Ennek minden bizonnyal technikai (fényképtörténeti) okai vannak. Kérdés azonban, hogy miféle (képi) történet beszélhető el egyáltalán ebben az időkeretben?

A múlt képi ábrázolásának legfőbb korlátja a rendelkezésre álló dokumentáció. A meglévő dokumentumok szelekciója viszont már közvetlenül a szerzői (a képválogatói) koncepciót sejteti. Erről pedig elmondható, hogy Jalsovszky és Tomsics nem a megszokott történetet meséli. Ez főként abból ered, hogy 1860 és az 1870-es évek eleje közt nem sok minden történt még, ami dokumentálni tudná a modernitás születésének a folyamatát. A képek rendszerint azt mutatják tehát, ami a majdani modern nagyváros időbeli távlatából visszapillantva szorosan része az örökségnek.

A könyv szerkezeti felépítése, ráadásul, a topográfiai és nem pedig a kronológiai elvet követi. Minden adat egyszer, egyetlen térbeli kontextusban kerül a szemünk elé, ami meghiúsítja a változás érzékeltetését. Ha a képek arról tudósítanának, hogy milyen volt, majd milyen lett ez a város, másféle történet kerekednék ki belőlük, mint amikor arról szólnak csupán, hogy milyen volt egy bizonyos időpontban. Igaz, a szövegek időnként, bár igen rendszertelenül pótolják valamelyest ezt a hiányt.

Az így nyert kép már azért is felettébb statikus, mert azelőtt kezdik a történetet mesélni, mielőtt a várost átformáló grandiózus változások megindultak, és azelőtt vetnek neki véget, mielőtt mindeme folyamatok nyugvópontjukra jutottak volna. Ezért is kap a megszokottnál kevesebb teret ebben a kötetben Klösz György, aki főként a modern Budapestet örökítette meg. S miután a képanyag 40 százalékát (a kép és a szöveg együttesének viszont az egyharmadát) Buda és "buda képviseli, ezáltal is a hagyományos városkép felé billen tehát a mérleg nyelve. De a pesti oldal bemutatásánál sem tartják magukat a teleologikus Budapest történetek követelményeihez, következésképpen az Andrássy út, a Nagykörút, a modern nagyvárosi infrastruktúra vagy a tömegélet megannyi színtere ezúttal némileg halványabban képviselteti magát.

A képi dokumentumokra (is) alapozott történet ilyen okoknál fogva az elbeszélés idejét a befejezett múlt felé tolja el, vagyis a valóban ez volt, a valóban ott volt, a valójában ilyen volt múltbeliségét idézi meg. A napjainkra jórészt teljesen megsemmisült régvolt Buda-Pestről szól tehát a munka, amely a már letűnt emberi tapasztalatok rekonstruálásához és értelmezéséhez nyújt számunkra módfelett gazdag anyagot.

A Buzinkay Géza tárgyszerű bevezetésével ellátott könyvben szerencsére az egykor volt város valamikori tapasztalati világa is megszólal a Vasárnapi Újságból vagy Porzó (Ágai Adolf) és mások munkáiból vett bőséges idézetekből. Budapest újabb képes történeti bedekkere a kép és a szöveg együttes erejét mozgósítva így kalauzol tehát bennünket vissza egy többnyire már csak a képek által éltetett városba.

Gyáni Gábor

Helikon Kiadó, 2003, 182 oldal, 7800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.