Könyv: A múlt képei Jalsovszky Katalin - Tomsics Emőke: BudaPest, az ikerfőváros (1860-1890)

  • Gyáni Gábor
  • 2003. december 4.

Zene

Elbeszélhető-e kizárólag képek által a múlt? Önmagában el tudja-e beszélni egy kép a történetet? A kötet szerkesztői szerint nem, nem is bízzák kizárólag képekre a mondanivalójukat, hanem a hozzájuk fűzött kommentárokban adják tudtunkra, hogy mit látunk, vagy mit kellene látnunk.
Elbeszélhető-e kizárólag képek által a múlt? Önmagában el tudja-e beszélni egy kép a történetet? A kötet szerkesztői szerint nem, nem is bízzák kizárólag képekre a mondanivalójukat, hanem a hozzájuk fűzött kommentárokban adják tudtunkra, hogy mit látunk, vagy mit kellene látnunk.

A szöveg képpel szembeni elsőbbségét különösen jól példázzák a túlzsúfolt képek, melyek madártávlatból mutatják a várost. A szerzőpáros ilyen esetben mindig elmondja, hogy mi hol látható, és mit mivel azonosíthatunk. A 185. képhez fűzött szöveges magyarázat egyik mondata szerint: "A Kristóf tér sarkán álló házon a figyelmes szemlélő felfedezheti Nagy Kristóf alakját, az egykori Pest egyik legnevezetesebb szobrát." A "figyelmetlen" szemlélőtől azonban aligha várható el, hogy "felfedezze" a képen egyébként is kivehetetlen szobrot, de mindenki mástól megkövetelhető, aki egy másik képről (mert van ilyen is) vagy szöveges forrásból eleve tud a szoborról.

A képi információban rejlő történeti tény nemegyszer épp a szöveg hozzájárulásával keletkezik. Ez a helyzet akkor, amikor A Vastuskó házat a lebontása előtti pillana-tokban megörökítő 208. számú képhez fűzött magyarázatból megtudjuk, hogy: "Az emeleti sarok-erkélyen a tulajdonos, Ráth Mór búcsúzik országos megbecsültséget hozó üzletétől."

A képek történeteket ábrázolnak, legalábbis könnyen és gyakran érezhetünk késztetést, hogy láttukra belefogjunk valamilyen történet elbeszélésébe. Az utóbbira számos példa akad a kötetben. A Nemzeti Múzeum mellett állt egykor

a Két Pisztoly fogadó,

amely a 215. és a 218. képen egyaránt szerepel egy-egy részletével; ám csak az, aki már korábban is tudta, hogy ott állt valamikor a Két Pisztoly fogadó, ismer rá a kisszerű épületre, amely mellékszereplő ezeken a képeken, a szöveg jóvoltából azonban így is életre kel. Az egyik képhez fűzött magyarázat közli, hogy az ekkoriban már a végóráit élő intézmény az 1860-as években igen rossz hírnek örvendett, lévén az alvilág kedvelt szórakozóhelye.

A példák nyomán felmerül a kérdés: vajon a kép vagy inkább a szöveg beszéli el itt a város múltját? Az eddigiekből mindenesetre arra következtethetünk, hogy a szöveg diktál, és a kép szerepe csupán annyi, hogy a valósághatás jegyében hitelesítse a szöveges beszámolót. Az előadott várostörténet ugyanakkor nem vág egészen egybe a jószerivel csak szövegesen elbeszélt Budapest-történetekkel, amelynek az egyik döntő oka a periodizáció.

A szöveges történetmondás hagyományai alapján meghökkentő és nehezen is magyarázható megoldás 1860 és 1890 közt beszélni el a város múltját. 1873 (az egyesítés) ugyanis a kézenfekvő kezdő időpont, és 1892 (a székesfővárosi cím elnyerése) vagy 1896 (a millenniumi ünnepségek éve) a leglogikusabb zárópont. De miért 1860 és 1890? Ennek minden bizonnyal technikai (fényképtörténeti) okai vannak. Kérdés azonban, hogy miféle (képi) történet beszélhető el egyáltalán ebben az időkeretben?

A múlt képi ábrázolásának legfőbb korlátja a rendelkezésre álló dokumentáció. A meglévő dokumentumok szelekciója viszont már közvetlenül a szerzői (a képválogatói) koncepciót sejteti. Erről pedig elmondható, hogy Jalsovszky és Tomsics nem a megszokott történetet meséli. Ez főként abból ered, hogy 1860 és az 1870-es évek eleje közt nem sok minden történt még, ami dokumentálni tudná a modernitás születésének a folyamatát. A képek rendszerint azt mutatják tehát, ami a majdani modern nagyváros időbeli távlatából visszapillantva szorosan része az örökségnek.

A könyv szerkezeti felépítése, ráadásul, a topográfiai és nem pedig a kronológiai elvet követi. Minden adat egyszer, egyetlen térbeli kontextusban kerül a szemünk elé, ami meghiúsítja a változás érzékeltetését. Ha a képek arról tudósítanának, hogy milyen volt, majd milyen lett ez a város, másféle történet kerekednék ki belőlük, mint amikor arról szólnak csupán, hogy milyen volt egy bizonyos időpontban. Igaz, a szövegek időnként, bár igen rendszertelenül pótolják valamelyest ezt a hiányt.

Az így nyert kép már azért is felettébb statikus, mert azelőtt kezdik a történetet mesélni, mielőtt a várost átformáló grandiózus változások megindultak, és azelőtt vetnek neki véget, mielőtt mindeme folyamatok nyugvópontjukra jutottak volna. Ezért is kap a megszokottnál kevesebb teret ebben a kötetben Klösz György, aki főként a modern Budapestet örökítette meg. S miután a képanyag 40 százalékát (a kép és a szöveg együttesének viszont az egyharmadát) Buda és "buda képviseli, ezáltal is a hagyományos városkép felé billen tehát a mérleg nyelve. De a pesti oldal bemutatásánál sem tartják magukat a teleologikus Budapest történetek követelményeihez, következésképpen az Andrássy út, a Nagykörút, a modern nagyvárosi infrastruktúra vagy a tömegélet megannyi színtere ezúttal némileg halványabban képviselteti magát.

A képi dokumentumokra (is) alapozott történet ilyen okoknál fogva az elbeszélés idejét a befejezett múlt felé tolja el, vagyis a valóban ez volt, a valóban ott volt, a valójában ilyen volt múltbeliségét idézi meg. A napjainkra jórészt teljesen megsemmisült régvolt Buda-Pestről szól tehát a munka, amely a már letűnt emberi tapasztalatok rekonstruálásához és értelmezéséhez nyújt számunkra módfelett gazdag anyagot.

A Buzinkay Géza tárgyszerű bevezetésével ellátott könyvben szerencsére az egykor volt város valamikori tapasztalati világa is megszólal a Vasárnapi Újságból vagy Porzó (Ágai Adolf) és mások munkáiból vett bőséges idézetekből. Budapest újabb képes történeti bedekkere a kép és a szöveg együttes erejét mozgósítva így kalauzol tehát bennünket vissza egy többnyire már csak a képek által éltetett városba.

Gyáni Gábor

Helikon Kiadó, 2003, 182 oldal, 7800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.