Könyv: Áldás és átok (Miles: Önéletrajz)

  • Czabán György
  • 2004. augusztus 5.

Zene

Szórakoztató és sokrétû szöveget adott ki a Park Kiadó; s merthogy Magyarországon nem divat a dzsesszkönyvek kiadása, egyszersmind úttörõ kezdeményezéssel van dolgunk. Remélhetõleg a szakmai és piaci siker sem marad el, és akkor majd egész kis áradatot von maga után.
Kritika

Könyv

Áldás és átok

Miles: Önéletrajz

Szórakoztató és sokrétű szöveget adott ki a Park Kiadó; s merthogy Magyarországon nem divat a dzsesszkönyvek kiadása, egyszersmind úttörő kezdeményezéssel van dolgunk. Remélhetőleg a szakmai és piaci siker sem marad el, és akkor majd egész kis áradatot von maga után.

Tehát egyrészt egy dzsesszkönyvvel van dolgunk. Anekdotagyűjtemény "belülről", az egyik legnagyobb zenész szemszögéből, a negyvenes évektől a nyolcvanas évek végéig; rengeteg információval a dzsessz történetéről, a közegről, amiben ez a zene élt, és a hősökről, akik művelték. Klubokról, lemezkiadókról, kábítószer-fogyasztási szokásokról, stricikről, pénzről - és persze mindenekelőtt a zenéről. Márpedig Davis sűrűn élt, ott tanyázott a bebop születésénél Charlie Parkerral, Dizzy Gillespie-vel, Charles Mingusszal, Thelonious Monkkal, Max Roachcsal. Az ötvenes évek végére már neki lett a legjobb bandája, olyan zenészek játszottak benne, mint John Coltrane, Cannonball Adderley, Bill Evans, Paul Chambers és Jimmy Cobb. Ha nem lett volna kibírhatatlan alak, azt mondanám, kitűnő zenepedagógus volt. Kiszívta bár az összes vérét mindenkinek, valamit adhatott is nekik, ha vele maradtak. A hatvanas évekbeli nagy csapatából is szólista lett mindenki, gondoljunk csak Wayne Shorterre, Herbie Hancockra, Ron Carterre vagy Tony Williamsre. És a következő évtizedben is megfordult nála szinte minden valamirevaló fiatal: Steve Grossman, Gary Bartz, Sonny Fortune, Dave Liebman, Chick Corea, Keith Jarrett, Joe Zawinul, Dave Holland, Michael Henderson, John McLaughlin, Sonny Sharrock, Jack DeJohnette, Al Foster, Billy Hart, Airto Moreira. Közben bejárta az egész világot, játszott rengeteg klubban, s megfordult a legrangosabb fesztiválokon. Szóval ami az életanyagot illeti, volt miből meríteni. Semmi maszatolás, csak sok-sok történet közel négyszáz oldalon. Akinek köze van a dzsesszhez, már ezért sem hagyhatja ki. Hozzá diszkográfia, névmutató s még fotók is, Davis megjegyzéseivel.

Ugyanakkor úgy is olvasható a szöveg, mint egy posztmodern regény. Egy fekete fiú elindul vidékről, és a saját erejéből meghódítja a világot. Vagy ha úgy tetszik: egy drogos, egy pszichopata vagy egy zseni emlékiratai. "Lázadó voltam, fekete, nonkonformista, lezser, menő, dühös, iskolázott és tiszta, mint a patyolat... Emellett a trombitámmal lefújtam az égről a csillagokat (...) Amikor Davis lejött a heroinról, a pezsgő-sör-konyak-kokain kombináció volt a kedvence, de volt idő, amikor naponta ötszáz dollárt költött drogokra. Rajongott a bokszért, a Ferrarikért, nőket futtatott, és enyhén rasszista volt. "Soha életemben nem akartam mást, mint trombitálni, muzsikát és művészetet csinálni, a zenén keresztül közvetíteni, amit érzek." És ezért mindenen és mindenkin átgázolt. És a legszebb az, hogy mindezt ő meséli el.

Hiszen a könyv anyaga úgy állt össze, hogy egy Quincy Troupe nevű újságírót a bizalmába fogadott, és fölmondta neki az életét. Semmi szépítgetés, még a nyelvezetét is megőrizték az élő beszédnek, s ezt a for-dítás is igyekszik tartani. Davis végtelen önbizalommal mondja el a gazságait, mindenkiről van egy rossz megjegyzése, de a legsúlyosabb figura, aki kibontakozik előttünk, ő maga. Ilyen mélységesen gyónni csak az oroszok tudtak, csak bennük volt alázat, de az szentimentalizmushoz vezetett. Davis viszont szórakoztató. A jövő reggelente kezdődött számára, amikor felébredt. A múlt nem foglalkoztatta, legfeljebb annyiban, hogy magnóba mondja az életét. Pontosan emlékszik, hogy ötvenhatban egy este úgy kinyalta magát, hogy nem győzte csodálni a tükörképét. "Ezt kapd ki, milyen princ vagyok ebben a kék öltönyömben!" Mire a barátja bólogatni kezdett, ami annyira jólesett neki, hogy trombita nélkül indult el a fellépésére.

Persze művelhetett bármit, attól én még nem utáltam meg a zenéjétÉ de hát miért is zavarná a műről alkotott véleményt az alkotójáról kirajzolódó kép? Miles önéletrajza ráadásul fontos és olvasmányos szöveg - persze a mester örök érvényű darabjait ettől függetlenül hallgatjuk továbbra is.

Czabán György

Miles Davis - Quincy Troupe: Miles. Önéletrajz; Park Kiadó, 2004, fordította: Szentgyörgyi József, 411 oldal, 4950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.