Könyv: Boldog por és szemét (Dsida Jenő versei)

  • 2004. február 26.

Zene

n 1907, 1938. Ez a két évszám határolja Dsida Jenő életét. Közismert, milyen események zajlottak le e három évtizedben: az első világháború, a forradalmak, a Monarchia széthullása, ínség minden tekintetben, a trianoni békeparancs, országrészek elcsatolása, az utódállami uralom kezdete. A magyar irodalomban: a Nyugat változó korszakai, Ady forradalma, a polgári irodalmi ízlés kiteljesedése, Kassák egyszemélyes avantgárdja, az Ady-revízió (ennek erdélyi hajtása Makkai Sándor könyve, a Magyar fa sorsa), József Attila egyetemes költészete, a népiesség kibontakozása.

n 1907, 1938. Ez a két évszám határolja Dsida Jenő életét. Közismert, milyen események zajlottak le e három évtizedben: az első világháború, a forradalmak, a Monarchia széthullása, ínség minden tekintetben, a trianoni békeparancs, országrészek elcsatolása, az utódállami uralom kezdete. A magyar irodalomban: a Nyugat változó korszakai, Ady forradalma, a polgári irodalmi ízlés kiteljesedése, Kassák egyszemélyes avantgárdja, az Ady-revízió (ennek erdélyi hajtása Makkai Sándor könyve, a Magyar fa sorsa), József Attila egyetemes költészete, a népiesség kibontakozása.

A két évszám között zajlik le Dsida Jenő halálos sejtelemtől beárnyékolt, rövid élete: gyerekkor Szatmárnémetiben, Budapesten, Beregszászon, majd - 1925-től - Kolozsváron. Örökletes szívgyengeség miatt leszerelik, szerkeszti a Pásztortűz című lapot, hívő katolikusként

elzarándokol

a pápához. Első szerelmét korán elragadja a halál. Életében két verseskötete jelenik meg: a Leselkedő magány (1928), majd a Nagycsütörtök (1933). A harmadik, az Angyalok citeráján - ezt még maga a költő szerkeszti - már halála után lát napvilágot.

Dsida költészetét állandó motívumok itatják át: az elmúlás sejtelme, a kiválasztottság tudata, a hitetlen hit (Charles Maurras: "ateista vagyok, de katolikus"), az érzéki szépség magasztalása, az elesettek iránti tétova részvét, a makulátlan formakultúra. Minden földi apróságot felmutat a fellegeknek, hogy az egy sóhajtásig tükröződhessen az angyalok szemében. A betegség fenyegetése élesíti figyelmét: roppant hajlékonyan, szabatosan ragadja meg éppen a lengeteg kicsinységeket, mikroszkopikus pontossággal rögzíti a rettegés, a múlékony örömök, a robusztus alkat számára szinte mérhetetlen, semmicske gyönyörűségek pillanatait. Életét krisztusi áldozatnak tekinti, így aztán csalódásának is a keresztény képzetkör eretnek tágításával ad hangot. Rokokó művészetének megrázó vonása ez: miután hite felegyenesedett, egyre hosszabb árnyékot vet. Nagy kételkedő költeményeivel (Út a Kálváriára, Messze látok, Nagycsütörtök) persze illeszkedik az európai hagyományba. Jean Paul 1796-ban közli rettenetes látomását: "A halott Krisztus beszéde a világépület tetejéről: nincsen Isten." Alfred de Vigny 1837-ben írja meg az Olajfák hegyént, Gérard de Nerval 1844-ben veti papírra a Krisztus az Olajfák hegyént. Krisztus, a kétségbeesett, meztelen Krisztus Nerval versében az utódokhoz szól, Isten halála után. Krisztus, az öngyilkos! Rilke a Der Ölbaum-Garten című versében ugyanezt a tapasztalatot fogalmazza meg: "Nem talállak többé. Nem, magamban nem. Másokban sem... Egyedül vagyok." Dsida hasonlóan visszhangozza a mély krisztusi megdöbbenést: "Valaki fel, a csúcs felé tart, / hogy önmagát feszítse meg" (Jézus öngyilkosságának szokatlan gondolata újul itt fel - a 17. században John Donne értekezett erről, meggyőző érveléssel, a Biathanatoszban). A Messze látok így kommentálja a golgotai jelenetsort: "semmi se történt... Magdolna József és a többiek / meghitten társalognak valahol / egy laposfedelű ház tetején". A Nagycsütörtökben pedig, a megfeszítés előtti napon, azt kellett látnia a Megváltónak: "Péter aludt, János aludt, Jakab / aludt, Máté aludt és mind aludtak..." Itt csak érinthetem Dsida Jenő hitetlenséggel rokon hitének megrendítő mélységeit.

Szökdellő, pillangó képzelete,ritka szavakat mozgósító technikája, világos vonalvezetése: mindez Csokonai és Kosztolányi utódjának mutatja őt. Viszolyog a transzcendenciától, s noha verseiben gyakran felpillant az égre, tekintete többnyire csak az angyalokig ér fel. Lappang költészetében bizonyos baljós lebegés.

Szereti az anyagot, sőt imádja az atomokat: megilletődöttségét is kristályos képekben, csiszolt szerkezetekben, fukar árnyékolással hitelesíti. Esti Kornél ő az erdélyi magyar irodalomban. Tükör előtt című, töredékben maradt elbeszélő költeményéből tudjuk, mennyire ragaszkodik a "habzó, fürge csermely / ezüstkövek közt zirrenő neszé"-hez, a "könnyű, halk beszéd"-hez. Eleven modernségének egyik forrása ez. Még küldetéses felhangjaiban is érezzük: ez a próféta mindenütt egy fiatal nővel a jobbján, kankalinnal a gomblyukában, választékos frizurával, frissen kötött nyakkendőben fog igét hirdetni. Persze egy szerény lírai halandó boldogságával: "mivelhogy béke lettem, / boldog por és szemét" (Igy dudolok az uccán...).

Korszerűségének másik oka: formai tökéllyel párosuló egyetemes gondolkodása. E tekintetben

alig akad párja

a magyar költészetben, a kisebbségi irodalomban pedig magában áll. Szemére is vetették, hogy nem művel "közéleti költészetet", illetve nem sorol be a "sorskérdéseket" feszegető erdélyi magyar írásbeliség hadrendjébe. (A Psalmus Hungaricus csak 1940-ben vált közismertté, s fohásza így, egymagában, egyetemes érvényű. Ha a "magyar" szót másra cseréljük, minden sanyargatott kisebbség a magáénak vallhatja, és minden többségnek okozhat lelkiismeret-furdalást. Mégsem állhatom meg, hogy ne idézzem Goethe egyik Schillernek írott, 1796. augusztus 13-án kelt levelét: "Ebben az esetben igen pontosan látjuk, hogyan tehet igazzá a költészet egy hamis gondolatot, ha az érzelmeinkhez intézett felhívás kellemes ruhában jelenik meg.") Igaz, Dsida művészete nem ér fel József Attila összetett nagyságához: elégikus, nem tragikus egyetemesség ez - emez pedig mélyebb ethosz. De mégis figyelemre méltó, hogy határon túli költőink közül - talán Szilágyi Domokos párjaként - ő az egyetlen, akit klasszikusaink galériájában képzelünk el, Csokonai és Kosztolányi tőszomszédjaként. Eszmevilága nem olyan tágas, mondandója nem annyira elmélyített, mint az elődöké. De beszédmódja és etikája európai, témaköre örök, tapasztalata határtalan, a végtelennel rokon (a Tükör előttben írja: "a végtelennek nincsen messzesége"). Úgy mondanám: nem tudja elképzelni a világvégét az igazság és a szépség győzelme nélkül.

Réz Pál nagyszerű válogatása pontosan azt a Dsidát mutatja fel, aki - hívő lévén - csupa kérdésből áll. Aki - hamar halandó lévén - temérdek részletben örökítette meg érzéki vonzalmait. Akit nem kell szentté avatnunk ahhoz, hogy emlékezzünk rá.

Báthori Csaba

Sziget Könyvkiadó, 2003, 264 oldal, 1980 Ft









Copyright © MaNcs, 2004
Minden jog fenntartva.


 


 












Copyright © Magyar Narancs 1995-2004.




Elektronikus terjesztés: Index.hu Rt.





Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.