Kiállítás: Kellemes időtöltés(Az idő ékszerei)

  • 2004. február 26.

Zene

Már az ókorban megmondták, az idő nem létezik önmagában, önmaga által, csak az észlelhető tárgyakon keresztül. Mégis hosszú időbe (mi másba?) telt, míg maga Kronosz vált észlelhető, sőt kézzelfogható tárggyá, hogy pontosak legyünk, órává. Noha az első mechanikus szerkezeteket már a tizennegyedik században elkészítették - innen a toronyóra lánccal kifejezés -, a ma is komolyan vehető órák karrierje csak a tizenhetedik században, az inga és a hajszálrugó felfedezése után kezdődött, miközben méretük is egyre zsugorodott: a templomtornyokból az asztalokra, komódokra, sőt a zsebekbe vándorolt.

Már az ókorban megmondták, az idő nem létezik önmagában, önmaga által, csak az észlelhető tárgyakon keresztül. Mégis hosszú időbe (mi másba?) telt, míg maga Kronosz vált észlelhető, sőt kézzelfogható tárggyá, hogy pontosak legyünk, órává. Noha az első mechanikus szerkezeteket már a tizennegyedik században elkészítették - innen a toronyóra lánccal kifejezés -, a ma is komolyan vehető órák karrierje csak a tizenhetedik században, az inga és a hajszálrugó felfedezése után kezdődött, miközben méretük is egyre zsugorodott: a templomtornyokból az asztalokra, komódokra, sőt a zsebekbe vándorolt.

Mivel akkoriban - és még évszázadokon át - ismeretlen volt a tömegtermelés, a saját használatra szánt órák természetesen luxuscikknek számítottak. A szerkezeteket valóságos remekművekbe csomagolták a fantáziadús ötvösök - az óra sokkal inkább volt ékszer és státusszimbólum, mint afféle jelzőberendezés, ami viselőjét arra figyelmezteti, hogy el ne késsen a randiról.

A Munson-Williams-Proctor Arts Institute 300 darabos óragyűjteményéből nyolcvan érkezett a budai Várba, az egészen korai, tizenhetedik századi darabokat éppúgy megbámulhatjuk, mint a már kimondottan "profi" benyomást keltő tizenkilencedik század végieket. Természetesen golyóálló üveg alatt, hiszen az idő - amellett, hogy soha, soha meg nem áll - az egyik legjobb befektetés. A gyűjtemény megteremtői is tudhatták ezt - Thomas és Frederick Proctor 1890 és 1920 között gyakorlatilag felvásárolta az európai antik órakészletet, darabonként 6 és 850 dollár közötti értékben.

Ma már pár száz forintért is karunkra erősíthetjük a pontos időt, sőt ha lemerül benne az elem, akár a szemétre is vethetjük. Ám egy "komoly" óra most is megéri a pénzét, sőt az ilyesmi bizonyos körökben nagyon komoly jelentőséggel bír. Ha arra a laza hazai üzletemberre gondolok, akinek német partnere sok-sok, biztató és szívélyes tárgyalás után nyomtalanul eltűnt, miután egy jókedvű vacsorán kiderült, hogy magyarunk Breitlingjét Londonban vásárolta öt fontért egy pakisztánitól, azt hiszem, az óra körül legfeljebb a rocknak van helye, viccnek soha.

Nem így a Budapesti Történeti Múzeum kiállításán. Vicces például, ahogy a halál suhogtatja kaszáját minden egészkor, szellemes a bogár felemelt szárnya, "mit rejt a kitinpáncél? természetesen számlapot", van valami báj - és persze iszonyú munka - az életképeket ábrázoló tűzzománc fedeleken. Tudom, vagyont ér minden egyes darab, mégis másképp, mint egy mai Rolex, IWC vagy Patek-Phillippe esetében. Míg ezeknél a tökéletes mestermunka, a lenyűgöző formavilág hideg számításon alapul, a Várban látható ékszerek valahogy ártatlanok, mintha valódi szív is ketyegne bennük.

- legát -

Budapesti Történeti Múzeum, megtekinthető április 25-ig









Copyright © MaNcs, 2004
Minden jog fenntartva.


 


 












Copyright © Magyar Narancs1995-2004.




Elektronikus terjesztés: Index.hu Rt.





Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.