Kiállítás: Kellemes időtöltés(Az idő ékszerei)

  • 2004. február 26.

Zene

Már az ókorban megmondták, az idő nem létezik önmagában, önmaga által, csak az észlelhető tárgyakon keresztül. Mégis hosszú időbe (mi másba?) telt, míg maga Kronosz vált észlelhető, sőt kézzelfogható tárggyá, hogy pontosak legyünk, órává. Noha az első mechanikus szerkezeteket már a tizennegyedik században elkészítették - innen a toronyóra lánccal kifejezés -, a ma is komolyan vehető órák karrierje csak a tizenhetedik században, az inga és a hajszálrugó felfedezése után kezdődött, miközben méretük is egyre zsugorodott: a templomtornyokból az asztalokra, komódokra, sőt a zsebekbe vándorolt.

Már az ókorban megmondták, az idő nem létezik önmagában, önmaga által, csak az észlelhető tárgyakon keresztül. Mégis hosszú időbe (mi másba?) telt, míg maga Kronosz vált észlelhető, sőt kézzelfogható tárggyá, hogy pontosak legyünk, órává. Noha az első mechanikus szerkezeteket már a tizennegyedik században elkészítették - innen a toronyóra lánccal kifejezés -, a ma is komolyan vehető órák karrierje csak a tizenhetedik században, az inga és a hajszálrugó felfedezése után kezdődött, miközben méretük is egyre zsugorodott: a templomtornyokból az asztalokra, komódokra, sőt a zsebekbe vándorolt.

Mivel akkoriban - és még évszázadokon át - ismeretlen volt a tömegtermelés, a saját használatra szánt órák természetesen luxuscikknek számítottak. A szerkezeteket valóságos remekművekbe csomagolták a fantáziadús ötvösök - az óra sokkal inkább volt ékszer és státusszimbólum, mint afféle jelzőberendezés, ami viselőjét arra figyelmezteti, hogy el ne késsen a randiról.

A Munson-Williams-Proctor Arts Institute 300 darabos óragyűjteményéből nyolcvan érkezett a budai Várba, az egészen korai, tizenhetedik századi darabokat éppúgy megbámulhatjuk, mint a már kimondottan "profi" benyomást keltő tizenkilencedik század végieket. Természetesen golyóálló üveg alatt, hiszen az idő - amellett, hogy soha, soha meg nem áll - az egyik legjobb befektetés. A gyűjtemény megteremtői is tudhatták ezt - Thomas és Frederick Proctor 1890 és 1920 között gyakorlatilag felvásárolta az európai antik órakészletet, darabonként 6 és 850 dollár közötti értékben.

Ma már pár száz forintért is karunkra erősíthetjük a pontos időt, sőt ha lemerül benne az elem, akár a szemétre is vethetjük. Ám egy "komoly" óra most is megéri a pénzét, sőt az ilyesmi bizonyos körökben nagyon komoly jelentőséggel bír. Ha arra a laza hazai üzletemberre gondolok, akinek német partnere sok-sok, biztató és szívélyes tárgyalás után nyomtalanul eltűnt, miután egy jókedvű vacsorán kiderült, hogy magyarunk Breitlingjét Londonban vásárolta öt fontért egy pakisztánitól, azt hiszem, az óra körül legfeljebb a rocknak van helye, viccnek soha.

Nem így a Budapesti Történeti Múzeum kiállításán. Vicces például, ahogy a halál suhogtatja kaszáját minden egészkor, szellemes a bogár felemelt szárnya, "mit rejt a kitinpáncél? természetesen számlapot", van valami báj - és persze iszonyú munka - az életképeket ábrázoló tűzzománc fedeleken. Tudom, vagyont ér minden egyes darab, mégis másképp, mint egy mai Rolex, IWC vagy Patek-Phillippe esetében. Míg ezeknél a tökéletes mestermunka, a lenyűgöző formavilág hideg számításon alapul, a Várban látható ékszerek valahogy ártatlanok, mintha valódi szív is ketyegne bennük.

- legát -

Budapesti Történeti Múzeum, megtekinthető április 25-ig









Copyright © MaNcs, 2004
Minden jog fenntartva.


 


 












Copyright © Magyar Narancs1995-2004.




Elektronikus terjesztés: Index.hu Rt.





Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.