Könyv: Búvárnapló (Ormos Mária: A gazdasági világválság magyar visszhangja)

  • Antal Dániel
  • 2004. augusztus 5.

Zene

Tökéletes idõzítés, zseniális témaválasztás: miként reagált a magyar szellemi élet a globalizálódásra elõször rávilágító nagy történelmi eseményre, az 1929-ben kezdõdött gazdasági világválságra? Képes volt-e periferiális országunk érdemben reflektálni arra a nagy rejtélyre, amit kortársaik erejüket megfeszítve próbáltak értelmezni Nyugaton? Miként fogadták az Európa integrációjának elõfutáraként felvetett sok tervet a francia-német szén-acél közösségtõl az Európai Egyesült Államok gondolatáig?

Tökéletes időzítés, zseniális témaválasztás: miként reagált a magyar szellemi élet a globalizálódásra először rávilágító nagy történelmi eseményre, az 1929-ben kezdődött gazdasági világválságra? Képes volt-e periferiális országunk érdemben reflektálni arra a nagy rejtélyre, amit kortársaik erejüket megfeszítve próbáltak értelmezni Nyugaton? Miként fogadták az Európa integrációjának előfutáraként felvetett sok tervet a francia-német szén-acél közösségtől az Európai Egyesült Államok gondolatáig?

Ám a mű tudományos értéke igencsak kérdéses. Semmit sem tudunk meg a kutatási módszerről, ha volt egyáltalán, pedig a szerző nem keveset vállal: valamit mondania kellene a nagy válságról (ami tükröződik), arról a magyar nyilvános térről, amiben tükröződik, és beszélőiről, akik igyekeznek reflektálni eme globális tüneményre. Esszéként viszont a híres szerző olvasószerkesztetlen spagettifejezeteinek félmagyarul megírt, roszszul központozott, helyesírási hibákkal teli szövegén kell túltegyük magunkat.

Ormos nem mutatja meg, hogy milyen nyilvános térből hozta szövegdarabjait, kik a beszélők, és gyakran arról sem tudunk meg sokat, hogy mit mondanak. A szerző bevallottan nem ért a közgazdasági-gazdaságpolitikai kérdésekhez, ugyanakkor minden

hivatkozás nélkül

idéz igencsak vitatható olvasatokat, megdöbbentő adatokat (a kanadai mezőgazdaság termelékenysége hatszorosa a magyarnak: miben mérve, ki mérte, hogyan mérte?), többnyire a tudományos marxizmus-leninizmus mellett a művelt hazai "polgári gazdaságtörténet és bírálat" méltán feledhető hagyományából. Bájos naivitással utasítja helyre a túlzottan liberálisnak érzett halott közgazdászokat, tesz igazságot hetven éve ki tudja, milyen jelentőségű folyóiratok hasábjain lezajlott bankárviták között, és hívja fel a figyelmünket a fel-felbukkanó ordas eszmék bűzös leheletére. Nem tudjuk, hogy ezek az eszmék honnan jöttek, a bibliográfiáikból nem tudjuk meg, milyen könyvtár állt az író rendelkezésére, ott mihez juthatott hozzá, milyen nyelven olvasott. Az elemzés nem megy tovább annak találgatásánál, hogy az idézett szöveg alapján valószínűsíthető-e, hogy annak írója "olvashatta-e" Keynes vagy Hitler főművét. A kor nagy gazdaságpolitikusai és teoretikusai nem jelennek meg a tükörben. Szubjektív búvárnapló ez, csillogó, érdekes és randa korallok, csigák, moszatos kövek a múlt feneketlen kútjából.

A nagy válság irodalmának jelentős része intézmények kudarcaként írja le a jelenséget, a pénzügyi közvetítő rendszerétől a nemzetközi kereskedelem problémáiig. Ormosnál mindez csak impliciten jelenig meg, úgy, hogy a magyar kapitalizmuskritikák kifogyhatatlan tárháza mellett a mű másik fő oszlopa a működésképtelen horthysta állami berendezkedés problémái feletti lamentálás - ennyit a világra való nyitottságról. Mégis, olvasni kell, mert a témaválasztás zsenialitásából fakadóan van izgalmas, szépséges,

nagyon ronda és ezoterikus is

a felhozott törmelékben. Egy olyan magyar szellemi elit teljesítményéből halászik a szerző, amely az eredeti magyar kapitalizmus utolsó évtizedében alkotott, és menthetetlenül sodródott a teljes megsemmisülés felé. Többször szólal meg Heller Farkas, korának legnagyobb magyar közgazdásza, aki szinte beleszületett abba a közgazdaságtan főáramából kiszorult osztrák iskolába, amelyet a nyolcvanas évek új liberális hulláma fedezett fel, és ma újra nagy becsben tart mind politikai filozófiai, mind mikroökonómiai értelemben. Előkerül Gratz Gusztáv legitimista exkülügyminiszter, aki zseniális észrevételekkel kommentálja a magyar demokrácia csíráinak éretlenségét, és aki a harmincas évek fura világába dobta be Lincoln elnök nagyszerű alkotmányos érvét, miszerint igazán a rossz törvényeket kell végrehajtatni, mert ez okoz olyan politikai helyzetet, amelyben azok megváltoztatásáért fel fognak lépni az emberek. És miért ne ragadhatná meg egy mai műkedvelő közgazdász figyelmét az Ormos által az ordas eszmék képviselőinek elrettentő dilletantizmusára példaként citált Bernátskay Kornél nyugalmazott tábornok ötlete, hogy a válságban lévő monetáris rendszerben a magyar pénz ne aranyra, hanem földhiteljelzálog-levelekre épüljön? A modern pénzelmélet művelői tudják, hogy az emberi történelemben a kauricsigától a cigarettáig már számtalan könnyen hordozható és felismerhető tárgy vált cserepénzzé, vajon miért ne lett volna alkalmas erre egy miniatürizált záloglevél? És miért igen? Ha valakit egy kicsit is érdekel a közgazdasági vagy gazdaságpolitikai eszmék története, illetve a gazdasági és politikai intézmények problémáinak elemzése, egészen biztosan kedvet kap egy kis könyvtárazáshoz.

Könnyű poén volna azt állítani, hogy a könyv legnagyobb értéke az, hogy hatvan év múlva a kutatók lemérhetik, miként reagált a magyar szellemi elit arra a tényre, hogy hazánk távoli szemlélőből a globalizáció fősodrába került. A nagyszerű témaválasztás ereje ugyanis átviszi a könyvet az összes akadályon, és kedvet kell adjon egy elfelejtett szellemi elit újrafelfedezéséhez. Hogyan viszonyultak nagyapáink a magyar szuverenitás részleges feladásához, a kapitalizmushoz mint olyanhoz, vagy a tragikusan rossz hatékonyságú magyar mezőgazdasághoz? Az alapvetően a felejtés technikáira felépített kommunista diktatúra alatt mely eszmék haltak ki végérvényesen, és miként éltek tovább mások a szájhagyományban, hogy ízes-bűzös kutakban törjenek napjainkban a felszínre? A kötet minden problémája ellenére ezért tanulságos és mulatságos.

Antal Dániel

Eötvös Kiadó - PolgART Kiadó, 2004, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.